بیانیه سازمان بسیج مستضعفین؛

حرکت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صراط و اصول مکتب امام خمینی است

سازمان بسیج مستضعفین در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، منظومه گفتمانی امام را نسخه‌ای جامع برای درمان مشکلات جامعه برشمرد و تاکید کرد: امروز باگذشت ۳۰ سال از سفر اخروی ایشان، مقایسه عملکرد رهبر معظم انقلاب با آن منظومه گفتمانی بیانگر حرکت ایشان در صراط و اصول برآمده از مکتب امام (ره) است.

سازمان بسیج مستضعفین به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بیانیه‌ای در شش بند صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

انقلاب اسلامی ایران بدون نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست. این جمله‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رثای بنیانگذار انقلاب در سال ۱۳۶۸ و پس از رحلت آن رهبر الهی بیان کرده‌اند. آن کلام تمجیدی از امام امت، در بطن خود پیام‌های متعددی داشت که ایشان در سال‌های بعد آن‌ها را به صراحت تبیین کردند.

منظومه گفتمانی امام خمینی نسخه‌ای جامع است برای درمان مشکلات جامعه و امروز با گذشت ۳۰ سال از سفر اخروی ایشان، مقایسه عملکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی با آن منظومه گفتمانی، بیانگر حرکت ایشان در صراط و اصول برآمده از مکتب امام خمینی است.

«ما برای اینکه راه درست را برویم باید نقشه معمار را بدانیم» (رهبر معظم انقلاب، ۱۴ خردادماه سال ۱۳۹۳) معمار انقلاب اسلامی اصول متعددی را برای پیشبرد انقلاب اسلامی تا رسیدن به سرمنزل نهایی آن که همانا زمینه‌سازی ظهور منجی بشریت عجل‌الله تعالی فرجه الشریف است، ترسیم کرده. شناخت آن اصول و اعتقاد و التزام به آن‌ها امروز هم دوای درد است و نسخه شفابخش که در این بیانیه اهم آن‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهیم؛ باشد که آحاد جامعه خصوصاً خواص، جریان‌های سیاسی، تریبون‌داران، اصحاب رسانه و صاحبان قلم با تأمل در این اهداف، نقش و رسالت خود را در تحقق آن‌ها مورد بازنگری قرار داده و نسبت عمل خود را با آن اصول که امروز نقشه راه رهبر معظم انقلاب است، بسنجند و در صورت نیاز به اصلاح، لحظه‌ای در بازگشت به آن‌ها درنگ نکنند که خیر و صلاح دنیا و آخرت آن‌ها در پیروی از قانون الهی و تبعیت از رهبری الهی است.

الف) پشتیبانی از ولایت فقیه

امام خمینی به عنوان احیاگر حاکمیت اسلام می‌فرمایند:«... من به همه ملت، به همه قوای انتظامی اطمینان می‌دهم که امر دولت اسلامی اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی به این مملکت وارد نخواهد شد. » (صحیفه امام، ج۱۰، صفحه ۵۸) ایشان در موقعیتی دیگر ولایت فقیه را هدیه‌ای از جانب خداوند برای مسلمین می‌دانند (صحیفه امام ج۱۰، صفحه ۴۰۷) که باید از سوی ملت مسلمان ایران پاس داشته شود؛ چراکه پاسداشت این نعمت الهی به اعتقاد و التزام به فرامین ایشان است و تجربه تاریخی ملت ایران نشان می‌دهد که هرگاه پشت سر رهبری حرکت کردیم و فرمان ایشان را اطاعت کردیم، دشمنان ملت هرچه قدر هم که قوی بوده و توطئه‌چینی کرده‌اند، نتوانستند ملت را به ذلت بکشاند و بلکه از دل مشکلات و دشمنی معاندان، عزت ملت افزون گشته و نظام اسلامی قدرتمندتر از گذشته مسیر خود را پیموده است.

امروز هم، ولی فقیه در قالب بیانیه گام دوم، گذشته، وضعیت حال و دورنمای آینده انقلاب را به صراحت ترسیم کرده و نقشه راه مسئولان و آحاد جامعه را در اختیار همگان قرار داده‌اند که عمل به آن قطعاً پیشرفت و تعالی ملت مسلمان ایران را به دنبال خواهد داشت.

