چرا منابع آمریکایی آشکارا از فرار جنگی ترامپ سخن می‌گویند؟

ایران چگونه جایگاه بولتون را در کاخ سفید متزلزل کرد؟/ چه پیام پنهانی ترامپ را اینقدر از جنگ با ایران دور کرد؟

برخی شواهد نشان می دهد که ایران در چند روز گذشته علائمی از خود بروز داده که ترامپ را وادار به اندیشیدن مجدد درباره افزایش تنش نظامی با ایران کرده است.دلایل سیاسی گفته شده، کامل ترین دلیل برای عقب نشینی ترامپ از تقابل نظامی با ایران نیست. او در چند روز اخیر با محاسباتی دیگری روبه رو شده است.

هادی نیوز-  مهدی جهان تیغی: طی ساعات گذشته منابع متعدد آمریکایی اخبار و مطالبی را منتشر کرده اند که همگی حاکیست که کاخ سفید و به خصوص شخص ترامپ نسبت به جنگ با ایران دچار یک عقب نشینی بسیار معناداری شده است. حتی کار به جایی رسیده که افرادی همانند بولتون که چند جمله ای سخن از جنگ را بیان، کرده، در معرض اخراج قرار قرار گرفته‌اند. این اتفاق چگونه به یکباره در کاخ سفید رخ داده؟ طی روزهای گذشته در لایه های پنهان سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا چه پیام های غیرمستقیم و یا حتی مستقیمی رد و بدل گشته، که اینک منابع آمریکایی در اقدامی قابل تامل مرتبا علائم گریز آمریکا از جنگ را مطرح می کنند.

در اینباره بیشتر بخوانید:
الف: در وهله اول می توان دلایل سیاسی برای این عقب نشینی مطرح کرد. نرامپ باید چندماه دیگر وارد کارزار انتخاباتی شود و برای او که مدام از جنگ های گذشته و پرونده های همچون عراق، افغانستان، لیبی و حتی سوریه انتقاد کرده، سخن از جنگ با ایران سم تبلیغاتی محسوب می شود. ضمن اینکه او در انتخابات قبل به مردم آمریکا قول داده که وارد جنگ دیگری نخواهد شد. این مساله به خودی خود، دلیل محکمی برای عقب نشینی از جنگ با ایران محسوب می‌شود ولی در این مقطع همه دلیل و یا به تعبیر دیگر دقیق ترین دلیل نیست.

ب: آنچه که دیگر تقریبا مسلم است، این است که حتی طرح گزینه جنگ علیه ایران، اینک به یک عامل آشکار اختلاف در کاخ سفید تبدیل شده است. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که گزینه تقابل نظامی با ایران حتی برای تیم یکدست شده کاخ سفید – ترامپ تاکنون افراد سیاسی و امنیتی متعددی را از اطرافیانش به علت اختلاف سلیقه برکنار کرده است- چقدر سنگین است. ایران لقمه قابل هضمی حتی برای احمق‌ترین ساکنان کاخ سفید نیست. بدیهی است که ترامپ برای بهم نریختن وحدت مقامات کاخ سفید نیز فراموش کردن جنگ با ایران را ساده‌ترین و سریع ترین راه حل بداند. ضمن اینکه منابع آمریکایی نیز گزارش دادند که ترامپ دوست ندارد که اینگونه در افکار عمومی تصور شود که دیگرانی همچون بولتون او را اداره و مدیریت می‌کنند.

ج: اما یک دلیل سیاسی دیگر نیز می توان در اینجا اضافه کرد. ترامپ اعلام جنگ و فشار بر ایران را برای مذاکره می‌خواهد و نه جنگیدن نظامی. بدیهی است که طرح این گزینه فقط تاجایی به کار می‌رود که اتفاقا گزینه جنگ تقویت نشود! ضمن اینکه ترامپ اگر کمی عاقل نیز باشد، به خوبی تاکنون متوجه شده است که طرح گزینه جنگ در برابر ایران، گزینه مذاکره را از روی میز حاکمیت در ایران دورتر کرده است. ترامپ تنها تا انتخابات دور جدید ریاست جمهوریش فرصت دارد تا کانال دیپلماتیک با ایران پیدا کند. بنابراین طرح گزینه جنگ در برابر ایران فقط زمان را برای او هدر می دهد. عقب نشینی ترامپ از جنگ با ایران، آخرین تلاش های ناشیانه وی برای گشودن باب مذکره با دولت ایران نیز محسوب می‌شود.

د: طرح گزینه جنگ علیه ایران، نه تنها ایران به مذاکره نزدیک نکرد، بلکه جنبه عملیات روانی آن علیه افکار عمومی در ایران نیز خیلی زود علائم شکست خوردنش را نشان داد. آنهم به دلیل اینکه یک جریان آرامش بخش در درون نظام مرتبا مردم را در این سالها برای عدم شروع جنگ اطمینان داده و افکار عمومی نیز منطق سخنان او را عمیقا باور دارند.

ه: اما دلایل سیاسی گفته شده، همانطور که در ابتدا نیز تاکید شده، کامل ترین دلیل برای عقب نشینی ترامپ از تقابل نظامی با ایران نیست. او در چند روز اخیر با محاسباتی دیگری روبه رو شده است. اولین فرضیه – که بخشی از آن رسانه ای نیز شده - این است که جریان امنیتی و اطلاعاتی در کاخ سفید و ایضا فرمانده هان ارتش آمریکا با جدی شدن طرح گزینه جنگ علیه ایران از طرف برخی چهره های نزدیک به ترامپ همانند بولتون، احتمالا مجبور شدند، محاسبات صریح و برآوردهای اطلاعاتی خود را شفاف‌تر به اطلاع ترامپ برسانند. این همان فرضیه قدیمی است که می گوید سال‌هاست در آمریکا و اسرائیل، نظامی‌ها برخلاف سیاسیون هیچ تمایلی برای تقابل نظامی با ایران ندارند و به صرفه نبودن هر سطحی از جنگ با ایران چندین سال هست که پایه ثابت محاسبات راهبردی ارتش تروریست آمریکا است.

و: برخی شواهد نشان می دهد که ایران در چند روز گذشته علائمی از خود بروز داده که ترامپ را وادار به اندیشیدن مجدد درباره افزایش تنش نظامی با ایران کرده است. اینکه ایران دقیقا چه پیام های را صادر کرده، برای محافل رسانه ای داخلی و خارجی چندان مشخص نیست. اما برخی منابع غربی گفته‌اند که مقامات نظامی و امنیتی آمریکا، آرایش و تحرکات امنیتی ایران در منطقه را را ارزیابی و گزارش آن را به کاخ سفید ارسال کرده‌اند. این منابع غربی تصریح دارند که پیام های ایران در چند روز گذشته آنقدر صریح بوده که جای تردیدی برای سیاسیون آمریکا نگذاشته است و حتی برآورد آسیب پذیری آمریکا و متحدنیش را در منطقه در صورت مواجه سخت با ایران را به روز کرده است!

جهان نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.