تولیت آستان قدس:

رابطه مردم ایران و افغانستان فراتر از همسایگی و کاملاً برادرانه است

تولیت آستان قدس رضوی(ع) گفت: رابطه مردم ایران و افغانستان فراتر از همسایگی و کاملاً برادرانه است.

هادي نيوز به نقل از آستان نیوز،حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با جمعی از علما، اساتید و فرهیختگان افغانستان که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد اظهار داشت: در طول تاریخ دست‌های استعمارگر به‌ویژه انگلیسی‌ها تلاش زیادی کردند که بین مردم ایران و افغانستان درگیری و اختلاف ایجاد کنند و در مقاطعی نیز موفق شدند با تحریک حاکمان به این هدف دست یابند اما پیوندهای ریشه‌دار میان دو ملت موجب شد آنچه پایدار بماند صمیمیت و برادری باشد نه اختلاف‌های تحمیلی.

وی با بیان اینکه امروز نیز یکی از اهداف بیگانگان از ایجاد ناامنی در افغانستان فاصله انداختن میان همسایگان است عنوان کرد: ما همواره مردم افغانستان را به سخت‌کوشی، صبوری و قناعت شناخته‌ایم و این روحیات وقتی به‌شکل جمعی در می‌آید بسیار قیمتی است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: افغانستانی‌ها در عین اینکه صبور و قانع هستند اما هیچ‌گاه اشغالگری و استعمار را تحمل نکرده‌اند و هیچ اشغالگری نتوانسته در افغانستان بماند. انگلیسی‌ها نزدیک یک قرن، هندوستان را اشغال و بر آن حکومت کردند اما در افغانستان شکست خوردند و اخراج شدند. در دهه‌های اخیر نیز مجاهدین افغانستانی درس خوبی به اشغالگران شوروی دادند. جمهوری اسلامی ایران نیز در این مقاومت کنار برادران افغانستانی خود بود.

مروی خاطرنشان کرد: روحیه سلحشورانه فاطمیون در دفاع از حرم و حریم اهل‌بیت علیهم السلام برخاسته از همین روحیه مجاهدانه افغانستانی‌ها در مبارزه با ظلم و اشغالگری و ریشه‌دار در ارادت آنان به اسلام و اهل‌بیت علیهم السلام است.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان از لحاظ فرهنگی حقیقتاً در قله است، گفت: بسیاری از کتاب‌های مهم اسلامی را در طول تاریخ افغانستانی‌ها نوشته‌اند، البته آن زمان کشور افغانستان وجود نداشته است ولی ساکنان همین مناطق چنین نبوغی از خود نشان داده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مشهد مقدس به‌عنوان قطب فرهنگی و زیارتی منطقه مرکز مهمی برای تبادلات فرهنگی و دینی ایران و افغانستان بوده و هست، گفت: حمایت از مهاجران افغانستانی وظیفه انسانی و دینی است و در این زمینه دستور مهم رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ثبت‌نام از دانش‌آموزان افغانستانی یک الگوی واضح عملی است.

مروی بیان کرد: حرم مطهر امام رضا علیه السلام متعلق به همه مسلمانان است؛ بنابراین عزیزان افغانستانی نیز این مکان مقدس را از آن خود بدانند و برای خادمی آستان مقدس حضرت رضا علیه السلام، ظرفیت‌ها، اندیشه‌ها و توانایی‌های خود را بیش از پیش به میدان بیاورند.

تسنيم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.