نشست هم‌اندیشی هنرمندان بسیجی با جانشین سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد

نشست هم‌اندیشی هنرمندان بسیجی با سردار سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور برگزار شد.

هادی نیوز: نشست هم‌اندیشی هنرمندان بسیجی با سردار سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری از جمله سردار آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم، امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور و هنرمندانی چون هوشنگ توکلی، جمال شورجه، انسیه شاه‌حسینی، جمشید جم، محمد حسین حیدری، کوروش زارعی، رحیم مخدومی، داود نیکنام، رضا اسماعیلی و... در پادگان ولی‌عصر(عج) تهران برگزار شد.

در آغاز این نشست، سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیش از این در تهران و شهرستان‌ها درباره هیئت اندیشه‌ورزی بسیج و هنرمندان جلساتی داشتیم. 6 جلسه اصلی و چندین جلسه فرعی برگزار شد که دستورات و مصوباتی نیز داشت. البته دیدگاه‌ها و نقطه نظر‌های متفاوتی را هم شاهد بودیم که در نهایت به خروجی یک‌دستی رسید.

وی ادامه داد: در این جلسات دستاورد‌های 40ساله انقلاب مورد بررسی قرار گرفت، مورد مهمی که در بیانیه رهبر انقلاب نیز به آن اشاره شد، برخی می‌خواهند در این زمینه یأس‌پراکنی کنند، اما همه می‌دانیم اصل قضیه این گونه نیست و دستاورد‌های انقلاب اسلامی بسیار زیاد و حائز اهمیت بوده است، در این راستا مواردی نظیر بحث مطالبات مقام معظم رهبری از هنرمندان، جذب حداکثری هنرمندان، کیفیت‌بخشی به آثار هنری، اقتصاد مقاومتی، ایجاد شبکه هنری و ادبی نخبگان، طرح اعتلای هنر، اقتصاد هنر، آموزش تخصصی برای هنرمندان، پیشکسوتان و این‌که چگونه می‌توانیم در مسایل مختلف از تجربه و توان فکری آن‌ها بهره‌مند شویم، یادواره‌ها و کنگره‌های شهدای هنرمند، ارتباطات ادارات و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در زمینه فعالیت بسیج هنرمندان همه و همه مورد توجه قرار دارد.

حسینی افزود: نقش هنرمندان طوایف و اقوام، ایجاد کانون بسیج هنرمندان در محل دانشکده هنر برای جذب هنرمندان، ترویج کالای ایرانی، تقویت جایگاه هنرمندان جوان، ایجاد شبکه‌های هنری توسط افراد متخصص، تبیین بیانیه گام دوم که صرفاً مربوط به موضوعات اجتماعی و اقتصادی نیست، سبک زندگی اسلامی ایرانی، رونق تولید کالاهای هنری و... نیز از دیگر موارد حائز اهمیت برای ماست.

وزیر ارشاد دولت نهم افزود: اقدام نابخردانه‌ای که ترامپ در خصوص تروریست خواندن سپاه انجام داد، باعث شد هیجان، انسجام و شور و شوق بیشتری در جامعه ما در حمایت از سپاه به‌وجود بیاید. این کار ترامپ مصداق "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" شد. چنانچه برنامه‌ای با حضور گسترده اقوام و اقشار مختلف مردم در مکانی بزرگ و به‌صورت مانور در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور برگزار شود، این انسجام و یکدلی بیش از پیش به‌چشم می‌آید.

در ادامه این نشست، جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون ضمن ابراز تأثر از درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سیل، گفت: دست تقدیر الهی بر این بود و مسئولان از وقوع این اتفاق مطلع نبودند و شاید مورد امتحان و ابتلای الهی قرار گرفتیم. البته مردم همچون روزهای دفاع مقدس جنگ با آب را آغاز کردند و امید می‌رود از برکات این نعمت الهی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: من حدود چهل سال است که در حوزه سینما دستی بر آتش دارم. می‌دانم خیلی از مسائل در سینما وجود دارد که اختیار آن در دست ما نیست و خاکریزی است که در دست برخی لیبرال‌ها و سکولارها  قرار گرفته است.

