حمید جعفری

گام دوم انقلاب سایبری

انتظار می رود بعد از انقلاب سایبری بتوان نظام و دولت اسلامی در فضای مجازی تشکیل داده و با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای جامعه اسلامی، به سوی تمدن اسلامی گام برداشت.

 حمید جعفری نوشت: "اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است."،" اگر رهبر نبودم؛ مسئولیت فضای مجازی را برعهده می گرفتم." اینها بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون فضای مجازی کشور است و آن را مرتبط و وابسته به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران می داند. در بهمن ماه سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران صادر شد. با توجه به سرعت فناوریها و مقایسه آن با روند شکلگیری انقلابهای اجتماعی انتظار می رود؛ در عرصه فضای مجازی کشور شاهد "گام دوم انقلاب سایبری" باشیم.

در فرایند پنج گانه تحقق تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی به عنوان اولین گام مطرح است و باید پس از انقلاب اسلامی گامهای نظام سازی، دولت سازی و جامعه سازی برداشته شده و در تراز جمهوری اسلامی حرکت نمود. پیمودن همین طریق در فضای مجازی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ضروری است.

انقلاب سایبری در تراز جمهوری اسلامی باید دارای اهداف جهانی بوده و تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نباشد. مرزبندی با رقیبان و دشمنان اسلام و حامی مظلومان و مستضعفان از ویژگیهای انقلاب سایبری است.

امروزه چالش اساسی در مواجهه با انقلاب سایبری، صف بندی همه دشمنان علیه اسلام و همچنین نبود الگوی دقیق و تجربه شده و همچنین ناکارآمدی الگو‌های موجود در فضای مجازی است.

سه اولویت و اقدام اساسی برای انقلاب سایبری تغییر حاکمیت استکباری آمریکا بر فضای مجازی به حاکمیت جمهوری اسلامی، توجه ویژه به نخبگان و جوانان عرصه سایبری و تقویت روحیه خودباوری و امید به آینده است.

از آثار و نتایج تحقق انقلاب سایبری می توان به ثبات و امنیت سایبری جهان، جهش در عرصه های پژوهش و تحقیقاتی و ایجاد زیست بومهای سایبری، افزایش مشارکت مردمی در عرصه های مختلف، ارتقاء بینش سیاسی، توسعه عدالت، افزایش معنویت و اخلاق سایبری و انزوای مستکبران جهان در فضای مجازی اشاره نمود.

برای تحقق انقلاب سایبری و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی در فضای مجازی، مهمترین ماموریت‌های نسل جوان منطبق بر بیانیه گام دوم انقلاب عبارتند از:

۱> حوزه علم و پژوهش: دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور با طراحی و اجرای نقشه جامع علمی در حوزه سایبری برای نظام سازی، دولت سازی و جامعه اسلامی در فضای مجازی اقدام نمایند.

۲> حوزه معنویت و اخلاق: توسعه معنویت و اخلاق اسلامی در فضای مجازی با همراهی و حمایت حکومتها با تمام قوا و جهادگونه صورت پذیرد.

۳> حوزه اقتصاد: فضای مجازی ساحتی کارساز برای تحقق اقتصاد دیجیتالی منطبق با اصول و مبانی اسلامی است. با تعامل حوزه های علمیه و دانشگاهها و مشارکت متخصصان دینی و فنی می توان اقتصاد دیجیتال اسلامی را محقق نمود.

۴> حوزه عدالت و مبارزه با فساد: در فضای مجازی می توان ضمن احراز هویت و شفاف سازی در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... به عدالت اسلامی نزدیکتر شد.

۵> حوزه استقلال و آزادی: استقلال به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرز‌های خود و آزادی در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی تعریف نمی شود. گسترش مرزهای سایبری در سطح جهانی می تواند استقلال و آزادی ما را توسعه دهد.

۶> حوزه عزت ملی و روابط خارجی: در عصر سایبری می توان با تدوین و تقنین حقوق و دیپلماسی سایبری در عرصه جهانی و انعقاد تفاهم نامه های منطقه ای یا بین المللی با اولویت دولتها و کشورهای مستقل به سوی تمدن اسلامی سایبری و توسعه روابط خارجی گام نهاد.

۷> حوزه سبک زندگی: فضای مجازی بستری جهت تبیین و تسری سبک زندگی اسلامی و مقابله با سبک زندگی غربی است. در همین راستا جهاد همه جانبه و هوشمندانه توسط جوانان متناسب با شرایط آنها ضرورت دارد.

شناخت درست از گذشته، عدم اعتماد به دشمنان و پیاده نظام آنها، گسترش عدالت در جامعه، عدم غفلت از جریان انقلابی و امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی مهمترین ویژگیهایی است که می تواند تمدن اسلامی در فضای مجازی را محقق سازد. جوان ایرانی، پایداری ایرانی و ابتکار‌های ایرانی در بسیاری از عرصه‌ها مورد تکریم و احترام همگان است. از این فرصت باید استفاده شود و به سوی آینده روشن خیز برداشته و حماسه آفرید. انتظار می رود بعد از انقلاب سایبری بتوان نظام و دولت اسلامی در فضای مجازی تشکیل داده و با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای جامعه اسلامی، به سوی تمدن اسلامی گام برداشت.
فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.