حجت‌الاسلام رئیسی:

فساد در کشور مربوط به یک جناح خاص نیست/ تلقی فساد فراگیر در جامعه غلط است

رئیس قوه‌ قضاییه گفت: فساد در کشور ما فراجناحی است و اصلاً مربوط به یک جناح و جریان خاص نیست.

هادي نيوز: حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه در نشست با مسئولان و اصحاب رسانه، ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: این جلسه برای من جلسه مغتنمی بود و دیدگاه‌ها، نظرات و صحبت‌های اصحاب رسانه و مطبوعات را شنیدم. ان‎شاءالله در ادامه این جلسه، جلساتی در مقاطعی که مناسب باشد، خواهیم داشت و می‌خواهیم که این ارتباط برقرار بماند؛ هم از طریق مرکز رسانه و هم از طریق دفتر خود ما.

وی افزود: دوستان ممکن است هر نکته‌ای را ضروری ندانند در رسانه و سایت منتشر کنند و نکاتی که به عنوان پیشنهاد به نظرشان می‌رسد، منتقل کنند؛ لذا این ارتباط حتماً باشد و دوستان دیدگاهایشان را منتقل کنند و حتماً دیدگاه‌های شما و دوستان مختلف می‌تواند در جهت اصلاح امور کارساز باشد و ان‌شاءالله اگر کاستی‌ها و نواقصی هست که قطعاً در یک مجموعه عظیم، کاستی‌ها و نواقص محتمل است، انعکاس آن به طرق مختلف حتماً درجهت رفع کاستی‌ها و مشکلات می‌تواند کمک کند.

در جامعه باید با هر سلیقه‌ای قانون حاکم باشد

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان این که وجوه مشترکی بین ما هست که نباید از ذهن دور کنیم، گفت: در این نظام همه به رفع ناهنجاری‌های اجتماعی فکر می‌کنیم و فکر نمی‌کنم رسانه‌ای باشد که به کاهش آسیب‌های اجتماعی فکر نکند. باید حتماً به کاهش آسیب‌های اجتماعی فکر کرد. در جامعه، وجود ناهنجاری‌های اجتماعی برای همه با هر گرایشی مهم است.

رئیسی در ادامه بیان کرد: همه ما در جامعه به اجرای قانون و قانونمندی فکر می‌کنیم. در جامعه باید با هر سلیقه‌ای قانون حاکم باشد و اگر قانون مورد نقض قرار گیرد، عدالت نیز مورد نقض قرار می‌گیرد. نمی‌خواهم بگویم که اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است؛ اما اگر بخواهیم همه روی نکته‌ای به‎عنوان ملاک تحقق عدالت در جامعه توافق کنیم، باید بگوییم یک ملاک این است که ببینیم قانون چه میزان نقض شده و چه میزان اجرا شده است.

وی افزود: اگر همگان در اداره جامعه بر اجرای عدالت توافق کنند، باید بگوییم اجرای قانون ملاکی برای اجرای عدالت است؛ به نحوی که هیچ‌کس و در هیچ شرایطی به خود اجازه ندهد قانون را در کشور نقض کند؛ چون نقض قوانین و مقررات در جامعه به ضرر همگان است و کسی نباید به خود اجازه نقض قانون را بدهد.

نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه کند

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مبارزه با فساد اذعان کرد: فساد در کشور ما فراجناحی است و اصلاً مربوط به یک جناح و جریان خاص نیست. مقوله فساد نکته‌ای است که هیچ‌کس نباید آن را در هیچ بخشی از جامعه قبول کند. ممکن است فساد رخ دهد؛ اما فساد نباید لانه کند و مطلقاً نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه کند. سخن در این نیست که افراد هیچ‌کدام مرتکب تخلف و جرمی نشوند؛ اما مجموعه دست اندرکاران جامعه باید اتفاق داشته باشند که مطلقاً اجازه ندهیم در هیچ کجای جامعه فساد لانه کند. مبارزه با فساد امری است که باید جملگی بر آن باشیم؛ لذا این نکته مشترکی است که من فکر نمی‌کنم، کسی مخالف آن باشد.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم حفظ و ارتقاء امنیت ملی گفت: حفظ و ارتقاءِ امنیت ملی امری است که همگان بر آن اتفاق نظر داریم هم حفظ و هم ارتقاء امنیت ملی و اجتماعی امر مهمی است؛ بنابراین همگان در نوشته‌ها، در گفتار و در اقدامشان توجه به امنیت اجتماعی را یک امر قطعی و لازم بدانند.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: افزایش اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی نظام نکته بسیار مهمی است و هم به نظام و هم کارآمدی نظام کمک می‌کند که یک نکته نیز مورد اشتراک است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی افزود: مردم سرمایه اجتماعی هستند و مهمترین مولفه قدرت ما و اقتدار نظام محسوب می‌شوند. اینکه امروز دشمن نسبت به ما کاری نمی‌تواند انجام دهد، نه به این دلیل است که نمی‌خواهد؛ واقعاً می‌خواهد؛ اما نمی‌تواند؛ چرا؟ اولین رمز این است که ما مردم متدین، در صحنه و مدافع انقلاب و نظام داریم. ممکن است مردم از عملکرد یک فرد یا یک مجموعه ناراضی باشند؛ اما نسبت به اصل انقلاب، نظام و ارزش‌ها پایبند هستند و نشان هم داده‌اند. ما باید حفظ این سرمایه اجتماعی را در دستور کارهای‌مان قرار دهیم و این نیز نقطه مشترکی است که جملگی باید بر آن تأکید داشته باشیم.

تنفر عمومی نسبت به جرم جامعه را در مقابل ناهنجاری‌ها و تخلفات بیمه می‌کند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم نفرت عمومی نسبت به جرم عنوان کرد: نسبت به ایجاد تنفر عمومی به جرم و جنایت جملگی باید بر این موضوع اتفاق نظر داشته باشیم. جامعه باید نسبت به کسی که مرتکب جرم و فساد می‌شود، واقعاً یک تنفر عمومی داشته باشد. ما اعلام می‌کنیم و شما هم فضاسازی را انجام دهید تا جرم در جامعه پرهزینه شود و ارتکاب جرم در جامعه پرهزینه باشد. چنانچه کسی مرتکب جرم، جنایت، توزیع مواد مخدر، قاچاق، فحشا، فساد اقتصادی و اجتماعی شد، باید یک نفرت عمومی در جامعه نسبت به او وجود داشته باشد و این تنفر عمومی نسبت به جرم در جامعه بسیار مهم است و جامعه را در مقابل ناهنجاری‌ها و تخلفات بیمه می‌کند.

وی افزود: اگر کسی بداند که اگر مرتکب جرم شد، در جامعه انگشت نما می‌شود و نسبت به او نفرت بوجود می‌آید، این خیلی مهم است. این‌ها نکات مشترکی است که به آن‌ها اشاره می‌کنم و فکر نمی‌کنم مخالفتی در جمع دوستان و عزیزان در این موارد وجود داشته باشد. در جامعه نیز باید رغبت نسبت به قانون‌مداری و اجرای قانون ایجاد شود. نظم اجتماعی، قانون‌مداری، امنیت ملی و عدالت اجتماعی این‌ها مقولاتی است که فکر نمی‌کنم در جمع ما کسی مخالف آن‌ها باشد.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: شما نیز در رسانه خود این موارد را پیگیری کنید و ما نیز در اقدامات خود می‌کوشیم همین فضا را با رسانه‌ها ایجاد کنیم.

رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به جمله‌ای از امیرالمومنین (ع) گفت: وصف کردن عدالت خیلی وسیع است و در مورد آن می‌توان کتاب‌ها نوشت که عدالت چیست؛ اما سخن در عدالت اجرایی، اثباتی و در میدان است. بالاخره ما باید اجرای عدالت کنیم و تمام سازمان اداری کشور باید اجرای عدالت کند و مجموعه رسانه‌ای کشور باید در جامعه بسترسازی کند و زمینه سازی‌های ذهنی و اقناع عمومی نسبت به اجرای عدالت انجام دهد.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: کاملاً درست است که ما در اقدامات‌مان خصوصاً در برخی احکام که برای جامعه ایجاد سوال می‌کند، پیوست رسانه‌ای لازم داریم و باید یک پیوست داشته باشیم که کاملاً برای جامعه تبیین کند که صدور یک حکم این مبنا را داشته است و چون همه از پرونده مطلع نیستند؛ خصوصاً در پرونده‌هایی که دغدغه عمومی می‌شود و به نحوی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، حتماً کار تبیین، توجیه و اقناع، کار مهمی است؛ البته ممکن است برخی قانع نشوند؛ اما قاعدتاً باید تبیین و توجیه باشد که افکار عمومی را توجیه کند؛ حالا اگر کسی قانع نشد، بحث دیگری است. حتماً این را بدانید که اقناعات شما در رسانه می‌تواند کمک بسزایی در اجرای عدالت و برخورد با متخلفان و مجرمان در جامعه و احساس عدالت و امنیت باشد.

وی با بیان اینکه ما رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم؛ نه در مقابل خود، گفت: اصلاً فلسفه این جلسه برای این است که ما مجموعه رسانه‌ای کشور را همکاران اجرای عدالت می‌بینیم و حتماً لسان نقد شما هم می‌تواند در جهت اجرای عدالت کمک کند. کسی با نقد هیچ مخالفتی ندارد؛ خصوصاً زمانی که آن نقد، نقد منصفانه است. حتماً نقد منصفانه می‌تواند در جهت کمک به دستگاه‌ها، نظام اداری کشور و مجموعه دستگاه قضایی موثر باشد.

از نقد منصفانه استقبال می‌کنیم

رئیس قوه قضاییه افزود: نقد منصفانه حتماً می‌تواند کمک کند و ما نیز حتماً از آن استقبال می‌کنیم. نقد منصفانه می‌تواند در بهتر دیدن ما نسبت به مسائل و در جهت رفع مشکلات کمک کند و دوستان از همین موضع اگر نکاتی را مطرح می‌کنند، حتماً مورد استقبال هستند و مشکلی در این جهت وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با نکته‌ای که دوستان اشاره کردند، یک وقت موضوع حق شخصی فرد است و یک وقت حق فرد دیگری است و یک وقت هم حق کل نظام است. شما دیگر سیره ما را دیده‌اید که در قضایا ما چگونه عمل کردیم. ما نسبت به حق شخصی راحت گذشت می‌کنیم؛ اما نسبت به حق نظام نمی‌توانیم گذشت کنیم. حق نظام و حق مربوط به نظام را نمی‌توان گذشت کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: نسبت به حق شخصی، عفو در قضایا بهتر است و حتماً در این قضیه که یک شاکی خصوصی پیدا شده، تشویق می‌کنیم اگر گذشت کند بهتر است و یکی از کار‌های دادگاه‌ها این است که تا می‌توانند با صلح و سازش قضیه را حل کنند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: اولین مسیری که می‌توانند پیگیری کنند، این است که کار را با صلح و سازش حل کنند و کار به دادگاه و محکمه نکشد و با شورای حل اختلاف، ریش‌سفیدی، کدخدامَنشی، مسائل درون‌سازمانی، درون‌صنفی مشکلات حل شود و به دستگاه قضایی کشیده نشود. ما از این فضا بسیار استقبال می‌کنیم. این فضا را گسترش دهید تا پرونده‌های ما کمتر شود و بگذارید مسائل درون اصناف مختلف مربوط به دو روستا، دو شهر، مربوط به یک منطقه با منطقه دیگر، مربوط به دو محله، مربوط به مسائل زناشویی، مربوط به طلبکار و بدهکار، مربوط به بازار و بازاری حل شود.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: از اینکه مسئله‌ای که با شاکی خصوصی آغاز و با شاکی خصوصی تمام می‌شود، به دادگستری کشیده نشود، بسیار استقبال می‌کنیم.