شورجه افزود: امیدوارم بتوانیم این سنگر‌های ازدست‌رفته را به‌کمک بسیج مستصعفین آرام آرام به صاحبان اصلی آن بازگردانیم، در این راستا استفاده از پتانسیل افراد در شهرستان‌ها برای رسیدن به اهداف هنر انقلابی بسیار مهم است.

در ادامه این نشست، داوود نیکنام رئیس انجمن خوشنویسی بسیج هنرمندان اظهار داشت:  اگر ما به جایگاه و اهمیت هنر پی ببریم، می‌توانیم به همه اهدافمان در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود، ضمن تببین اهمیت هنر، به فعالیتهای بسیج هنرمندان در حوزه خوشنویسی پرداخت و بر لزوم حمایت از هنرمندان جوان تأکید کرد.

در ادامه این نشست، رحیم مخدومی نویسنده حوزه ادبیات انقلاب اسلامی گفت: برای رصد صحیح جریان فرهنگی لازم است به سیره  مقام معظم رهبری تأسی کنیم. تا جایی که من مطلع هستم، ایشان به‌شکل مداوم جلسات منظمی را با هنرمندان انقلابی برگزار می‌کنند و اهمیت بسیار زیادی را برای حوزه ادبیات قائل هستند.

وی افزود: باید بگویم در زمینه تولید رمان‌های انقلابی و مهم کم‌کاری کرده‌ایم و این حوزه نیز به‌گفته آقای شورجه مانند سینما از دست ما خارج شده است. ما اکنون در جنگ نرم به‌سر می‌بریم، جنگی که ابزار آن فرهنگ و هنر است که در نوع خود ابزارهای بسیار قوی و کارآمدی هستند.

در ادامه این نشست، جمشید جم رئیس انجمن موسیقی بسیج هنرمندان عنوان کرد: باید بگویم کمی از موسیقی نیز از دست ما خارج شده است و اکنون با چنگ و دندان آن را حفظ کرده‌ایم.

وی افزود: ما سرشار از نیرو و عشق به انقلاب هستیم؛ در تهران و شهرستان‌ جوانان مستعد بسیاری داریم که باید به آن‌ها توجه ویژه شود. ما می‌توانیم هنرمندان درجه‌یکی را به دنیا تحویل دهیم، اما این اتفاق نمی‌افتد. اکنون کشورهای خارجی هنرمندان ما را می‌برند، اما خودمان کاری نمی‌کنیم. بودجه‌های حوزه موسیقی دارد به جایی گسیل می‌شود که دلم نمی‌خواهد نامی از آنها ببرم، اما درخواستم این است که به سرود نیز توجه شود.

در ادامه این نشست، کورش زارعی رئیس انجمن تئاتر بسیج هنرمندان تصریح کرد: هنرمندانی که اینجا هستند نیاز به صدقه ندارند؛ بلکه نیاز به حمایت دارند، حمایتی که بتوان در سایه آن از هنرمندان مستعد بسیجی استفاده کرد. اکنون استعداد‌های ما را می‌برند و مقصر ما هستیم که رهایشان کردیم.

وی افزود: عاجزانه از شما خواهش می‌کنم بچه‌های بسیجی تئاتر را رها نکنید. امثال سلحشور و شورجه بسیجیانی بودند که در مساجد رشد کردند. ما اکنون در آستانه گام دوم انقلاب باید به جایی برسیم که هنر و انقلابمان را صادر کنیم و این امر مستلزم آن است که پس از چهل سال در همه زمینه‌های هنری پوست‌اندازی کنیم.

در ادامه این نشست، رضا اسماعیلی یکی از شاعران انقلابی کشور بیان کرد: ما پیش از این کنگره سراسری شعر بسیج را داشتیم و هرساله شاعران و ادیبان بسیاری منتظر برگزاری آن بودند؛ اما به‌دلیل مشکلات مالی برگزاری این کنگره به بن‌بست خورد.