نقش بی‌بدیل رهبری در رهنون کردن جامعه ایرانی از خطرات مختلف بوده است که دشمنان ریز و درشت انقلاب اسلامی را به تخریب آن واداشته و انواع تهمت‌ها و خلاف‌گویی‌ها را نسبت به این جایگاه مطرح می‌کنند، غافل از آنکه نگرش و اعتقاد مردم مسلمان ایران به جایگاه رهبری، منبعث از ایمان آن‌ها به آموزه‌های اسلامی است و تا ملت بر سر اعتقادات و باور‌های دینی خود پابرجاست، سد محکم ولایت فقیه در برابر بدخواهان ملت ایران استوار است. (استناد قرآنی اولی امر)

ب) وحدت کلمه

«ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت کلمه بوده است باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و خدای نخواسته شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.» (صحیفه امام، ج. ۶، ۹)

به تأسی از فرمان خدا که فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (حجرات، ۱۰)، یکی از کلیدواژه‌هایی که در گفتمان امام راحل کاربرد زیادی داشت، «وحدت» بود که امروزه ما از آن تحت عناوینی، چون وحدت ملی یا انسجام ملی یاد می‌کنیم. ایشان به خوبی از ترفند‌های دشمن آگاه بود و همچنین از آسیب‌های درونی، لذا هیچ ترفند و آسیبی را به اندازه تفرقه و اختلاف مضر به حال پیشرفت جامعه و نظام اسلامی، خطرآفرین نمی‌دیدند. هشدار‌های فوق بیشتر از آن که خطاب به عامه مردم باشد، متوجه مسئولان، صاحبان منابر و دارندگان تریبون بوده است و شرایط امروز جامعه و خباثت‌های دشمنان بیرونی، ضرورت توجه به این توصیه مهم را مضاعف نموده است.

ضعف و زبونی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ما بیانگر این واقعیت است که آن‌ها نمی‌توانند خطر عمده‌ای برای ما ایجاد نمایند، اما اختلافات داخلی و موج سواری سربازان جنگ روانی و تبلیغاتی نظام سلطه می‌تواند امنیت ملی کشور را با خطر مواجه کند. از این رو جا دارد به تاسی از فرمایش امام راحل، افرادی را که در داخل بر طبل تفرقه می‌کوبند، از ایادی شیطان بدانیم و از آنان حذر کنیم، حال در هر لباسی که می‌خواهند باشند. (استناد قرآنی حبل المتین)

ج) ساده‌زیستی و رسیدگی به محرومان

«به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می‌کنند که خیر دنیا و آخرت شما‌ها رسیدگی به حال محرومان جامعه است.» (صحیفه امام، ج. ۲۱، ۴۴۵)

گوینده بیان فوق چنان زندگی کرد که دوست و دشمن بر ساده‌زیستی او مهر تأیید زدند و چنان زندگی خویش را پیش برد که نگاه حسرت بر دیده هیچ محرومی نکاشت و اگر توصیه در رسیدگی به حال محروم می‌کرد، همواره مراقب بود خود فاصله معناداری با سطح زندگی آنان پیدا ننماید. او چنین سبکی را از مولای خویش امیرالمومنین (ع) به ارث برده بود که در اوج قدرت و اقتدار همسطح محرومان جامعه زندگی می‌کرد.

شرایط و مشکلات اقتصادی قاطبه مردم در حال حاضر ضرورت بازنگری مسئولان مناصب مختلف را نسبت به زندگی خویش و اطرافیان خود دو چندان کرده است چرا که به تعبیر امام راحل «تنها آن‌هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.» (صحیفه امام ج. ۲۱، ۸۷) اساس انقلاب اسلامی بر پایه دستورات خداست که می‌فرماید: «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (حدید آیه ۱۵) لذا ایشان در فراز دیگری غفلت از محرومان را مساوی خیانت به اسلام و مسلمین دانستند و تکلیف امت اسلامی با چنین مسئولانی روشن است «آن چیزی که روحانیت (و مسئولان) هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند حمایت از محرومین و پابرهنه‌ها است، چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام کرده است. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسئولیت بزرگ بدانیم و در تحقق آن اگر کوتاهی نماییم، خیانت به اسلام و مسلمین کرده‌ایم» (صحیفه امام، ج. ۲۱، ۱۰۰)

د) ایستادگی و مقاومت

استقامت شرط پیروزی است چنانکه خداوند در آیه ۱۱۲ سوره هود می‌فرماید:«فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ» (پس همانگونه که فرمان یافته‌ای استقامت کن و چنین کسانی که با تو به سوی خدا آمده‌اند باید استقامت کنند و طغیان نکنند که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند) این آیه ابتدا شخص پیامبر گرامی اسلام را و سپس مومنان به او را به استقامت امر می‌کند. (سایت رهبر معظم انقلاب اسلامی)

