سیدجعفر قنادباشی

ارکستر شوم سعودی‌ها برای معامله قرن

تکاپوی عربستان و آمریکا بر این مبناست که فلسطینی‌ها دست از آرمان قدس بردارند و در عوض، وعده‌های سرخرمنی همچون سرازیر شدن سیل کمک‌های مالی، افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود شاخص‌های معیشتی و اقتصادی را شاهد باشند.

روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «سیدجعفر قنادباشی» نوشت: 

اگر نگوییم که آل سعود میدان‌دار اصلی طرح به‌اصطلاح صلح آمریکا برای فلسطین موسوم به «معامله قرن» است، بی‌شک یکی از پایه‌ها و عوامل کلیدی برای پیشبرد و عملیاتی کردن آن به شمار می‌آید. سال گذشته «احمد مجدلانی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، فاش کرد که پیشنهادات آمریکا درباره روند معامله قرن را که هدفش نابود کردن آرمان فلسطین است، طرف سعودی به طرف فلسطینی منتقل کرده است. وی همچنین، دو هدف این توطئه را «از بین بردن مسئله فلسطین» و «تأسیس ائتلافی منطقه‌ای برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه‌ای که اسرائیل اکنون بخشی از آن است»، عنوان کرد.

از آن زمان تاکنون، سعودی‌ها گاهی با تطمیع و زمانی هم با تهدید وارد عمل شده و تلاش کرده‌اند که با همراهی کشورهای مرتجع منطقه، موج سنگینی را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین ایجاد کنند تا راهی برای نپذیرفتن معامله قرن نداشته باشد. عربستان و متحدانش البته موضع نوار غزه و گروه‌های مقاومت مستقر در آن را می‌دانند و در نتیجه، پیشنهادی در این راستا به گروه‌های فلسطینی ارائه نکرده‌اند. روز گذشته نیز یک عضو کمیته مرکزی فتح در کرانه باختری از فشار سنگین سعودی‌ها بر تشکیلات خودگردان برای پذیرش معامله قرن خبر داد. این رهبر جنبش فتح که وب‌سایت خبری «الخلیج آنلاین» نام وی را ذکر نکرده، افزوده است که «نقش اعراب در پرونده معامله قرن با وجود اینکه ادعای حمایت از مسئله فلسطین می‌کنند از سر شکست و فریب‌خوردگی است و از همین رو رهبری فلسطین به هیچ‌کدام از فشارهای اعراب، آمریکا و حتی اسرائیل برای پذیرش معامله قرن پاسخ نمی‌دهد.»
عربستان برای متقاعد کردن فلسطینی‌ها به پذیرش معامله قرن، علاوه بر وعده کمک‌های مالی هنگفت، از آمریکا هم مایه گذاشته و گفته است درصورتی‌که به این طرح چراغ سبز نشان داده شود، کنگره آمریکا بودجه موردنظر ترامپ برای مردم فلسطین را تصویب می‌کند. «جارد کوشنر»، مشاور و داماد صهیونیست‌ها نیز دو ماه پیش در گفتگو با شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» مدعی شده بود که این طرح شوم، باعث شکوفایی فرصت‌های اقتصادی برای فلسطین خواهد شد.
به‌بیان‌دیگر، تکاپوی عربستان و آمریکا بر این مبناست که فلسطینی‌ها دست از آرمان قدس بردارند و در عوض، وعده‌های سرخرمنی همچون سرازیر شدن سیل کمک‌های مالی، افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود شاخص‌های معیشتی و اقتصادی را شاهد باشند. نگران «کشور فلسطینی» و «آوارگان» هم نباشند، چراکه هم آوارگان سر و سامان می‌یابند و هم دولت فلسطینی به رسمیت شناخته خواهد شد، در حالی که اخبار و گزارش‌ها با کف درخواست‌های فلسطینی‌ها مغایرت دارد. روزنامه واشنگتن پست، هفته گذشته به نقل از «مقامات آگاه» نوشت که در این طرح به تشکیل یک کشور فلسطینی اشاره‌ای نشده است. افزون بر این، نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارش اخیر خود، ایمیلی از کوشنر منتشر کرده است که وی طی آن، صراحتاً خواستار قطع کمک‌های مالی از آوارگان فلسطینی شده بود. بنابراین، همراهی و هم‌داستانی عربستان با آمریکا در این راستا، نه‌تنها خیانت به آرمان قدس شریف است بلکه، فرود آوردن خنجر از پشت به آوارگانی است که بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل از حق بازگشت به سرزمین اجدادی خود برخوردارند.
