سردار جلالی:

باید در رویکرد‌های اقتصادی کشور بازنگری کنیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: سازمان پدافند غیرعامل به وزارت اقتصاد اعلام کرده اگر تحریم فرآیند جهانی است باید در رویکرد‌های اقتصادی کشور بازنگری کنیم.

هادی نیوز:  سردار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا، درباره تاب آوری زیر ساخت‌های سلامت و چالش‌های آن اظهار داشت: زمانی که تهدید نظامی در حوزه سلامت قرار می‌گیرد، باید زیر ساخت‌ها مصون باشند تا تداوم کارکرد‌های ضروری نظام سلامت و تاب آوری کارکردی نظام سلامت ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در بخش اقتصادی تهاجم به منابع غذایی اهمیت پیدا می‌کند، افزود: سازمان پدافتد غیرعامل به وزارت اقتصاد اعلام کرده که اگر تحریم فرآیند جهانی است و آمریکایی‌ها می‌توانند تهدید کنند باید در رویکرد‌های اقتصادی کشور بازنگری کنیم بدین صورت که اقلام اساسی غذایی کشور را حتی اگر توجیه اقتصادی هم نداشته باشد می‌بایست آن‌ها را تولید و ذخیره کنیم.

سردار جلالی ادامه داد: آمریکایی‌ها در سال 2016 دومین تهدید را تهدید زیستی می‌دانستند درحالی‌که در کشور ما وزارت بهداشت امنیت غذایی را به سایر بخش‌ها واگذار کرده و این باعث شده محصولاتی مانند تراریخته وارد کشور شده و مصرف شوند.

وی سپس حفظ کارکرد اساسی زیرساخت‌ها تحمل‌پذیری بازیابی و پاسخ سریع به تهدیدات را از جمله موارد مهم در تاب آوری در برابر تهدیدات دانست و گفت: تهدیدات بسیار گسترده‌تر از دوران دفاع مقدس شده به نحوی که در کنار تهدیدات نظامی تهدیدات زیستی و غیر غذایی و تهدیدات سایبری، کشور را تهدید می‌کند؛ لذا باید مسئولان تهدیدات این حوزه را به خوبی شناسایی کرده و برای مقابله با آن آماده باشند.

سردار جلالی در ادامه به تهدیدات حوزه نظام سلامت اشاره کرد و ادامه داد: در نظام سلامت باید طرح‌های ویژه‌ای برای پاسخ به تهدیدات وجود داشته باشد تا بتوانیم در مواقع لزوم از آن استفاده کنیم همچنین باید طرح‌ها و برنامه‌هایی برای بازگشت به شرایط عادی وجود داشته باشد از سوی دیگر مصون سازی زیرساخت‌های حیاتی بسیار مهم است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور راه اندازی رشته تحصیلی در حوزه مدیریت تهدیدات را بسیار مهم دانست و بیان داشت: متاسفانه در مراکز علمی همایش این رشته تحصیلی وجود ندارد در حالی که در بسیاری از کشورها چنین رشته تحصیلی وجود دارد و امیدوارم وزارت علوم این رشته تحصیلی را راه‌اندازی کند تا اصول علمی و فنی آموزش داده شود.

وی شبیه‌سازی و تمرین را یکی دیگر از اصول مهم در ارتقای تاب آوری زیرساخت‌ها در مواجهه با تهدیدات دانست و عنوان کرد: نیمه دوم سال گذشته بیش از ۸۰ رزمایش در حوزه تاب آوری در برابر تهدیدات داشتیم که این تمرینات باید افزایش یابد تا میزان آمادگی کشور در برابر با تهدیدات ارتقا یافته و دشمن با دیدن این آمادگی از اجرای کردن نقشه‌های شوم خود پشیمان شود.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.