آیت‌الله علم‌الهدی:

«رونق تولید» با رونق کار و اشتغال محقق می‌شود/ ریشه مشکلات فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی بیگانه است

امام‌جمعه مشهدمقدس با بیان اینکه ریشه مشکل فرهنگی ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اجنبی و بیگانه است، گفت: «رونق تولید» با رونق کار و اشتغال محقق می‌شود.

هادي نيوز: آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: معمولا مطالب و موضوعات قابل طرح در خطبه اول نماز جمعه هر سال در جمعه نخست سال برنامه‌ریزی می‌شود؛ در سال 96 در جمعه اول آن سال، بحث ما در خطبه نخست، در موضوع شیطان‌شناسی از قرآن بود و تا نیمه سال 97 این مبحث دنبال شد و به عنوان تکمیل بحث شیطان‌شناسی از قرآن، شیطان شناسی از نهج‌البلاغه در نیمه دوم سال 97 ادامه یافت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی بیان کرد: سخن قرآن از همه بالاتر است؛ در سال 98 قدم در چله دوم انقلاب گذاشته‌ایم و حرکت ما قاطع‌تر و سریع‌تر از چله نخست باید باشد، در چله نخست این انقلاب و از لحظه پیروزی تا پایان 40 سال تمام حرکات انقلابی ما و تمام گذشت از تمام بحران‌ها و تهاجم دشمنان با عنایت خدا با کمک پروردگار و استعانت از ذات مقدس حق و مظهری از قدرت‌های مقدس پروردگار این 40 ساله انقلاب ادامه پیدا کرد؛ 40 ساله دوم را با یک حرکت جدی‌تر باید شروع کرد زیرا رویش‌های جدیدی نیز داشته‌ایم که تازه نفس وارد میدان شده‌اند و در این مسیر بیشتر به استعانت از ذات مقدس حق نیازمندیم.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: برای استمداد بیشتر از قدرت لایزال الهی، سخن ما در خطبه نخست درباره وعده‌های خداوند در قرآن و تهدیدها نسبت به کفار و مستکبران و افراد گناهکار و فاسق است؛ وعده‌هایی که ذات مقدس حق در قرآن به بندگان صالح و عباد و پرهیزگار خود می‌دهد چه چیزهایی هستند؟ تهدیدها نسبت به کفار و مستکبران کدام است؟

وی با اشاره به اینکه مردم ما با ایمان و باورمندی قاطع‌تر باید بتوانند تکالیف و وظایف انقلابی خود را در گام دوم انجام دهند، عنوان کرد: مناسبتی نیز این بحث از وعده‌های خدا در قرآن دارد با بحث قبلی که شیطان شناسی بود زیرا وساوس شیطانی در قرآن مشخص شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نسل جوان که خودش را در ابتدای یک پهنه زندگی می‌بیند و هیچ چیز از آینده زندگی برای وی روشن نیست زیرا تجربه‌ای از زندگی ندارد و اینجاست که شیطان کمبودها و نارسایی‌ها و فقرها و پریشانی‌ها را برای او یادآور می‌شود و این جوان بی‌تجربه‌ای که قدم اول را قرار است بردارد از سوی شیطان متوجه فقر و مسکنت زندگی شده و راه پیشرفت و تعالی را بر خود بسته می‌داند و به عبارت قرآن شیطان وعده فقر می‌دهد و تنها دری را که در برابر تامین این کمبودها و نارسایی‌ها می‌گشاید، فحشا و فسق و فجور است و گناه را برای نجات از فقر پیشنهاد می‌دهد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در مقابل وعده شیطان که کمبودها را به رخ می‌کشد و راه نجات از کمبودها را فحشا معرفی می‌کند ذات مقدس پروردگار در مقابل بینش انسان به وی وعده فضل می‌دهد و مجموعه قصورات انسان را می‌پوشاند و جبران می‌کند و خلاءهای انسان در زندگی که در مقابل برخی قصورات ممکن است صورت بگیرد با پوشش و مغفرت پروردگار جبران می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی در ادامه ضمن گرامیداشت سال جدید اظهار داشت: از حضور پربرکت مقام معظم رهبری در ابتدای سال و افاضات راهبردساز و حکیمانه ایشان، کمال تشکر را داریم؛ رهنمودهای ایشان امسال همچون سنوات گذشته، خط حرکت را در نخستین سال «گام دوم انقلاب» برای ما روشن و شفاف قرار داد و مسیر حرکت را برای مسئولان نظام اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه مشخص کرد و جریان تکلیفی پایداری ما مردم نیز در عرصه انقلاب معین شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه فرمایشات شفاف رهبری را استفاده کردیم، بیان کرد: در این فرمایشات، نقطه مبهمی وجود نداشت که ادعای تفسیر و روشن‌کردن داشته باشیم آنچه مهم بوده این است که این رهنمودها تنها یک نصیحت و موعظه و یا یک سخنرانی سیاسی نیست؛ ما شیعه و مسلمان هستیم و امام ما وجود مقدس امام زمان(عج) هستند و ما را رها نکرده و ما را به دست نائب خود سپرده‌اند.

وی گفت: رهنمودهایی که من و شما دیروز شنیده‌ایم برای ما تکلیف‌ساز است چراکه از زبان حجتِ امام‌زمان(عج) برای ما گفته شد و باید به نکات خاص فرمایشات رهبری توجه کرده و تکلیف خود را در عرصه فعالیت‌های انقلابی تشخیص داده و براساس آن حرکت کنیم.

