چرا نفت ۱۰۰ دلاری نشد؟

رونق تولید نفت آمریکا طی دهه گذشته کنترل اوپک بر بازار جهانی نفت را کاهش داده است. این افزایش بدون شک تنها دلیل بالا نرفتن قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه در حال حاضر است.

هادی نیوز  به نقل از اویل پرایس، یکی از مهم ترین سوالات در بازار جهانی نفت در مورد تولید نفت آمریکاست. احتمالاً برای اوپک دانستن هیچ چیز مهم تر از آن نیست که تولید نفت آمریکا کی کاهش می یابد.

 رونق تولید نفت آمریکا طی دهه گذشته کنترل اوپک بر بازار جهانی نفت را کاهش داده است. طی کمتر از 8 سال ،تولید نفت آمریکا از زیر 6 میلیون بشکه در روز به بیش از 12 میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش بدون شک تنها دلیل بالا نرفتن قیمت نفت تا 100 دلار در هر بشکه در حال حاضر است.

  به نظر می رسد استراتژی فعلی اوپک منتظر ماندن برای افول تولید نفت آمریکاست تا بتواند دوباره کنترل بازارهای نفت را به دست آورد. شاید مجبور نباشد زیاد هم منتظر بماند.

 رشد تولید نفت در حوزه پرمین، مهمترین منطقه تولید نفت آمریکا کند شده است.  در حالی که مسئول رونق تولید نفت آمریکا بیشتر نفت شیل بوده است، ولی تولید نفت دریایی این کشور هم جهش داشته است. طی دهه گذشته تولید نفت  گالف کوست در آمریکا از 1.2 میلیون بشکه در روز به حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

 بنابراین بهتر است به کل روند تولید نفت آمریکا نگاهی بیاندازیم. اداره اطلاعات انرژی آمریکا یک روند آرام کاهشی را در تولید نفت آمریکا از اول ماه می گزارش داده است. سوال اینجاست که آیا این کاهش یک اختلال موقتی است یا آغاز یک روند ادامه دار؟

 طبق بررسی‌های سالانه در مورد تغییر تولید ،مشخص شد کل رشد تولید نفت آمریکا سریع تر از آنچه در حوزه پرمین دیده شد، در حال کاهش است.

 رشد تولید نفت آمریکا از ژانویه کند شده و این کندی رشد در ماه های اخیر شتاب گرفته است. سرعت کاهش رشد تولید آنقدر است که اگر ادامه یابد، قبل از پایان سال جاری صفر می‌شود. اگر رشد تولید آمریکا به زیر صفر برسد، نشان دهنده کاهش سالانه تولید نفت این کشور است.

 هنوز سخت است که بگوییم این کاهش فعلی ادامه دارد. در 2015 هم تولید نفت آمریکا شاهد یک کاهش بود ولی در 2017 با افزایش قیمت نفت از 30 دلار در هر بشکه به 50 دلار، تولید نفت این کشور هم دوباره افزایش یافت.

 احتمالا تنها چیزی که می تواند جلوی این کاهش تولید را بگیرد افزایش قیمت نفت نسبت به سطح فعلی آن است. اگر چنین اتفاقی نیفتد، تولید سالانه نفت آمریکا باز هم کاهش می یابد و این همان چیزی است که اوپک می خواهد. 

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.