از لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی آماده‌ایم/ گرما؛ چالش جدی زائران حج امسال

رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه دغدغه ما در مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت این است که هشدارها را بگوئیم گفت: از لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی آماده‌ایم.

هادی نیوز: محمد تقی حلی‌ساز رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت در برنامه روی خط خبر شب گذشته گفت: یکی از دستورالعمل‌هایی که هرساله از طرف دولت سعودی برای کلیه زائرانی که به حج تشرف مشرف می‌شوند واکسیناسیونی هست که با مننژیت مقابله می‌کرده است. سال‌های سال حجاج قبل از سفر حج واکسینه می‌شدند و این کار توسط جمعیت هلال احمر و پایگاه‌هایی که به نام جمعیت هلال احمر هست زائرین مراجعه کرده و واکسیناسیون خود را که جزء الزامات ورود زائرین به عربستان است را انجام می‌دهند و یک برگه‌ای را بعد از واکسیناسیون شدن دریافت می‌کنند که آن برگه را حتماً باید حفظ کنند و همراه خود داشته باشند و ممکن است در فرودگاهی که وارد می‌شوند در عربستان، این برگه واکسیناسیون را از زائرین طلب کنند.

وی افزود:  امسال هم از قبل از سال ۹۸ هماهنگی‌ها صورت گرفت و این واکسن تولید داخل نیست و از خارج از کشور تهیه شده و با احتساب اینکه تغییر قیمت ارز بر واکسن تاثیر نگذارد در دسترس حجاج قرار می‌گیرد و افراد باید به پایگاه‌های هلال‌احمر مراجعه کرده و خود را واکسینه می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد پایگاه هلال احمر این کار را انجام می‌دهند، گفت: این پایگاه‌ها در کل ایران پخش هستند پایگاه‌های مختلف در مراکز استان‌ها و هر کجا نزدیکترین پایگاه هلال احمر هست چون از طریق تهران توزیع شده و بنا به تعداد در اختیارشان است. واکسن یک گارانتی ۲ ساله دارد، اگر کسی تا کمتر از ۲ سال این واکسیناسیون را انجام داده که خیلی بعید است، این افراد لزومی به واکسن ندارند.

حلی‌ساز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بحث پیشگیری چه توصیه‌هایی وجود دارد، گفت: امسال یک مقدار زیادی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم و آموزش‌هایمان را بالا ببریم چون بحث حج در تجمعات انبوه قرار می‌گیرد و خیلی راحت یک بیماری کوچک می‌تواند منتقل شود نه فقط مننژیت، بلکه سال قبل آنفلوآنزا هم داشتیم و بهداشت فردی در این زمینه خیلی کمک کننده است.

رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت اضافه کرد: شستن دست‌ها، نظافت فردی، استفاده از وسایل شخصی که یک مجموعه‌ای از تغییر رفتار است و ما معمولاً این آموزش‌ها را زمانی که اعزام زائرین نزدیک است آن زمان می‌گوییم تا تاثیرگذاری آن بیشتر باشد.

وی با بیان توصیه‌ای به زائرین حج گفت: توصیه من پیاده‌روی است، به خاطر اینکه در آنجا نوع زندگی تفاوت دارد و چند نفر در یک اتاق زندگی می‌کنند، پیاده روی‌های طولانی و نشستن‌های طولانی دارد اینها باید از الان برنامه ریزی منظم کنند تا بدنشان آماده باشد با توجه به سن و جنسیتی که مطرح است می‌توانیم یک توصیه عام کنیم آن هم اینکه پیاده روی و تغذیه، رفتار و عادات فرد تغییر می‌کند و خودشان را باید برای یک سفر یا به تعبیری ریاضتی که انتخاب کردند آماده کنند و دنبال بردن بهره‌های معنوی باشند؛ دغدغه ما در مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت این است که هشدارها را بگوئیم و به پیشگیری‌ها فکر کنیم.

حلی‌ساز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکانات و تجهیزات کشورمان در عربستان و در ایام حج چه تمهیداتی اندیشیده شده، گفت: هر ۳۰۰ نفر که در کاروان‌ها به عنوان زائر ثبت‌نام کردند توسط یک پزشک همراهی می‌شوند که این پزشک در حقیقت مشاور زائران است و در خصوص نحوه مصرف داروها و بیماری‌هایشان مشاوره می‌دهد و غربالگری انجام می‌دهد که می‌تواند بیماری فرد را شناسایی کند.

رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت با اشاره به این موضوع که داروها و تجهیزاتی که از سال‌های قبل تهیه شده و براساس تجربه‌مان داروها را تهیه کردیم، اضافه کرد: مقررات سعودی می‌گوید که از ۱۵ شوال شما به مدت ۲ هفته وقت دارید که داروها را وارد عربستان کنید که ما منتظر انجام مقدمات این کار هستیم و از لحاظ دارو و تجهیزات آماده‌ایم.

وی بیان داشت: ما در آنجا به قول سعودی‌ها ۲ مرکز رئیسی یا بیمارستان مجهز داریم که یکی در مکه و یکی در مدینه است و براساس تجمع زائرین در مدینه ۳ پلی‌کلینیک و در مکه ۴ پلی‌کلینیک برنامه‌ریزی کردیم زائرین بتوانند آنجا هم خدمات دریافت کنند.

حلی‌ساز در مورد افرادی که بیماری خاص یا داروی خاص مصرف می‌کنند، اظهارداشت: توصیه مشخص ما این است که با پزشکی که مسئول کاروان آنهاست مشور‌ت‌های لازم را انجام دهند. یکسری داروها ورودش به عربستان کاملاً ممنوع است و حامل آنها تحت مجازات‌های خیلی جدی قرار می‌گیرد مثلاً قرص استامینوفن که در ایران راحت مصرف می‌شود در عربستان ممنوع است. 

رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت گفت: یکسری اقلام داروئی ممنوع است که تعدادشان هم زیاد نیست که معمولاً از دسته‌های کدئین یا دیازپام و ... هستند، بقیه داروها را می‌توانند بیاورند که البته باید با پزشک کاروان خود مشورت کنند.

وی تأکید کرد: داروهای تخصصی هر فرد را باید خودش بیاورد و ما تنظیم کنیم در این یک ماهی که فرد زائر در عربستان است به همراه داشته باشد و منعی برای انتقال این داروها به عربستان ندارد فقط باید تمهیداتش انجام پذیرد و بهتر است نسخه‌های عربی داروها را هم به همراه داشته باشند.

حلی‌ساز با اشاره به چالش‌های جدی در ایام حج که با آن مواجه هستیم، گفت: فکر می‌کنم امسال چالش جدی ما، گرما است. در حال ورود به فصل گرم هستیم، قبلاً سرماخوردگی‌ها بود اما امسال فکر می‌کنم گرما و گرمازدگی است که باید مراقب باشیم و آموزش‌ها و تمهیداتمان را در همین راستا انجام شود.

رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت در پایان گفت: باید دعا کنیم که این سفر به خوبی برگزار شود و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی حفظ شود.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.