محسن صابر

نکاتی در مذاکره با واسطه‌های مسلوب‌الاختیار

وزیر خارجه آلمان در سفرش به تهران برخی از سیاستهای آمریکا را طوطی‌وار دیکته و در کسوت سخنگوی ایالات متحده اولویتها و خطوط فرضی و واهی آنها را یادآوری کرد.

 وزیر خارجه آلمان در سفرش به تهران برخی از سیاست های آمریکا را طوطی‌وار دیکته و در کسوت سخنگوی ایالات متحده اولویت ها و خطوط فرضی و واهی آنها را یادآوری کرد. این در حالی است که شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن نیز دو روز پس از سفر هایکوماس در خصوص برجام و مسائل فی‌مابین ایران و آمریکا به ایران سفر می‌کند. در خصوص این دیدارها و رفت و آمدها چند نکته وجود دارد.
1- اگر فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بازخوانی نمائیم درمی‌یابیم که معظم‌له فرموده‌اند «روی مسائل ناموسیِ انقلاب مذاکره نمی‌کنیم؛ در مورد توانایی‌های نظامی‌مان با کسی مذاکره نمی‌کنیم» پس در یک نگاه اولیه دولتمردان حق مذاکره در موضوعات مبنایی مذکور با هیچ کشور و طرفی را ندارند.

2- مذاکره با کسانی که امتحان خود را در گذشته پس داده‌اند جز اتلاف وقت چیزی عاید کشور نمی‌شود. از وزیر خارجه کشوری که توان و اختیار یک باک بنزین به هواپیمای جناب ظریف را ندارد چه توقعی داریم که بتواند میانجیگری نماید و موثر واقع شود.
3- از نخست وزیر کشوری (ژاپن) که بخاطر فروش یک خودرو به سفارت ایران در هند مجبور به عذرخواهی از آمریکا شد قطعاً نباید انتظار داشت که توان مجاب کردن آمریکای زیاده‌خواه را داشته باشد و قطعاً واسطه‌ قدرتمند و تأثیرگذاری در بین دو کشور نخواهد بود.

4- همزمان با سفر این دو مقام خارجی به ایران، دلار سیر نزولی پیدا می‌کند و این شائبه در اذهان عمومی ایجاد شود که باز هم گویا قرارست بازی با معیشت مردم دوباره تکرار شود و حتی اگر نوسانات این روزهای قیمت ارز را دستکاری ندانیم، باز هم می‌تواند گواهی بر عدم توانایی مدیریت بازار ارز و شرطی کردن اقتصاد به سیاست خارجی باشد که به شدت خطرناک است.

5- همچنین از جریانی که روزی برای غالب کردن برجام به کشور، وعده گشایش‌های آنچنانی در اقتصاد را می‌داد و عکس دلار با هزار تومانی را منتشر می‌کرد هیچ چیز بعید نیست و نهادهای نظارتی نظام باید به شدت مراقب کنترل اوضاع و مذاکرات و وعده وعیدها باشند تا از این رهگذر کلاه دیگری سر ملت نرود.

6- به نظر می‌رسد مقامات اروپایی خنثی و بی‌خاصیت هستند و توان اعمال نظر موثر در برجام را ندارند. آنها دو سال وقت ایران را تلف کرده و بدون اجرای هیچ تعهدی از برجام صرفاً با دادن وعده های سرخرمن دولت تدبیر و امید را سرکار گذاشتند و هیچ نفعی عاید مردم نشد.
7- از همه مهمتر اینکه دولت وظیفه دارد خطوط قرمز برای واسطه‌ها را ترسیم نماید؛ ضمن این که برنامه موشکی ایران به هیچ طرف خارجی ربطی ندارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند این مسله ناموسی انقلاب و مذاکره در رابطه با آن ممنوع است.

8- در دورانی روحانی گلابی برجام را به مردم وعده ‌داد و اینستکس را یکی از مهمترین ثمرات برجام ‌دانست. اکنون وزیر خارجه آلمان رئیس اینستکس نیز می‌باشد و توقع هست از نهادی که قرار بود دسترسی مالی ایران به خاطر تعهدات سنگین برجام را جبران کند؛ اما زهی خیال باطل و وعده‌های سر خرمن اروپا به جمهوری اسلامی در رابطه با ابزار مالی اینس‌تکس همچنان اسیر دور باطل است. 

9- نکته پایانی این که دو کشور ژاپن و آلمانی که اکنون مامور رساندن پیام آمریکا به ایران هستند، تحت سلطه پایگاه‌های نظامی آمریکا قرار دارند و از این منظر که میانجی و واسطه باید مستقل باشد، اما هر دو کشور مسلوب‌الاختیار می‌باشند و علی‌رغم قدرت اقتصادی بودن، تحت امر و نظارت ایالات متحده در عرصه بین‌المللی می‌باشند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.