مهدی نوری

دولت لرزان، مهمترین نتیجه انتخابات رژیم صهیونیستی

نتانیاهو دولتی شکننده و لرزان را تشکیل خواهد داد. با توجه به اینکه وی در نهایت موفق به تشکیل ائتلافی با 65 کرسی خواهد شد و برای فروپاشی کابینه انصراف یک حزب با 5 کرسی از ائتلاف کافی است بنابراین بسیار بعید نیست که باز دولت نتانیاهو فروبپاشد و انتخابات زودهنگام برگزار شود.

هفته گذشته بیست و یکمین دوره انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل برگزار شد. کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام کرد حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو 36 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست رژیم صهیونیستی را به دست آورده است در حالی که رقیب اصلی‌ این حزب یعنی ائتلاف آبی و سفید( با نام عبری کاحول و لیفان) مشهور به ائتلاف ژنرال‌ها، به ریاست بنی گانتس رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، 35 کرسی کسب کرد. انتخابات پارلمانی این رژیم در روال عادی خود باید در ماه نوامبر ۲۰۱۹ برگزار می‌شد. اما به دلیل فروپاشی کابینه روز سه شنبه 20 فروردین ماه برگزار شد. اما این انتخابات در چه شرایطی برگزار شد و مهمترین نتیجه آن چه خواهد بود؟
رقابت شانه به شانه بی بی و بنی
پارلمان رژیم صهیونیستی 120 کرسی دارد و برای تشکیل دولت حداقل نصف به علاوه یک کرسی نیاز است. در نظام های پارلمانی معمولا هیچ حزبی به تنهایی قادر به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نخواهد شد و به ناچار هر حزبی که موفق به تشکیل ائتلاف بزرگ تر شود پیروز لقب می گیرد. در این دوره از انتخابات، نتانیاهو و بنی گانتس دو رقیب اصلی بودند. بنی گانتس، رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم اسرائیل است.  گانتس بارها به رسوایی‌های مالی و اداری نتانیاهو تاخته است و وعده کرده که در قبال فساد کوچکترین مدارایی نشان نخواهد داد. گانتس رئیس اتحاد کاخول لیفان (آبی و سفید) است که به حزب ژنرال‌ها شهرت دارد. نخست‌وزیری فرماندهان ارتش در اسرائیل موضوع جدیدی نیست. اسحاق رابین و ایهود باراک، دو رئیس سابق ستاد مشترک نیز پیش‌تر به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتخاب شده بودند. گانتس در سال ۱۹۷۷ به عنوان سرباز چترباز به ارتش پیوست. او فرمانده واحدهای ضربتی "شالداگ" شد و پس از فرماندهی چند تیپ، فرماندهی کل واحدهای اسرائیلی در مناطق اشغالی کرانه باختری را بر عهده گرفت. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وابسته نظامی تل آویو در آمریکا بود، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ستاد مشترک ارتش شد و 2 جنگ در نوار غزه را فرماندهی کرد. در یکی از ویدیوهای انتخاباتی، گانتس از شمار بالای کشته‌ها در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ دفاع کرده اما در ویدیوی دیگری می‌گوید مذاکره تل آویو با اعراب برای صلح، شرم‌آور نیست. گانتس هم‌چنین تصریح کرده که مسئولیت حفظ امنیت اسرائیل به عهده نیروهای ارتشی است و در دست ارتش باقی خواهد ماند. او با تلاش برای دور کردن رای دهندگان راست‌گرا از نتانیاهو، با لحنی تندتر درباره ایران و سیاست های نخست وزیر درباره مناقشه صهیونیست ها-فلسطینیان حرف می‌زند. مخالفان گانتس شعارها و وعده‌های او  را "بازاری مکاره" توصیف می‌کنند که همه رقم جنس برای جلب مشتری در آن عرضه می‌شود. 
کاهش مشارکت در انتخابات
براساس آخرین خبرهای منتشر شده در مورد انتخابات رژیم اسرائیل، درصد مشارکت ۶۱.۳ درصد بوده در حالیکه در انتخابات مشابه سال ۲۰۱۵، این تعداد ۶۲.۴ درصد گزارش شد. این مسئله به معنای کاهش مشارکت شهرک نشینان اسرائیلی در انتخابات است که تهدید بزرگی برای رژیمی است که روز به روز اقتدار و مقبولیت داخلی خود را از دست می دهد. از سوی دیگر، میزان مشارکت شهروندان عرب در انتخابات اخیر بسیار پایین بوده است و 52.4 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند. این در حالی است که در سال 2015، حدود 63.7 درصد از عرب های ساکن سرزمین های اشغالی در انتخابات شرکت کردند. دلیل این کاهش مشارکت عرب ها این است که آن ها نسبت به اینکه این انتخابات در آینده آنها تأثیر مثبت داشته باشد به شدت بدبین هستند. 
چه کسی دولت آتی را تشکیل می دهد؟ 
براساس قانون رژیم صهیونیستی هر حزبی که توان ائتلاف سازی بیشتر و رسیدن به حداقل 61 کرسی را داشته باشد نخست وزیر آینده خواهد بود. در شرایط کنونی با توجه به موفقیت احزاب راستگرا نتانیاهو توان تشکیل ائتلافی با 65 کرسی را خواهد داشت و این به معنای آن است که وی برای  پنجمین دوره به عنوان نخست وزیر فعالیت خواهد که رکورد تمام نخست وزیران قلبی را نیز خواهد شکست. البته نکته مهم این است که نتانیاهو دولتی شکننده و لرزان را تشکیل خواهد داد. با توجه به اینکه وی در نهایت موفق به تشکیل ائتلافی با 65 کرسی خواهد شد و برای فروپاشی کابینه انصراف یک حزب با 5 کرسی از ائتلاف کافی است بنابراین بسیار بعید نیست که باز دولت نتانیاهو فروبپاشد و انتخابات زودهنگام برگزار شود.
