آمریکا:

توقف برنامه هسته‌ای کره‌شمالی مرحله آغازین است و نه هدف پایانی واشنگتن

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی مرحله آغازین گفت‌وگوها بوده و خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ هدف نهایی آمریکا خواهد بود.

هادی نیوز:  در آستانه دور جدید مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ، آمریکا امیدوار است که در آغاز مذاکرات روند خلع سلاح با کره‌شمالی این کشور برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

ترامپ و کیم جونگ اون اواخر ماه ژوئن دیدار غیرمنتظره‌ای در منطقه خلع سلاح میان دو کره داشتند و در این دیدار کوتاه توافق کردند که دیدارها میان مقامات ارشد دو کشور از سر گرفته شود.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفته که گفت‌وگو میان دو کشور احتمالا طی دو یا سه هفته آینده و در ماه جولای برگزار خواهد شد.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در کنفرانس خبری گفت: متوقف کردن برنامه هسته‌ای هرگز راه‌حل روند مذاکرات با کره‌شمالی نبوده و هرگز پایان روند نخواهد بود. این چیزی است که ما امید داریم در آغاز روند شاهد آن باشیم اما فکر نمی‌کنم که دولت حتی متوقف کردن برنامه هسته‌ای را به عنوان هدف پایانی بداند. این تنها در آغاز روند خواهد بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که کره‌شمالی از سال ۲۰۱۷ آزمایش‌های موشکی و بمب هسته‌ای خود را متوقف کرده اما مقامات آمریکایی معتقدند که این کشور با تولید سوخت بمب و موشک به توسعه زرادخانه خود پرداخته است. آمریکا خواهان توقف این موضوع نیز است.

اورتگاس در ادامه کنفرانس خبری خود گفت که هدف واشنگان حذف کامل تمامی تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی است.

وی همچنین خبر داد که «استفان بیگان» نماینده آمریکا در امور کره شمالی طی هفته جاری در سفر به اروپا با همتای کره‌ جنوبی خود دیدار خواهد کرد تا درباره راه‌های دستیابی به این هدف گفت‌وگو کند.

شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به‌ سبب برنامه اتمی و ساخت موشک‌های بالستیک تشدید کرده است. این تحریم‌ها ممنوعیت صادرات زغال‌سنگ، آهن، سرب، منسوجات و غذای دریایی و همچنین تعیین سقف برای واردات نفت خام و تولیدات مشتقات نفتی را شامل می‌شود.

«کیم‌ جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته برای اولین بار با هم دیدار کردند تا در قبال خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، تحریم‌ها از روی کره‌شمالی برداشته شود. دور دوم این مذاکرات که ماه فوریه 2019 در ویتنام برگزار شد با شکست مواجه شد و پس از آن پیونگ‌یانگ آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت.

در پی کاهش مجدد تنش‌ها، روز یکشنبه سی ژوئن، ترامپ به دیدار رهبر کره شمالی رفت و با عبور از خط مرزی کره‌جنوبی و کره‌شمالی، به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد که وارد خاک کره‌شمالی می‌شود. با این حال در پایان این دیدار گفت  فعلاً برنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ وجود ندارد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.