امام خمینی که خود اسوه استقامت و ایستادگی مقابل مشکلات و مصائب مبارزه در راه خدا بود می‌فرماید:« شما ملت قیام کردید... برای احکام اسلام قیام کردید، امر اول را که خدا فرموده‌اند قیام کنید، برای خدا اطاعت کرده‌اید، باقی مانده است امر دوم: فاستقم کما امرت و من تاب معک، استقامت کنید، این قیام را حفظ کنید... دشمن در حال توطئه و نقشه است. اگر استقامت نکنید اگر این تحول را حفظ نکنید، شاید خدای نخواسته دشمن پیروز شود.» (صحیفه امام ج. ۷، ۴۹۴)

در همین خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی استقامت را در نسبت به اهداف می‌دانند و نه روش‌ها و خطاب امر استقامت را به مسئولان و آحاد مردم می‌دانند و می‌فرمایند: «استقامت یعنی در همین خط مستقیم پایداری کردن و پافشاری کردن و زاویه ایجاد نکردن، علاج مشکلات کشور ایران (استقامت) است» (۱۳۸۲/۵/۱۵) و در خطاب به مردم می‌فرمایند: «راهی را که شناختید با دقت پیش بروید، قدم‌ها را محکم و استوار بردارید و استقامت به خرج بدهید. اگر استقامت به خرج دادیم آن وقت به اهداف عالی اسلامی خواهیم رسید.» (۳۹۰/۷/۲۷)

خداوند در قرآن و امامین انقلاب اسلامی در بیاناتی برگرفته از قرآن کریم، راه پیروزی و ظفریابی ملت را به وضوح نشان داده‌اند و افرادی که راه سازش و ذلت‌پذیری و بوسه و پنجه گرگ را پیشنهاد می‌دهند، اگر خائن به ملت اسلام و عامل مستقیم بیگانگان نباشند، جاهلانی هستند که خطرشان کمتر از دسته اول نیست و ملت باید مراقب هر دو دسته آن‌ها باشند.

ایستادگی ملت ایران امروز الگویی شده است برای آزادی‌خواهان جهان اسلام و مبارزان جهاد و شهادت که در طول چهل سال پس از انقلاب با همین راهبرد نظام سلطه و سگ هار او یعنی اسرائیل را به خاک مذلت کشانده‌اند و هر ساله امت اسلامی در روز قدس ضمن حمایت از آرمان اسلامی و آزادی قدس شریف سرنگونی محتوم سلطه‌گران را فریاد می‌زنند. (استناد قرآنی)

ه) دشمن‌شناسی و استکبارستیزی

استکبار در ادوار مختلف تاریخ مصادیق مختلفی دارد، زمانی نمرود و فرعون خود را در اوج استکبارورزی خدا می‌دانستند و روزی هم امسال چنگیز مغول، اسکندر یا هیتلر مصادیق استکبار می‌شدند. این مستکبران علی‌رغم ظلم‌های فراوان به مردم زمان خود در یک ویژگی اشتراک داشتند و آن اینکه همه آن‌ها پس از گذراندن دوره خود سرنگون شده و مایه عبرت تاریخ شده‌اند. مستکبران امروز یعنی آمریکا شیطان بزرگ و برخی شیاطین کوچک پیرامون آن یعنی برخی دول اروپایی و یا مرتجعین منطقه و یا اسرائیل سرنوشتی بهتر از اسلاف خود پیدا نخواهند کرد. (استناد قرآنی)

یکی از ویژگی‌های بارز امام خمینی شناخت دشمن و شناساندن آن به مردم بود. لقب شیطان بزرگ به آمریکا از سوی ایشان نماد بارز استکبارستیزی آن رهبر انقلابی بود که هیچگاه سر سازش با آن‌ها نداشت؛ چراکه خداوند در قرآن به صراحت نسبت به ذات آن‌ها هشدار داده و فرموده است: «وَلَن تَرضىٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» (بقره، ۱۲۰) هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد تا به طور کامل تسلیم خواسته‌های آن‌ها شوی و از آیین آن‌ها پیروی کنی.

امام خمینی مبتنی بر همین شناخت بود که همواره نسبت به کید شیطان بزرگ هشدار داده و مذاکره با او را مصداق رابطه گرگ و بره می‌دانستند (صحیفه امام، ج. ۱۰، ۳۶۰)

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانی ساده و روان استکبارستیزی را تبیین نمودند و فرمودند: «معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ‌و‌خم‌دار پیچیده‌ای نیست، استکبارستیزی یعنی یک ملتی زیر بار مداخله‌جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود، این معنای استکبارستیزی است» (۱۳۹۲/۸/۱۲)

البته باید دانست که استکبار و امپریالیسم جهانی علاوه بر چهره عریان خود برای تضعیف اسلام و انقلاب، نشان داده است که هزاران چهره آشکار و پنهان برای نابودی انقلاب داشته که همچون تار‌های عنکبوت بر همه شئون فکری سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی خواهد تنید. توجه دقیق ملت و مسولان به شیوه‌های نوین طراحی‌های دشمن برای تسخیر اندیشه‌ها و تهی کردن انقلاب از هویت اصیل گفتمانی و انقلابی خود بیش از پیش ضروری است.