مهمترین چالش های نتانیاهو در انتخابات 
-فساد 
نتانیاهو و همسرش مظنون به استفاده شخصی از خزانه دولت شده‌اند. پلیس اسرائیل روز یکشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو در دست دارد که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به "چهار هزار" متهم هستند. این مسئله بارها باعث ایجاد تجمعات علیه نتانیاهو شده و مخالفان خواستار برکناری و محاکمه وی شده‌اند. در واقع فساد نتانیاهو باعث شده بود تا بسیاری وی را در انتخابات بازنده اعلام کنند. 
-شکست در جنگ دو روزه غزه
کابینه نتانیاهو از زمانی دچار تزلزل شد که آویگدور لیبرمن، از ائتلاف دولتی بیرون کشید و استعفا داد و دولت را با اکثریت شکننده در پارلمان تنها گذاشت. مقاومت فلسطین 21 آبان ماه با شلیک 470 موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی بار دیگر صهیونیست‌ها را در بن‌بستی امنیتی- سیاسی قرارداد. این مسئله باعث شد تا نتانیاهو به‌سرعت و تنها در مدت دو روز درخواست آتش‌بس کند. این مسئله برای نتانیاهو بسیار گران آمد و در نهایت باعث فروپاشی کابینه وی شد. رقبای نتانیاهو بارها وی را به دلیل این شکست سرزنش کرده و از همین نقطه توانستند بسیاری از آرای وی را به سمت خود بکشانند. 
چرا ترامپ به دنبال پیروزی نتانیاهو بود؟
ترامپ برای نجات و پیروزی نتانیاهو تمام اعتبار حقوقی آمریکا را هزینه کرد. وی با تخطی از قطعنامه های سازمان ملل و همچنین دیگر موازین حقوق بین الملل سعی کرد تا نتانیاهو را برنده این انتخابات معرفی کند. در درجه اول ترامپ سال گذشته پایتخت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کرد، علاوه بر این وی بر خلاف تمام موازین حقوقی جولان اشغالی سوریه را به اسرائیل الحاق کرد و در نهایت یک روز پیش از برگزاری انتخابات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی اعلام کرد. در واقع با توجه به چالش های نتانیاهو تنها در صورتی وی می توانست پیروز رقابت ها باشد که برگ برنده ای را رو کند که این مهم را ترامپ برای نتانیاهو فراهم کرد. 
ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 به پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی نیازمند است. ترامپ به دلیل انتقادات شدیدی که در عرصه سیاست خارجی بر او وارد است و اتهاماتی که در رابطه با تبانی انتخاباتی با روسیه و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن برای افشا نکردن رابطه نامشروع خود با او با آنها روبروست، به شدت به حمایت لابی‌های یهودی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نیاز دارد. افزون بر این، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در سال گذشته و تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره استیضاح احتمالی او نیز این روزها بر بار نگرانی‌های او افزوده است. ترامپ به خوبی می‌داند که یهودیان آمریکا به طور سنتی طرفدار حزب دموکرات هستند و حزب لیکود رژیم صهیونیستی نیز که در حال حاضر ریاست آن را نتانیاهو برعهده دارد، از نفوذ بالایی در میان لابی‌های یهودی آمریکا برخوردار است. به همین دلیل، حمایت از نتانیاهو در انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی می‌تواند برای او در حکم یک بازی  برد-برد باشد؛ به ویژه در شرایطی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری حزب دموکرات از هم‌اکنون نشان داده‌اند از شانس خوبی برای پیروزی در مقابل ترامپ در انتخابات 2020 برخوردارند. حمایت های ترامپ از نتانیاهو آنچنان بوده که روزنامه «ینی شفق» ترکیه با انتقاد از مواضع «دونالد ترامپ» در قبال رژیم صهیونیستی و نفوذ لابی‌های این رژیم در سیاست خارجی آمریکا نوشته که راهبرد ریاست جمهوری او به «اول اسرائیل و بعدا آمریکا» تبدیل شده است.
نتیجه
با توجه به پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل می توان جنگ، طایفه گرایی و تشدید روند عادی سازی روابط را به عنوان مهم ترین اقدامات دولت آینده این رژیم دانست. البته مرگ دو دولت نیز قطعا اتفاق خواهد افتاد و نتانیاهو همانطور که در رقابت های انتخاباتی وعده داده بود به سمت الحاق کرانه باختری و بسیاری از مناطق دیگر به سرزمین های اشغالی خواهد بود، رویکردی که محکوم به شکست بوده و تنها عمر سیاسی نتانیاهو را کوتاه تر خواهد کرد. نکته مهم دیگر در مورد انتخابات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین این بود که در گذشته جریان های سیاسی در جامعه صهیونیستی چندان متاثر از تحولات بیرونی نبودند. یعنی آمریکا در انتخابات داخلی رژیم صهیونیستی دخالت جدی و موثر نداشت تا بتواند آن را مهندسی کند اما به نظر می رسد، در انتخابات کنونی دولت آمریکا به نوعی آن را مهندسی کرده است تا جریانی در تل آویو به قدرت برسد که با سیاست های افراطی کاخ سفید در منطقه همچنان همسو باشد و این سیاست ها را اجرایی کند.
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.