اما نکته جالب ماجرا اینجاست که آمریکا و عربستان به‌خوبی می‌دانند که تا پای ایران در حمایت از قدس شریف در میان باشد، معامله قرن به سرانجام نمی‌رسد و دقیقاً به همین دلیل است که واشنگتن و ریاض، هر جا که از طرح به‌اصطلاح صلح آمریکا سخن به میان آورده‌اند، برای جمهوری اسلامی هم خواب‌ها دیده‌اند. شاهد این مدعا، اظهارات «احمد مجدلانی» است که در مقدمه این نوشته، ذکر آن گذشت و تصریح کرده بود که یک رکن معامله قرن، تأسیس ائتلافی ضد ایرانی با مشارکت صهیونیست‌هاست. «جان سالیوان»، قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا هم در 21 اسفند سال گذشته طی کنفرانسی خبری از بودجه 175 میلیون دلاری آمریکا برای «معامله قرن» و «مقابله با ایران» به‌طور توأمان خبر داده و گفته بود: «بودجه درخواستی ما برای سال مالی ۲۰۲۰ شامل یک صندوق پیشرفت دیپلماتیک می‌شود تا بتوانیم به‌طور موثری به فرصت‌های برآمده از پیشرفت دیپلماتیک و صلح- بخوانید معامله قرن- و همچنین نیازهای در حال ظهور در زمینه مقابله با ایران پاسخ دهیم». گام اخیر عربستان برای تشکیل ناتوی عربی را هم باید در این پازل، واکاوی و تحلیل کرد.
از طرفی، سعودی‌ها در حال رهبری ارکستر گوش‌خراش عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با صهیونیست‌ها هستند. پس‌ازآنکه اخباری از ملاقات «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین برخی از مقامات بلندپایه ریاض با مسئولین تل‌آویو درز کرد، حالا نوبت دیگر سران وابسته به خائنین حرمین شریفین شده که به مسابقه «دو سرعت» ازسرگیری روابط با اشغالگران وارد شوند و با پیغام‌های رنگی به مناسبت‌های مختلف از جمله پیروزی نتانیاهو در انتخابات کنست، راه آشتی‌کنان را با تل‌آویو باز کنند تا از این طریق، رو در روی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بایستند؛ غافل از اینکه این اقدام، سبب رویارویی با ملت‌های منطقه می‌شود چراکه عصبانیت مردم غرب آسیا از روابط پیدا و پنهان کوتوله‌های خاورمیانه با رژیم کودک کش صهیونیستی به نقطه‌جوش رسیده و هر اقدامی علیه ایران اسلامی را مترادف با تلاش برای به محاق بردن آرمان قدس شریف می‌دانند.
این در حالی است که پس از اشغال مسجدالاقصی، این اولین بار است که مردم فلسطین 55 هفته در امتداد مرزهای سرزمینشان فریاد بازگشت سر می‌دهند و در طول این مدت، 272 شهید و 16 هزار زخمی تقدیم کرده‌اند، لذا هر طرح جدیدی علیه قدس به مثابه انداختن جرقه در انبار باروت است و دودمان صهیونیست‌ها را به باد خواهد داد.
سؤال اینجاست که معامله قرن که بناست در اواخر ماه مبارک رمضان رونمایی شود، به سرانجام خواهد رسید؟ «ژرار آرو»، سفیر فرانسه در آمریکا در آخرین روز کاری خود با نشریه «آتلانتیک» مصاحبه‌ای کرد و گفت که برنامه کاخ سفید برای صلح کذایی اسرائیل و فلسطین «محکوم به شکست است و با اعلام طرح صلح ترامپ در آینده، یک دولت آپارتاید (رژیم صهیونیستی) رسمی می‌شود.» رابرت فیسک، تحلیل‌گر روزنامه ایندیپندنت نیز می‌گوید: «معامله قرن کوشنر کرامت فلسطینیان را سلب می‌کند و به نتیجه موردنظر آمریکا نخواهد رسید.» علاوه بر این، شواهد و قرائن نشان می‌دهند که طرح‌های سازش از جمله معاهدات صورت گرفته در کمپ دیوید و شرم الشیخ و گفتگوهای طولانی و بی‌ثمر، هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده و گارد مردم و مقاومت فلسطین در کنار خیز انقلاب اسلامی و کشورهای منطقه علیه اشغالگران کودک کش، این توطئه را هم عقیم خواهد گذاشت.                                     

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.