سمانه حسن‎خانی

ترامپ اروپا را خنثی کرد

اروپا در صحنه بین‎المللی تاکنون نتوانسته در برابر امپریالیسم آمریکا سینه سپر کرده و از حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران در برجام دفاع کند.

یک ماه و دو روز از ضرب‎الأجل ایران به کشورهای باقی مانده در برجام گذشت در طول این 33 روز هیچ گام مثبت و موثری از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام برای به سرانجام رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک برداشته نشد.

فرانسه، انگلیس و آلمان با راه‎اندازی اینستکس یا «سازوکار مالی ویژه» به دنبال تجارت با ایران بودند؛ اما تا به امروز خبر امید‎بخشی از کانال مالی اروپا به گوش نمی‎رسد. به نظر می‌رسد هراس برخی شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا این سازو کار مالی را به بن‎بست کشانده است.

با چشم‌انداز ناکامی برجام با وجود افزایش تحریم‌ها بعید است اروپا بخواهد اقدامی اساسی انجام دهد که زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران شود.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز گذشته پس از بیانیه رسمی شورای عالی امنیت ملی و ضرب‎الأجل ایران تحت عنوان «کاهش تعهدات هسته‎ای» به تهران آمد و با رئیس جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‎و‎گو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک روز گذشته خود با وزیر امور خارجه آلمان اظهار کرد: «گفت‎وگوهای بسیار جدی، صریح و نسبتاً طولانی امروز داشتیم. هدف مشترکی که ایران، آلمان و اتحادیه اروپا دارند، حفظ برجام و جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و همین طور برخورداری مردم ایران از مزایای برجام است.»

وی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده به تعهدات بین‎المللی خود پایبند است و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی این پایبندی را اثبات کرده اما جمهوری اسلامی ایران موظف است از حقوق مردم خودش به همان میزان که به تعهدات بین‎المللی اش پایبند است دفاع کند. یکی از این حقوق، حقوقی است که در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است.

ظریف گفت: «توقع ما از اروپا صرفاً اجرای برجام است. همچنین توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا سه ضمیمه دو برجام و بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و مدیران سیاسی که بعد از خروج آمریکا صادر شده است، جلب کردم.»

هایکوماس نیز در خصوص برجام گفت: «صحبت‌های صریحی در مورد برجام داشتیم، از برجام حمایت می‌کنیم ولی نمی توانیم معجزه کنیم ولی تلاش به پابرجایی آن داریم و برای اجرای اینستکس تلاش می‌کنیم.»

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز گذشته پیرامون آینده برجام و اینستکس توضیحاتی ارائه داد. وی در خصوص اجرای تعهدات اروپا در برجام گفت: انتظار ما از اروپا این بود که به تعهدات برجامی خود بعد از خروج آمریکا عمل کند که یا «نتوانستند یا نخواستند» این کار را انجام دهند. در جهان امروز اینکه کشوری قانون داخلی خود را به فراتر از مرزهایش تعمیم دهد و یکجانبه گرایانه سیاست خود را پیش ببرد، جای تأسف است.

موسوی در خصوص اقدامات اروپا در زمان طی شده از ضرب‎الاجل ایران افزود: «ما شاهد اقدام عملیاتی ملموسی از سوی اروپا در فرصت طی شده نبوده‌ایم و امیدواریم در زمان باقی مانده بتوانند گامی عملیاتی بردارند چون می‌دانند در غیر این صورت ایران گام دوم خود را بر خواهد داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که «امیدی به اینستکس نداریم و اگر این سازوکار چاره ساز بود تا به حال می‌توانست کارآمد باشد. رئیس اینستکس به همراه هیئت آلمانی به تهران سفر کرده و قرار است با همتایان ایرانی خود مذاکره داشته باشد.»

اظهارات وزیر امور خارجه آلمان به خوبی نشان می‎دهد که اروپا آنطور که باید برای حفظ برجام پافشاری کند، نمی‎کند و سایه سرد آمریکا بر روی کشورهای اروپایی مانع حرکت مثبت و تاثیرگذار این کشورها شده است؛ چراکه امروز نه‌تنها قاره سبز بلکه بیشتر کشورهای جهان هر روز شاهد رنگ عوض کردن ترامپ هستند. یک روز این رئیس جمهور معلوم‎الحال خارج از عرف دیپلماسی از برجام خارج می‎شود و سپس پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا 12 شرط برای مذاکره با ایران می‎گذارد و ناگهان ترامپ بدون هیچ پیش شرطی پیشنهاد مذاکره با ایران را می‌دهد.

بازی ترامپ در تغییر مواضعش و یا به تعبیر مقام  معظم رهبری زرنگ بازی رئیس جمهور آمریکا نمی‎تواند مسئولان و مردم کشورمان را فریب دهد و این رنگ عوض کردنش هیچ خریداری ندارد، اما آنچه که در این میان مهم است نقش اروپا در صحنه بین‎المللی است که تاکنون نتوانسته در برابر امپریالیسم آمریکا سینه سپر کرده و از حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران دفاع کند.

تعهدات برجامی ایران در کمتر از هشت روز دیگر کاهش می‎یابد و اروپا همچنان هیچ حرکت موثری از خود نشان نداده است، اگر  برجام نتیجه‎بخش نباشد این آمریکا و اروپاست که باید منتظر تبعات سنگین آن باشد، ما بر اساس منافع ملی خود تصمیم خواهیم گرفت و فعالیت صلح‎آمیز خود را در سطح پیشرفته از سر می‎گیریم.

دفاع‎پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.