وی ادامه داد: ما در حوزه شعر، فقر آموزش داریم و باید برای افراد مستعد و باانگیزه بستری فراهم شود تا به‌درستی آموزش ببینند. شاعران و نویسندگان برای اینکه هنرشان تأثیرگذارتر باشد باید با هم تعامل بیشتری داشته باشند.

در بخش دیگری از این نشست، هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون کشور گفت: مقدار زیادی از نارسایی‌ها در عرصه هنر به‌دلیل عدم تقسیم مناسب اطلاعات میان مسئولان است. البته با وجود کمبود‌های فرهنگی باید بگویم اکنون پس از 40 سال دستاورد‌های بسیار خوبی در سینما، تئاتر و... داشته‌ایم. من فکر می‌کنم مسائل مهم و مشکلات باید با برگزاری جلسات بیشتر و تخصصی‌تر حل شود.

در ادامه این نشست، انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان سینما که لباس فرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر تن کرده بود، گفت: همیشه آرزو می‌کردم که این لباس را بر تن کنم. وقتی این لباس را می‌پوشیدم، یاد شهید حسین علم‌الهدی افتادم. او یک نیرو نبود بلکه یک ظرفیت بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون در رسانه‌های فرهنگی، تعریف ظالم و مظلوم عوض شده است، برای مقابله با آن، جبهه فرهنگی بسیج و سپاه نیاز به تقویت دارد.

در پایان این مراسم، سردار محمدحسین سپهر جانشین سازمان بسیج مستضعفین، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش آمدگویی به حاضران، گفت: از انتقادات خوب شما تشکر می‌کنم. اگر به حرف‌های رهبر معظم انقلاب هم رجوع کنیم، می‌بینیم که ایشان در مورد انتقادات صریح از حوزه فرهنگ و هنر به‌منظور رسیدن به خروجی مثبت در راستای انقلاب اسلامی تأکید بسیاری دارند. ما نیز از ایشان پیروی می‌کنیم و انتقادات شما را به‌جان می‌خریم؛ چراکه می‌دانیم دلسوزانه، دغدغه‌مند و همسو با اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: بسیج عائله‌مند است و در عرصه‌های مختلف وظیفه دارد از همه حمایت کند. در همین مسئله سیل باید بگویم، بیشترین هزینه، مسئولیت و سختی بر دوش بسیج بود. ما عائله‌مند هستیم و حجم کار زیادی داریم؛ اما با همه این تفاسیر، بسیج قول داده است خانه‌های همه سیل‌زدگان را بسازد.

سردار سپهر در ادامه از افزایش بودجه بسیج هنرمندان خبر داد و گفت: در سال 97 کمتر از 40 درصد از دولت بودجه گرفتیم اما 100 درصد کار کردیم. من قول می‌دهم بودجه بسیج هنرمندان را با افزایش دوبرابری پس از این جلسه به‌تصویب برسانیم.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در پایان خاطرنشان کرد: طبق منظومه فکری مقام معظم رهبری، چنانچه ما بخواهیم در هر عرصه‌ای موفق شویم، نیاز به تربیت نیروهای انسانی توانمند داریم. دومین وظیفه به تولید علم سرشار برای حرکت متعالی و سریع بازمی‌گردد و وظیفه سوم به تولید نظامات مختلف از جمله نظام سینما، نظام تئاتر، نظام موسیقی و... برمی‌گردد که در اندیشه مقام عظمای ولایت قابل رؤیت است و در نهایت وظیفه چهارم به تولید سبک زندگی اسلامی معطوف است. همه این موارد از جمله نکات مهمی است که حضرت آقا بر آنها تأکید دارند.

در پایان این مراسم، از تولیدات هنری بسیج هنرمندان در زمینه‌های فرهنگی هنری مختلف رونمایی شد.

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.