امروز دشمن با همه توان و در همه ابعاد اقتصادی، علمی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و با هدف ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی مسئولان، ملت، نخبگان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان، به دنبال تحقق استعمار فرانویی است که هدف اصلی آن حذف اسلام انقلابی به عنوان تنها مانع یکه‌تازی‌ها و خودکامگی‌های خود برای حفظ هژمونی بر جهان است.

امروز قطعاً بیداری و هوشیاری مسئولان و ملت با اتخاذ آرایش صحیح در صحنه جنگ اقتصادی، سیاسی و فکری، این انقلاب را از پیچ تاریخی خود عبور داده و ملت عزیز ایران را بر جایگاه رفیعی که شایسته آن است خواهد نشاند.

حال در زمانی که مصداق کامل استکبار یعنی آمریکای جنایتکار، در واضح‌ترین شکل ممکن خواهان ذلت ملت ایران است، باید همگان در تقویت روحیه استکبارستیزی ملت ایران و جوامع مسلمان بکوشند و اراده و انگیزه مسلمانان جهان را در مبارزه با شیطان بزرگ که علی‌رغم ظاهر مهیب به آن، از درون دچار ضعف‌ها و آسیب‌های مفرط شده است، تقویت نمایند و مطمئن باشند که وعده الهی مبنی بر خلافت مستضعفان در زمین تخلف ناپذیر است. (استناد قرآنی)

ز) امید به نصرت پروردگار

امام راحل با تمام وجود به نصرت الهی ایمان داشت لذا فرمود: «آیه إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت أَقدامَکُم (محمد (ص)، آیه ۷) اگر یاری بکنید خدا را؛ یاری خدا، یاری احکام خداست، یاری قرآن کریم است، یاری جمهوری اسلامی است، چنانچه یاری کنید خدا را، خدا هم شما را یاری می‌کند... خدای تبارک و تعالی وعده کرده است به مردم که چنانچه نصرت کنید خدا را، خدا هم نصرت می‌کند شما را» (صحیفه امام، ج. ۱۰، ۲۱۶ و ۲۱۷)

تجربه ۴۰ سال گذشته ملت ایران بیانگر این واقعیت است که دشمنان بیرونی و معاندان داخلی از هیچ ترفند و خباثتی فروگذار نکردند، اما همواره کید آن‌ها به خودشان بر‌می‌گشت «وَ مَکَروا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ» (آل عمران آیه ۵۴) این همان نصرت الهی بود که نصیب ملت ایران می‌شد و بعد از این نیز همانگونه خواهد بود و تا نصرت دین خدا از طرف مردم وجود دارد و تا وقتی حمایت و پشتیبانی ملت ایران از نظام اسلامی برقرار است، خداوند هم حامی و یاری‌دهنده ملت ایران خواهد بود و اگر همه دشمنان اسلام و انقلاب هم مجتمع شوند به فرموده خداوند هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. (چنانچه خداوند در ناتوانی آن‌ها می‌فرماید: «وَ إِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ» اگر یک مگس، چیزی از آن‌ها برباید، حتی نمی‌توانند آن را بازپس گیرند! سوره حج آیه ۷۳)

سراسر وجود امام راحل امید و اعتماد به وعده الهی بود و رهبر معظم انقلاب نیز به همان اندازه مطمئن و امیدوار به نصرت الهی هستند چنانچه در مقابل توطئه‌های پیدا و پنهان دشمنان نظام از قول حضرت موسی (ع) در قرآن می‌فرماید: «اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین» (شعرا، آیه ۶۲) (۱۳۹۵/۹/۳)

به راستی خدای ما همان خدای حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسی (ع) و خدای پیامبر رحمت (ص) است که در طول ۴۰ سال گذشته پیدا و پنهان ملت ایران و انقلاب اسلامی آن‌ها را از خطرات مختلف محفوظ داشته است و بعد از این نیز چنان خواهد کرد، منتها به شرطی که ما هم در عهد خویش با امام و رهبری بمانیم و دست از یاری دین خدا و اطاعت از فرامین شرع مقدس برنداریم که خداوند فرموده است: وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ (سوره قصص، آیه ۵)
والسلام

انتهای پیام/ 231

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.