به نحوی عمل شود که خط قرمز‌هایی که قانون برای حفظ آزادی قرار داده، رعایت شود

وی ادامه داد: حال آن‌هایی که نسبت به دستگاه قضایی حرفی زده‌اند و نسبت به ایشان احیاناً کیفرخواستی صادر شده، از آن‌ها هم گذشت می‌کنیم؛ اما مسئله ما حق نظام و حقوق مربوط به اصل نظام و اجرای مقررات و قوانین است و ان‌شاءالله حتماً عزیزان با توجه به قانون مطبوعات به آن پایبند هستند و پایبند باشند تا کار به دادگستری و بخش‌های دادسرای ما کشیده نشود. ما می‌گوییم به نحوی عمل شود که آن خط قرمز‌هایی که قانون برای حفظ آزادی قرار داده و حفظ رسانه و مطبوعات در گرو آن خطوط قرمز است، رعایت شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در واقع در این قضیه بحث نگاه شخصی و برداشت‌های فردی چهارچوب‌هایی است که قانون گذاشته و این‌ها همه برای این است که این آزادی‌ها حفظ شود.

در دستگاه قضایی خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه وجود آزادی در کشور به برکت انقلاب اسلامی و خون مطهر شهداست، گفت: ما در دستگاه قضایی خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم و معتقدیم که این آزادی به نفع مردم و کشور است. بیان انتقادات از جانب رسانه‌ها حتما می‌تواند به رفع اشکالات و نواقص در نظام اداری ما کمک کند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به وجوه مشترکی که میان دستگاه قضایی و رسانه‌ها وجود دارد، گفت: امروز دشمن در مقابل ما صف‌آرایی کرده است و هر یک از ما برای مقابله با دشمن، وظایف و مسئولیت‌هایی داریم؛ مجلس با وضع مصوبات و قوانین، دولت با اتخاذ تمهیدات در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و قوه قضاییه با مراقبت و حساسیت نسبت به افرادی که می‌خواهند جای پای دشمن را ایجاد کنند و دشمن را شادمان کنند.

در مقابله با صف‌آرایی دشمن، رسانه‌ها وظیفه رصدگری را بر عهده دارند

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: در این مقابله با صف‌آرایی دشمن، رسانه‌ها نیز وظیفه رصدگری را بر عهده دارند و باید مراقبت کنند تا نکته‌ها و سینگنال‌هایی که موجب شادمانی دشمن می‌شود، در جامعه منتشر و شنیده نشود.

وی با بیان اینکه حفظ آبرو و حرمت و منزلت اشخاص به عنوان یک سرمایه مهم مورد نظر دستگاه قضایی است، گفت: تمام تلاش ما این است که خدای‌ناکرده حیثیت افراد مخدوش نشود. قضاوت در محاکم باید کاملا عادلانه و منصفانه و به دور از هر گونه نفوذپذیری باشد. ما می‌گوییم قاضی حتی حق دخالت دادن حبّ و بغض شخصی خود را نیز ندارد؛ چه برسد به اینکه تحت نفوذ افرادی دیگر باشد؛ به همین دلیل کار قضاوت کار سختی است.

ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آراء محاکم

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آراء محاکم گفت: امروز در جلسه‌ای که با حضور وزرای مربوطه و همکاران قضایی برگزار کردیم، مطالبی را در رابطه با بحث عدالت الکترونیک از جمله سامانه آراء که دنبال فعال کردن آن هستیم، مطرح کردیم. هدف ما آن است که آراء محاکم در منظر و نگاه صاحبنظران و نخبگان و پژوهشگران قرار گیرد و انجام این کار در جهت ایجاد شفافیت در دستور کار ما قرار دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به نخستین جلسه خود با رؤسای کل دادگستری استان‌ها بعد از معارفه به عنوان رئیس دستگاه قضا گفت: تأکید من از ابتدا این بوده است که باید نگاه‌ها در جهت ارتباط با رسانه‌ها، نخبگان، محافل علمی و فرهنگی و در جهت تبیین احکام و تصمیم گیری‌های قضایی برای افکار عمومی تغییر کند و این مهم باید شیوه همگان در قوه قضاییه باشد.

