فرهاد مهدوی

حرف روز/ قدرت، اقتدار می‌آورد

«فرهنگ مقاومت در ایران متداول است و همین موضوع سران آمریکایی را پریشان کرده است»، این جمله ماحصل نظر اندیشکده‌های آمریکایی است که روز گذشته، «سوزان مالونی» عضو ارشد اندیشکده بروکینگز منتشر کرد. بیان این جمله حاکی از آن است که اولاً آمریکا در راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه‌ای نرسیده است[...]

«فرهنگ مقاومت در ایران متداول است و همین موضوع سران آمریکایی را پریشان کرده است»، این جمله ماحصل نظر اندیشکده‌های آمریکایی است که روز گذشته، «سوزان مالونی» عضو ارشد اندیشکده بروکینگز منتشر کرد. بیان این جمله حاکی از آن است که اولاً آمریکا در راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران به نتیجه‌ای نرسیده است. ثانیاً دوران شرطی شدن سیاست و اقتصاد در ایران گذشته است.
در سال‌های گذشته به دلیل برخی سیاست‌های غلط، شرایط اجتماعی به گونه‌ای شرطی شده بود که با کمترین تحریم اوضاع اقتصادی متلاطم می‌شد اما اکنون اقتصاد کشور در مسیر ثبات و رو به جلو قرار گرفته و حتی اعلام تحریم و تهدید نمی‌تواند اوضاع بازار و بورس را دگرگون کند. در چنین شرایطی که تعادل در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور شکل گرفته است و نظام دست برتر در زمینه‌های دفاعی، اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است، گام دوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران آغاز و اعلام شد ایران دیگر به محدودیت‌های اعمال‌ شده در برجام برای سطح غنی‌سازی پایبند نخواهد بود و با توجه به میزان نیاز کشور در حوزه‌های گوناگون غنی‌سازی بالاتر از 3/67 درصد را آغاز خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران کرنومتر گام سوم را استارت زده است و 60 روز دیگر و در صورت برآورده نشدن نیازهای ایران ذیل برجام، تهران گام سوم را نیز برمی‌دارد.
مروری بر سیاست‌های نظام در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد قدرت ایستادگی در میان دولتمردان ما در حال خودنمایی است و بدون شک قدرت، اقتدار می‌آورد.
با توجه به این شرایط انتظار می‌رود مردم و مسئولان در یک مسیر همسو به نکات ذیل توجه داشته باشند که اقدامات نظام در کاهش تعهدات به نتایج مطلوب برسد: 1ـ در روزهای آینده مسئولان اروپایی با سفرها و مراودات نمایشی خواهان توقف ایران در این مرحله هستند. 2ـ تئوری مکانیسم ماشه برای ایجاد هراس اجتماعی مجدداً احیا می‌شود. 3ـ سعی می‌کنند با وعده‌های تحقیرآمیز با لعاب‌های اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری، فضای اقتصادی را منتظر معجزه کنند. 4ـ ‌برخی از فعالان سیاسی از گفت‌وگو و مذاکره در شرایط فعلی سخن به میان می‌آورند.
موضوعات فوق برای بازگرداندن ایران به نقطه صفر و شرطی شدن مجدد اقتصاد است؛ اما مسئولان دولت و دستگاه دیپلماسی باید با فرهنگ مقاومت آمریکایی‌ها را در تحقق نیات سوءشان ناکام بگذارند.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.