سنگ روی یخ

ماکرون طی کمتر از سه ماه گذشته، شش بار تلفنی با رئیس‌جمهور ایران گفتگو کرده است. اینکه رئیس‌جمهور فرانسه از طرف رئیس‌جمهور امریکا، به عنوان میانجی با روحانی گفتگو می‌کند، هیچ‌گاه تأیید نشده، ولی چیزی که مشخص است اینکه او تلاش دارد دیدگاه‌های ایران و امریکا را به همدیگر نزدیک کند.

هادی نیوز: انگار او در این مسیر نماینده امریکا نیز هست، اما ترامپ ماکرون را سنگ روی یخ کرد و گفت هیچ‌کس به هیچ شکلی، راهی یا شیوه‌ای نباید ما را نمایندگی کند. 

امانوئل ماکرون طی کمتر از سه ماه گذشته، شش بار تلفنی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران گفتگو کرده که برخی از این گفتگو‌ها بیش از ۱۰۰ دقیقه طول کشیده است. اغلب اوقات گزارش‌هایی مبهم درباره این گفتگو‌های پی‌درپی منتشر شده، ولی از صحبت‌های طرفین برمی آید که مسئله توافق هسته‌ای (برجام) که ایران از حدود سه ماه قبل کاهش تعهدات به آن را شروع کرده، محور اصلی گفتگو‌ها است. ترامپ چندین بار خواستار گفتگو با ایران و دستیابی به توافقی جدید به غیر از برجام شده؛ موضوعی که ایران آن را رد می‌کند. اینکه ماکرون از طرف رئیس‌جمهور امریکا، به عنوان میانجی با روحانی گفتگو می‌کند، هیچ‌گاه تأیید نشده، ولی چیزی که مشخص است اینکه رئیس‌جمهور فرانسه تلاش دارد دیدگاه‌های ایران و امریکا را به همدیگر نزدیک کرده و از این طریق، از خروج ایران و فروپاشی قطعی برجام جلوگیری کند. ماکرون در گفت‌وگوی سوم خود که اوایل تیرماه ۱۳۹۸ انجام شد به حسن روحانی، در مورد خروج از برجام یا نقض توافق هسته‌ای هشدار داده و البته گفته بود تلاش خواهد کرد دونالد ترامپ را به تعلیق برخی تحریم‌های ایران ترغیب کند، موضوعی که البته ترامپ هم علیه آن موضع‌گیری نکرد. ترامپ همان موقع بدون تأیید میانجیگری ماکرون به خبرنگاران گفته بود مایل است با ایران برای رسیدن به یک توافق مذاکره کند: «پیام این است که وقتی آماده بودند به ما خبر دهند. هر وقت آن‌ها آماده‌اند، به ما خبر می‌دهند. به همین سادگی.»
ترامپ: کسی نماینده ما نیست
گفتگو‌های تلفنی روحانی با ماکرون تا سه شنبه هفته قبل ادامه داشت. منابع غیر رسمی از جمله سایت المانیتور بعد از این گفت‌وگوی تلفنی فاش کردند که ماکرون از روحانی دعوت کرده که در نشست سران گروه ۷ به عنوان میهمان افتخاری حاضر شود تا در حاشیه این اجلاس زمینه‌ای برای ملاقات او با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا فراهم شود، پیشنهادی که البته طرف ایرانی آن را رد کرده و بعد هم منابع فرانسوی گفتند که اصلاً چنین پیشنهادی در کار نبوده است. ظاهراً انتشار این گزارش در کنار گزارش‌هایی که در مورد دعوت ظریف به کاخ سفید منتشر شده، ترامپ را به لحاظ پرستیژی تحت تأثیر قرار داده تا جایی که او روز پنج شنبه توئیت کرد رئیس‌جمهور فرانسه نماینده کشورش برای دعوت از ایران به مذاکره نیست. رئیس‌جمهور امریکا توئیت کرده که «ایران با مشکلات جدی مالی روبه‌رو است. آن‌ها ناامیدانه در پی گفتگو با ایالات متحده هستند. اما سیگنال‌های متفاوتی از طرف‌های مختلف از جمله امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دریافت می‌کنند.» ترامپ گفته است: «من می‌دانم که امانوئل همانند همه دیگر طرف‌ها منظور خوبی دارد، اما هیچ‌کس به جز ایالات متحده نماینده ایالات متحده نیست و از جانب آن صحبت نمی‌کند. هیچ‌کس به هیچ شکلی، راهی یا شیوه‌ای نباید ما را نمایندگی کند.»
بی اعتنایی چین به تحریم نفتی ایران 
منابع غربی می‌گویند که چین در ماه جولای و طی دومین ماه متوالی به تحریم‌های امریکا علیه ایران بی‌اعتنایی کرده و حداکثر ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است. به گزارش تسنیم، اطلاعات منتشر شده از فعالان بازار انرژی نشان می‌دهد چین در ماه جولای و طی دومین ماه متوالی پس از خودداری امریکا از تمدید معافیت‌های نفتی ایران به خرید نفت از این کشور ادامه داده است. بر اساس گزارش شرکت‌هایی که تحرکات نفتکش‌ها را رصد می‌کنند طی ماه جولای بین ۴/۴ میلیون بشکه (۱۴۲ هزار بشکه در روز) تا ۱۱ میلیون بشکه (۳۶۰ هزار بشکه در روز) نفت ایران وارد چین شد. مقامات امریکایی تخمین می‌زنند ۵۰ تا ۷۰ درصد صادرات فعلی نفت ایران به مقصد چین می‌رود و ۳۰ درصد صادرات نفت این کشور به سوریه انجام می‌شود. چین در ماه ژوئن ۲۱۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود که پایین‌ترین رقم طی یک دهه گذشته و ۶۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.