دستورالعملی در راستای حفظ کرامت همه مرتبطان و مراجعان به دستگاه قضایی در مسیر ابلاغ قرار دارد

وی در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ کرامت همه مراجعان و مرتبطان به دستگاه قضایی گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و برنامه‌هایی که ارائه کردم، دستورالعملی در راستای حفظ کرامت همه مرتبطان و مراجعان به دستگاه قضایی اعم از قاضی، وکیل، کارکنان، ارباب رجوع و متهم در مسیر ابلاغ قرار دارد. تأکید ما حفظ کرامت همه مراجعان به دستگاه قضایی به موازات حفظ استقلال قضات است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت «قاعده قبح عقاب بلا بیان» گفت: حتما باید همه قوانین و مقررات که لازم‌الاجراست، ابلاغ شود. اگر شورای امنیت ملی مصوبه‌ای را در حوزه رسانه‌ها صادر می‌کند، حتما باید این مصوبه به اطلاع رسانه‌ها برسد و رسانه‌ها نیز، چون ابلاغ شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر یک تصمیم امنیتی است، وظیفه دارند تصمیم مزبور را رعایت کنند.

در برخورد با مرتکبین فساد هیچگونه خط قرمزی را قائل نیستیم

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی در برخورد با مرتکبین فساد هیچ‌گونه خط قرمزی را قائل نیستیم، گفت: به همکاران قضایی خود نیز تأکید کرده‌ام که خط قرمز شما در مقوله رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی باید غیر مستند حرف زدن باشد؛ اما چنانچه موردی مستند به ادله و براهین محکمه‌پسند باشد، بنای ما در دستگاه قضایی این است که آن را با جدیت پیگیری کنیم و در این راستا تحت تاثیر هیچ نگاه و جریان خاصی نباشیم.

وی تأکید کرد: کشور و نظام پاکی که به واسطه خون مطهر شهدا و ایثارگری ایثارگران بنا شده است، در آن نباید دستان ناپاکان به اموال مردم دراز شود و ما به هیچ وجه اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.

در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی تفاوتی بین دانه درشت‌ها و ریز‌ها نیست

رئیس دستگاه قضا افزود: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که افراد متخلف، میدان را در دست گیرند و این یک وظیفه همگانی است و ما نیز در این رابطه مصمم هستیم.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی تفاوتی بین دانه‌درشت‌ها و ریز‌ها نیست. ما معتقدیم که باید با ریز‌ها هم برخورد کرد و این‌گونه نیست که به خاطر دانه‌درشت‌ها از رسیدگی به جرایم و تخلفات ریز‌ها بگذریم.

وی با اشاره به موضوع حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: هم دولت و هم همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باید حمایت‌های حقوقی لازم را از ایرانیان خارج از کشور به عمل آورند و باید ارتباط هموطنان‌مان در خارج از کشور را با فرهنگ و آداب و رسوم ملی‌شان حفظ کنیم؛ چرا که چنین ارتباطی هم در راستای سیاستگذاری کشور و هم به نفع امنیت ملی و خود هموطنان خارج از کشور است.

رسانه‌ها باید نگاه ما در حاکمیت را برای مردم تبیین کنند

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تبیین نگاه ما در حاکمیت یکی از مسئولیت‌های رسانه‌هاست، اظهار کرد: ما معتقدیم رسانه‌ها هم باید نگاه ما در حاکمیت را برای مردم تبیین کنند و هم نگاه مردم را به ما منعکس کنند؛ بنابراین معتقدیم باید کار رسانه‌ای یک جاده دوطرفه باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: زمانی که من به عنوان تولیت آستان قدس رضوی به مشهد رفتم، مدیر مسئول روزنامه قدس را به دفتر خود دعوت کردم و به ایشان گفتم همان‌طور که حرف‌های تولیت آستان را برای مردم منتشر می‌کنید، در یک ستون مجزا نظرات مردم را نیز به ما منعکس کنید. ایشان در پاسخ به این مطالبه من پرسید که آیا همه سخنان و مطالبی را که مردم می‌گویند، در روزنامه منعکس کنیم که من به وی پاسخ دادم: تمام مطالبی را که مردم در رابطه با من مطرح می‌کنند، منتشر کنید و ایشان همین کار را کرد؛ بنابراین باور من همین است و اعتقاد دارم که باید هم سخنان مسئولان و هم سخنان مردم منتقل شود و این امر اعتماد مردم را افزایش خواهد داد.