خطیب جمعه مشهدمقدس با بیان این مسئله که مقام معظم رهبری در فاز نخست فرمایشات خود، سال 98 را برای ما ترسیم کردند، افزود: ایشان فرمودند سال 98، سال فرصت است و باید با تکیه بر تجارب گذشته از فرصت‌های سال 98 استفاده کنیم؛ باید با استفاده از آنچه در گذشته داشتیم و امروز داریم از فرصت‌‌ها استفاده کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در سال 97، دو مشکل بزرگ فرهنگی و اقتصادی و معیشتی داشتیم؛ ریشه مشکل فرهنگی ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اجنبی و بیگانه بود؛ آن‌ها فرهنگ ما را با این شبکه‌ها به‌دست گرفتند و مردم و خانواده‌ها و جوانان ما را بالا و پائین می‌کردند و این بزرگترین مصیبت ما بود؛ بارها در خطبه‌‌های نماز‌جمعه اصرار و تاکید به دستگاه‌های مسئول و متولی ارتباطات شد که مشکل فساد شبکه‌های اجتماعی بیگانه را حل کرده و بساط کثیف و آلوده مزدور اجنبی را از وسط زندگی مردم بردارند و شبکه اجتماعی بومی ایجاد کنند که متاسفانه نکردند. آیا نتوانستیم و یا نخواستند؟

امام‌جمعه مشهدمقدس گفت: ‌مقام معظم رهبری فرمودند سال فرصت است. عزیزان مسئول بیائید وسط و این متولیان ارتباطات را قانع کنید تا این نیروهای مستعد را به عرصه فعالیت و جهاد بیاورند و ابزار و پهنه باند در اختیارشان بگذارند تا با تاسیس شبکه‌های بومی ما را از این اسارت فرهنگی نجات دهند.

‌وی خاطرنشان کرد: آنچه همه مردم ما و قشر آسیب‌پذیر در این آتش می‌سوزد و زندگی در حد استیصال دارد، تنگنای اقتصادی و معیشتی است؛ مقام معظم رهبری فرمودند این تنگنای شدید معیشتی و اقتصادی که مردم ما دارند و ارزش پول ملی ما را پائین آورده، ناشی از فشار تحریم دشمن نیست بلکه سوءمدیریت و تدبیر است.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: ریشه این تنگناها، کار و درآمد است که ندارند. اگر جوانان ما کار داشته باشند و فعالیت اقتصادی کنند در هر سطح درآمد با درآمد خودشان زندگی را اداره می‌کنند، در عرصه تنگنای اقتصادی دست و پا نمی‌زنند. در سال 97 در همین شهر و استان ما 18 هزار کارگری که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند به‌وجود آمد. آن روز که اعتراض کردیم گفتند چند هزار شغل ایجاد کردیم اما این‌ها چرا بیکار شدند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی افزود: این تعداد بیکار شده خودش و زنش و یک خانواده پنج سر عائله قوت و غذایشان را باید از کجا بیاورد؟ ریشه این تنگنا، بیکاری است؛ قدرت و عرضه و هنر کارگر و کارمند و دانشمند این مملکت این بود که با وجود قهر‌کردن و پشت‌کردن تمام مؤسسات و تمام دستگاه‌های خارجی، توانستند 4 فاز پارس‌جنوبی را بسازند و نتیجه را به آنجا برسانند که امروز برداشت ما از میدان گازی مشترک با قطر که قبلاً یک‌دهم بود به مراتب از برداشت آن‌ها بیشتر شده و این هنر فناوران و جوانان و صنعتگران ما در مقابل شرکت‌های خارجی بود که ما را گذاشتند و رفتند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: سال‌ها به امید این خارجی‌ها از این میدان گازی، یک‌دهم برداشت می‌کردیم درحالی که با روی کار آوردن جوانان خودمان، می‌توانستیم عمده میدان گازی را در اختیار داشته باشیم چرا این کار را نکردید؟ حالا تجربه کردید؛ چطور شد جای شرکت خارجی، نیروهای صنعتگر ما توانستند از نظر بهره‌برداری از این میدان گازی مشترک به این موقعیت برسانند؛ حالا نمی‌توانند همین‌ها مشکلات اقتصادی را با کار حل کنند؟ آیا درست است بگوئیم در توزیع گوشت ماندیم که چه کنیم تا گوشت گران به‌دست مردم نرسد؟

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال «رونق تولید» قرار دادند و رونق تولید با رونق کار است؛ امکانات کار را به‌دست نیروهای کار داخلی بسپرید و با تولید کار، رونق تولید را فراهم کنید و مردم موظف هستند شرایط را فراهم کنند و جنس خارجی نخرند و کشور خود را میدان مصرف جریانات بیرونی قرار ندهند. باید سعی کنیم کشورهای همسایه میدان مصرف ما شوند. بنابراین امیدواریم شما عزیزان در این قسمت با موفقیت بتوانید تکلیفی که مقام معظم رهبری تعیین فرموده‌اند به عنوان شعار سال جامه‌عمل بپوشانید و ما مردم نیز در اجرای این تکلیف آنچه وظیفه داریم را انجام داده و قصور و کوتاهی نکنیم.

تسنيم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.