بازی عربستان با کارت سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه در رأس هیأتی بلندپایه با سفر به عربستان با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد. به گزارش رسانه‌ها طرفین درباره همکاری در زمینه تأمین انرژی برق، شیرین‌سازی آب، مسکن، نفت، کشاورزی، صنعت، فرهنگی و ورزشی به تبادل نظر پرداخته و 13 تفاهم همکاری امضا کردند. درباره رویکرد دو کشور به روابط دوجانبه نکاتی وجود دارد که برخی از آن‌ها را این‌گونه می‌توان برشمرد:

با وجود همه تنش‌های سیاسی، بازسازی ویرانی‌های ناشی از دهه‌ها استبداد و تروریسم را می‌توان مهم‌ترین دغدغه جامعه امروز عراق دانست. بسیاری از سیاست‌مداران و جناح‌های عراقی، راهکار برون‌رفت از چالش‌های فعلی، استقرار ثبات و پیمودن مسیر بازسازی را در دور ماندن از قطب‌‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای می‌دانند. شاید به همین دلیل عبدالمهدی مدت کمی پس از سفر به تهران به ریاض رفت.

عربستان پس از بازگشایی سفارت خود در عراق، در حال گسترش روابط اقتصادی با این کشور است. نوع این روابط، حوزه‌های ورود و شکل اثرگذاری آن‌ نشان می‌دهد عربستان، روابط اقتصادی را دریچه‌ای برای اثرگذاری سیاسی در عراق و رقابت با ایران می‌داند.

ریاض با درک مجموعه‌ای از ملاحظات اجتماعی و سیاسی عراق از یک‌سو و داشتن توانمندی‌های بالای مالی از سوی دیگر تلاش می‌کند به تفاهماتی با این کشور برسد که میان مسئولان و افکار عمومی عراق بازیگری شناخته شود که در راستای پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی آن‌ها گام برمی‌دارد. هدیه شهر ورزشی به جوانان عراقی از سوی پادشاه عربستان و افتتاح شبکه MBC  ویژه عراق در این راستا قابل توجه است.

اگر به دو نکته بالا، تلاش رقبا برای مانور سیاسی و رسانه‌ای در موضوع آسیب‌دیدن منافع ملت عراق به دلیل وجود رقابت ایران با آمریکا در این کشور از یک‌سو و مبادلات تجاری تقریباً یک‌طرفه ایران و عراق از سوی دیگر را نیز بیافزاییم، به نظر می‌رسد تهران باید بازی جدید ریاض با کارت «سرمایه‌گذاری اقتصادی در عراق» را جدی بگیرد.

 اندیشکده راهبردی تبیین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.