پشت پرده توطئه تیم «ب» علیه دیپلماسی ایرانی/ تردید جهانی در حمله به نفتکش‌ها

با وجود اینکه این روز‌ها جمهوری اسلامی ایران میزبان برخی از مقامات کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ اما تیم «ب» با ابراز نگرانی به شدت طرح «ایران‌هراسی» را دنبال و سعی می‌کند با افزایش تنش بین ایران و آمریکا منطقه را به سمت جنگ خانمان‌سوز سوق دهد.

هادی نیوز:  درحالی‌که این روز‌ها دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته رونق یافته و تهران در روزهای گذشته میزبان برخی از مقامات کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود؛ اما تیم ب که متشکل از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی است، ایران‌هراسی، آتش‌افروزی و توطئه علیه دیپلماسی ایران را پیگیری می‌کند.

هیچ شکی در این نیست که مسیر دیپلماتیکی که جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده است، به مذاق این افراد جنگ‌طلب خوش نیامده و این تیم با تمام توان به دنبال این است که روند این مسیر عقلانی را دچار چالش کند. انفجار دو نفتکش در دریای عمان که همزمان با حضور «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در ایران صورت گرفت، نمونه بارزی از اقدامات خرابکارانه این تیم است که احتمال دارد اعضای این تیم با حمایت مستقیم یا غیرمستقیم خود آنرا طراحی کرده‌باشند تا بدینوسیله ادعا کنند که جمهوری اسلامی ایران در حمله به نفتکش‌ها نقش دارد و این کشور به دنبال افزایش تنش و ایجاد نا امنی در منطقه است!

در همین راستا «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا بدون تحقیق و بررسی با طرح اتهامات تکراری خود، ایران را مسئول حمله به این دو نفتکش در دریای عمان دانسته و مدعی شد که «ارزیابی دولت آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران مسئول حملاتی می‌باشد که در دریای عمان اتفاق افتاد.»

مقامات آمریکایی نیز ویدئویی منتشر کرده و مدعی شدند این ویدئو نشان می‌دهد سرنشینان یک قایق ایرانی در حال برداشتن یک مین عمل نکرده چسبیده به نفتکش «کوکوکا کوریجس» هستند.

این در حالی است که «یوتاکا کاتادا» رئیس ژاپنی شرکت کوکوکا سانجیو با اشاره به اظهارات سرنشینان این دو نفتکش تاکید کرده که «من تصور نمی‌کنم یک بمب ساعتی یا یک شیء چسبیده به کنار نفتکش،‌ در کار بوده باشد.»

کاتادا در ادامه گفت که «سوراخ‌های ایجاد شده در نفتکش کوکوکا کوریجس بالای خط آب این کشتی بوده است و احتمال اینکه اژدر این سوراخ‌ها را ایجاد کرده باشد، صفر است.»

بر همین اساس، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این حادثه و تقارن آن با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را «مشکوک» توصیف کرد و اظهار داشت: از بروز حادثه مشکوک برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز نگرانی کرده و آن‌را خلاف جهت گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و آرامش می‌دانیم. ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اخبار مبنی بر حمله به دو نفتکش در دریای عمان در توئیتر خود نوشت: «حملات گزارش شده به تانکر‌های مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت‌وگو‌هایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالاً امروز (پنج شنبه) اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است».

روزنامه «الجمهوریه» لبنان نیز به نقل از منابع دیپلمات عربی نوشت: «حمله‌ای که در دریای عمان رخ داد، از حیث زمان وقوع و اهداف، سؤال‌برانگیز است؛ چراکه درست زمانی‌که نخست‌وزیر ژاپن در تهران و حامل پیامی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای متقاعد کردن ایران به مذاکره بود، نفتکش ژاپنی هدف قرار گرفت. قطعاً یک جناح تندرو در دولت آمریکا قصد جنگ‌افروزی دارد که دو رکن آن، مایک پامپو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هستند. در مقابل اینها، یک جناح در دولت آمریکا نیز خواستار آرامش است. ظاهراً ترامپ با ماهیت عملگرایش، بیشتر جانب جناح آرامش‌خواه است. در نتیجه اصلاً بعید نیست که جناح تندرو از طریق مانور روی این حمله، قصد بازیابی خود و کشاندن رئیس جمهور آمریکا به جنگ مستقیم علیه ایران را داشته است.»

«ناتالی توچی» از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران را «بازیگری بسیار معقول» توصیف کرده و ادعای آمریکا را به‌چالش کشیده است. وی گفت: «قبل از آنکه کسی را مقصر قلمداد کنیم به شواهد معتبر نیاز داریم».

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانی‌ها «بازیگرانی بسیار معقول» هستند، گفت: «این‌که آن‌ها در زمان حضور نخست‌‌وزیر ژاپن در کشورشان به یک کشتی ژاپنی حمله کنند کار چندان معقولی نیست».

بنابراین  روایت دولت آمریکا از نقش‌آفرینی ایران در ماجرای حمله به این دو نفت‌کش در دریای عمان با تردیدهای جدی در دنیا مواجه شده است.

با این وجود تیم ب و برخی از تندرو‌های آمریکا تلاش می‌کنند، ایران و آمریکا وارد جنگ شوند؛ اما واشنگتن و تهران سعی می‌کنند تا از جنگ دوری کنند. ترامپ نیز می‌گوید، همچنان منتظر پاسخ تهران درباره مذاکره دوباره می‌ماند با این امید که این بار به شیوه تعامل با کره شمالی، دشمنی دیگر را پای میز گفت‌وگو بکشاند و با این هدف که دستاوردی دیگر را به دست آورد و از این برگه در فضای سیاسی داخل آمریکا استفاده کند.

اما جمهوری اسلامی ایران نیز عاقل‌تر از آن است که بازی را در صحنه بین‌الملل به ترامپ ببازد و اجازه دهد او به خواسته خود دست پیدا کند؛ همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که حامل پیام رئیس جمهور آمریکا بود، با اقتدار و صراحت کامل بیان کردند: «جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد؛ زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد.»

مقام معظم رهبری همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم نیز فرمودند: «به‌طور خلاصه در دو کلمه به ملّت ایران بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد؛ این حالا خلاصه‌ِ حرف بود که بدانید، همه‌ی ملّت ایران بدانند؛ امّا این‌ها استدلال پشت سرش هست، صرف ادّعا نیست، صِرف گفتن و آرزو کردن و شعار دادن نیست، استدلال هست.»

بنابراین می‌توان سرنخ تنش آفرینی در منطقه را در مسیر تیم ب دنبال کرد که نسبت به تحرکات دیپلماتیک ایران و پاسخ قاطع و دندان‌شکن رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابل مذاکره با آمریکا نگران و هراسان شده‌است؛ چون تیر این تیم برای کشاندن آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به جنگ خانمان‌سوز و اجرای طرح ایران‌هراسی به سنگ خورده است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.