توصیه‌های مهم رئیس سازمان حج و زیارت به زائران خانه خدا

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به لزوم رعایت قوانین عربستان، توصیه‌هایی را به زائران خانه خدا کرد تا در این سفر نورانی دچار مشکل نشوند.

هادی نیوز: «علیرضا رشیدیان» رئیس سازمان حج و زیارت  با بیان اینکه ما از همه زائران می‌خواهیم به تذکرات پزشکان، روحانیون و مدیران خود گوش کنند و در رعایت قوانین عربستان دقت داشته باشند، گفت: مهم‌ترین تأکید ما، رعایت مسایل بهداشتی از سوی زائران است، بنابراین از آنها می‌خواهیم در زمان گرما و زیر آفتاب راه نروند و مرتب آب بنوشند.

رئیس سازمان حج و زیارت، یکی از بزرگترین مشکلات حجاج را در فصل تابستان، «گرمازدگی» عنوان کرد و خوردن آب به صورت مستمر را در پیشگیری از بروز آن، موثر دانست.

رشیدیان افزود: ما همچنین از همه زائران می‌خواهیم قوانین داخلی عربستان را رعایت کنند تا در ایام حج با مشکلی مواجه نشوند.

وی در این زمینه نسبت به برداشتن هرگونه اشیای گمشده از روی زمین به زائران ایرانی هشدار داد و خاطر نشان کرد: ما از زائران می‌خواهیم به هیچ وجه به اشیای گمشده‌ای که روی زمین است، دست نزنند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: شهروندان ما به انگیزه خیرخواهی، گاهی اشیایی را که روی زمین افتاده است، برمی‌دارند تا به فرد یا محیطی امن برسانند که آن را به صاحبش برگرداند، اما عربستان قوانین خاص خود را دارد و برای این کار، اتهام سرقت به افراد می‌زند.

رشیدیان تصریح کرد: به محض اینکه زائران اینگونه اشیا را از زمین بردارند و دوربین‌ها ببینند، آنها را به اتهام سرقت بازداشت می‌کنند.

وی یکی دیگر از اتهامات زائران را «تلصیق» یعنی تماس با بدن نامحرم در هنگام طواف بیان کرد و گفت: از آنجا که هنگام طواف، ازدحام جمعیت وجود دارد، از همه زائران می خواهیم در آن شرایط، فاصله بین خانم‌ها و  آقایان را رعایت کنند. مجازات تلصیق در عربستان، از ۱۰۰ تا ۴۰۰ ضربه شلاق و تحمل دو تا ۶ ماه زندان است.

رشیدیان از بازداشت سه زائر ایرانی در جریان حج تمتع سال گذشته خبر داد و گفت که این افراد، پس از چندین ماه بازداشت و با تلاش نهادهای ایرانی آزاد شدند.

وی تصریح کرد: زائران باید بدانند ما هنگام حضور در عربستان تابع قوانین داخلی این کشور هستیم و باید آنها را رعایت کنیم.

رشیدیان با بیان اینکه با توجه به حضور ده‌ها ‌هزار ایرانی در مناسک حج تمتع، ممکن است گاهی سوء تفاهم‌ها و مشکلاتی رخ دهد، نسبت به ارایه حمایت‌های حقوقی و کنسولی از زائران اطمینان داد.

وی گفت: اگر برای زائری مشکلی رخ دهد، در زمان انجام مناسک حج، وزارت امور خارجه حمایتهای حقوقی و کنسولی را انجام می دهد و در سایر ایام سال نیز دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت، این مسئولیت را بر عهده دارد.

 رشیدیان خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز تمامی پیگیری‌ها، انجام ملاقات و حتی تامین هزینه‌های جانبی از سوی سازمان حج برای هموطنان ما که بازداشت بودند، صورت گرفت تا بالاخره، آزاد شدند و به میهن بازگشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت در باره وضعیت ارایه خدمات درمانی و بیمارستانی به حجاج ایرانی در سال جاری گفت: درمانگاه‌ها و امکانات لازم برای رسیدگی به وضعیت درمانی زائران در مکه، مدینه، مشاعر مقدسه و مسیرهای تردد آنها تدارک دیده شده است.

وی افزود: در مکه، یک بیمارستان مجهز داریم و در بیش از ۷۵ هتل محل استقرار حجاج ایرانی، درمانگاههای دارای پزشک و تجهیزات لازم مستقر است. به گفته  رشیدیان، ایران در مدینه نیز سه درمانگاه دارد که در یکی از آنها، تعدادی تخت برای بستری کردن زائران پیش بینی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: هنگام مناسک حج در عرفات و منا دو بیمارستان صحرایی با کلیه تجهیزات و در مشعر، آمبولانس دارای تجهیزات احیا و خدمات لازم برای زائران ایرانی مستقر می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، با وزارت بهداشت و درمان عربستان و جمعیت هلال احمر آن برای ارائه خدمات بیمارستانی به زائران ایرانی در طول مناسک حج هماهنگی‌ها و توافقات لازم صورت گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مجموع، از نظر ارایه خدمات و امکانات درمانی به زائران هیچ نگرانی نداریم.

 رشیدیان که شب گذشته برای بررسی وضعیت ارایه خدمات به زائران ایرانی در مسیر مدینه به مکه در مسجد شجره (میقات حج گزاران) حضور یافته بود، از امکانات ارایه شده در این مسیر نیز ابراز رضایت کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه دیروز اولین روزی بود که حجاج ایرانی از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه، محرم می شدند، برای ما مهم بود که شرایط اعزام و وضعیت اتوبوسهای بین شهری (مغادره) زائران را بررسی کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: الحمدالله، مراسم برگزاری نماز، احرام پوشیدن و تلبیه گفتن حجاج ایرانی تحت نظارت نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری بخوبی و با نظم و ترتیب انجام شد و اتوبوسهای حامل آنان به سوی مکه نیز از کیفیت مناسبی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: از رستوران محل تامین بسته غذایی زائران در طول مسیر نیز بازدید به عمل آمد و در مجموع، به گونه ای تمهید شده است که آنان پس از طی چهار ساعت مسافت در طول شب با سلامت و امنیت از مدینه به مکه برسند. نخستین گروه زائران ایرانی به تعداد دو هزار نفر پس از شش روز اقامت در مدینه منوره، شب گذشته در مسجد شجره (میقات) لباس سفید احرام پوشیدند و برای انجام مناسک حج تمتع راهی مکه مکرمه شدند. امسال بیش از ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در مناسک حج تمتع شرکت می کنند.

ورود زائران به سرزمین وحی از ۱۷ تیرماه آغاز شده است و آخرین زائران ایرانی ۱۷ شهریور خاک عربستان را ترک خواهند  کرد. تمامی پروازهای حجاج ایرانی از ۱۹ فرودگاه کشور توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) صورت می گیرد.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.