گینس نامی است که اکثر مردم جهان از آن باخبر هستند. کتابی که به «کتاب رکوردها» مشهور است و این هفته ۶۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد. اما گینس از کجا سر و کله اش پیدا شد؟

رکوردهای گینس ۶۰ ساله شد

موسسه گینس این روزها وارد شصت و یکمین سال عمر خود می شود. این برند مشهور که سال قبل بیش از ۲ میلیون از کتاب‌هایش به فروش رفت؛ اکنون در جشن شصت سالگی خود به فکر توسعه این روند صعودی افتاده است.

در خیابان عادی کنار ایستگاه «بوستون» در لندن دفتری کاری قرار دارد که بیشتر به خاطر کتاب‌هایش مشهور است. «رکوردهای جهانی گینس» کتابی است که این دفتر با تلاش فراوان سالانه چاپ می کند و همانطور که از اسمش پیداست رکوردهایی که در سراسر جهان ثبت می شود را جمع آوری و منتشر می کند. رییس این اداره کوچک آقای «الیستر ریچاردز» است و حدود ۱۵۰ کارمند برایش کار می کنند. گینس در سراسر جهان فقط چهار شعبه دارد.

گینس بخاطر رکوردهایی که منتشر می کند بسیار مشهور است اما کمتر کسی از رکورد خود شرکت گینس باخبر است. است. این شرکت تا کنون ۱۳۴ میلیون جلد کتاب در ۱۰۰ کشور جهان به فروش رسانده که بیش از ۲ میلیون جلد آن متعلق به سال قبل بوده است.

اینکه گینس چطور بوجود آمده نیز در نوع خودش بسیار جالب است. بهتر است بدانید این موسسه در ابتدا یک شرکت تولید نوشیدنی ایرلندی بود. روزی «سیر هاف بیور» مدیرعامل این شرکت به یک جشن دعوت شد که در آن مهمانی با صاحب مجلس بر سر سریع ترین قرقاول بحث و شرط بندی می کند. پس از این ماجرا ایده چاپ کتابی برای درج رکوردهایی همچون سریع ترین، قوی ترین و... در ذهن «سیر هاف بیور» شکل گرفت و شرکت خود را به موسسه ثبت رکوردهای جهانی تغییر داد.

اکنون با ظهور کتاب های الکترونیکی و خریدهای اینترنتی، آمار فروش کتاب های چاپی کاهش یافته است. اما شرکت رکوردهای گینس ۱۶ درصد افزایش فروش کتاب داشته که این حاکی از استقبال مردم به رکوردهای این کتاب است.

رکوردهای گینس کتابی است که مورد توجه تمام نسل ها است و تنها به سن خاصی تعلق ندارد. به گفته الیستر، گینس قصد دارد تا به انسان های عادی انگیزه انجام کارهای غیر عادی را بدهد.  طبق گفته مسئولین این موسسه، هدف گینس سرگرم کردن مردم و جشن گرفتن بهترین هاست.

سهم ایرانی ها از گینس

از چند سال قبل ایرانیان هم نام‌شان در گینس ثبت شده است. نخستین كسی كه از ایران به گینس رفت «علی دایی» بود كه با ۱۰۹ گل ملی ركورددار شد. بعد از دایی، «حسین رضازاده»، قوی‌ترین مرد جهان شد و به‌عنوان كسی كه سنگین‌ترین وزنه جهان را جابه جا كرده است نامش وارد کتاب گینس شد. پس از این ۲نفر، «انوشه انصاری» هم با رفتن به فضا نخستین زنی بود كه در یك سفر توریستی به فضا نامش در میان ركورد‌داران ثبت شد ولی این ۳ نفر در رده ركوردارانی هستند كه به‌صورت افتخاری وارد كتاب شده‌اند و در سال‌های آینده نام‌شان از كتاب حذف می‌شود .

در میان رکوردهای ثبت شده در گینس؛ رکوردهایی نظیر ركورد روپایی سرعتی، طولانی‌ترین شنا در آب‌های آزاد، جوان‏ترین استاد دانشگاه جهان و طولانی‌ترین نقاشی جهان به ایرانی ها اختصاص دارد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.