دلایل تاسیس خبرگزاری‌های وابسته به دستگاه‌های مختلف

وی با اشاره به دلایل تأسیس خبرگزاری‌های وابسته به دستگاه‌های مختلف بیان داشت: اینکه دستگاه‌های مختلف برای خود اقدام به تاسیس خبرگزاری می‌کنند، برای آن است که رویکرد و نگاه و خبرشان به جامعه منتقل شود. اگر همه رسانه‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهند، طبعا همه آن‌ها، رسانه حاکمیت خواهند شد و رسانه حاکمیت شدن یک افتخار است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رسانه‌ای که از حاکمیت مجوز گرفته، مربوط به حاکمیت است، گفت: البته آن رسانه می‌تواند نگاه و سخن خود را منتقل کند و این امر به خاطر وجود سلایق مختلف است؛ اما اینکه در حاکمیت رسانه‌ای مانند خبرگزاری میزان به دستگاهی مانند قوه قضاییه مرتبط باشد، به سبب آن است که دستگاه قضایی بتواند دیدگاه‌ها و آرای خود را به جامعه منتقل کند و ما در این جهت فکر می‌کنیم که خبرگزاری یا روزنامه و رسانه‌ای که در دستگاه قضایی است، مطالب را منتقل می‌کند؛ البته این امر به معنای آن نیست که دستگاه قضایی می‌تواند با یک خبرگزاری مردم را در جریان همه مطالب و دیدگاه‌های خود قرار دهد؛ مگر یک خبرگزاری چقدر مخاطب دارد؟ بنابراین حتما باید همه رسانه‌ها در این ارتباط کمک کنند.

مسئولان با اقدام و عمل خود و رسانه‌ها با جلوگیری از فضاسازی دشمنان در جامعه امیدآفرین باشند

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در دستگاه قضایی بنا داریم نسبت به آنچه که قانون تکلیف کرده، عمل کنیم، گفت: شما اصحاب رسانه و مطبوعات باید با توجه به جایگاه اجتماعی خود در جهت تبیین اقدامات، نقش‌آفرینی کنید. احساس عدالت در جامعه در گرو اقدامات ما و آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی شما اصحاب رسانه است.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه افزود: مسئولان با اقدام و عمل خود و رسانه‌ها با جلوگیری از فضاسازی دشمنان باید در جامعه امیدآفرین باشند و ما تردیدی نداریم که آینده این کشور و نظام با پشت سر گذاشتن تنگنا‌های ایجاد شده از جانب دشمن روشن است.

تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیارغلط است

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با بیان اینکه تلقی فساد فراگیر در جامعه یک تلقی بسیار غلط است، گفت: ما باید خبر‌هایی را در جامعه منتشر کنیم که برای مردم ایجاد اطمینان کند. اینکه بگوییم مجرمی محاکمه شد و یا زمینه‌ای فسادزا در کشور اصلاح شد، برای مردم اطمینان ایجاد می‌کند؛ اما اینکه مدام بگوییم فساد، فساد، این برای کشور اطمینان ایجاد نمی‌کند؛ اطمینان ایجاد کردن در گرو اقدام و عمل است.

وی تصریح کرد: قانون‌گذار تأکید دارد که احکام قضایی بعد از قطعیت حتما باید منتشر شود. در این رابطه نسبت به برخی موارد الزام وجود دارد و همه بنا داریم در مواردی مثل فساد اقتصادی حتما موارد را دراختیار رسانه‌ها بگذاریم و علاوه بر حکم، جهات تبلیغی و اقناعی را به رسانه‌ها ارائه دهیم تا همه در جریان قرار بگیرند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: تعامل بین همه بخش‌ها و قوا و اصحاب رسانه در جهت امیدآفرینی، آگاهی‌بخشی، اجرای عدالت، توجه واقعی به مردم در پرتو امر خداوند، رضایتمندی و افزایش اعتماد عمومی به کارآیی نظام است.

رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به سودمند بودن مطالب مطرح شده در این جلسه از جانب اصحاب رسانه گفت: نکاتی را که دوستان رسانه‌ای در این جلسه مطرح کردند، یادداشت کردم و ان‌شاءالله این نکات را پیگیری می‌کنیم و افرادی که مطالب دیگری دارند، می‌توانند به ما منتقل کنند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.