روزنامه اردنی: مفاد«معامله قرن» بدون اعلام در حال اجراست

یک روزنامه اردنی با اشاره به تأخیر در اعلام طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» نوشت که مفاد این طرح بدون اعلام، در حال اجراست.

هادی نیوز: گرچه اعلام طرح موسوم به «معامله قرن» به دلیل ناتوانی «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی، به تأخیر افتاد اما آمریکا از اجرای این طرح عقب‌نشینی نکرده بلکه گام به گام در حال اجرای این طرح است.

روزنامه «الغد» اردن در مقاله‌ای تحت عنوان «فریدمن و معامله قرن»، با اعلام مطلب فوق نوشت که آمریکا در اجرای این طرح اهتمامی به مواضع مخالف ندارد و به عقیده آن قادر است این طرح را اجرا و واقعیت را بر همگان تحمیل کند به خصوص اینکه رژیم صهیونیستی مجری مفاد کامل این طرح است و از دیدگاه آمریکا دیگر طرف‌های مربوطه هرگز قادر نیستند این معامله را متوقف کنند بلکه تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا مجبور به تعامل با آن خواهند شد.

نویسنده مقاله افزود که با این اوصاف اظهارات «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در سرزمین اشغالی که گفته بود «الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل، حق آن است»، قابل درک است چرا که دولت آمریکا همانند گذشته منتظر اعلام جزئیات معامله قرن نمانده و برخی از مهم‌ترین مفاد آن یعنی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و نیز توقف کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطین(آنروا) را اجرا کرد.

الغد در ادامه نوشت که از سخنان اخیر سفیر آمریکا ملقب به «شهرک‌نشین آمریکایی» در میان فلسطینیان، چنین برمی‌آید که دولت آمریکا در صدد حمایت از طرح اسرائیلی برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری به این رژیم است بی‌آنکه بار دیگر به مواضع مخالف اعتنایی داشته باشد و این آخرین گام در مسیر نابودی راه‌حل دو دولت خواهد بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه دولت آمریکا در معامله قرن توجهی به حقوق فلسطینیان ندارد، افزود که عملا در این طرح فلسطینیان حقوقی ندارند بلکه سخن درباره بهبود شرایط اقتصادی فلسطینیان بدون داشتن هیچ گونه حق حاکمیت در اراضی کرانه باختری است و دولت آمریکا تنها به منافع و اهداف رژیم اشغالگر اهتمام دارد و در برای این منظور از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند.

نویسنده همچنین می‌نویسد که دولت آمریکا به اجرای معامله قرن بدون اعلام مفاد آن ادامه خواهد داد و زمانی که این معامله اعلام شود در حقیقت اجرای آن کامل شده و تنها مفاد ویژه طرف فلسطینی (جنبه‌های اقتصادی معامله) باقی مانده است که در آن صورت موافقت یا عدم موافقت فلسطینیان با آن اهمیتی ندارد و لذا به شکست کشاندن این معامله تنها با محکوم کردن و مخالفت لفظی ممکن نیست بلکه نیازمند اقدام مردمی و رسمی عربی و فلسطینی در سطح گسترده است.

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

فارس

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.