محمدکاظم انبارلویی

20 نکته در باب گفتمان مقاومت

گفتمان مقاومت، دشمن را متوقف و زمین‌گیر کرده است. برجام تجربه گران‌سنگی برای عبور از تن دادن به «مذاکره» و «توافق» برای تسلیم است. برجام یعنی هرگز به مذاکره و توافق فکر نکن و وارد میدان دام فریب دشمن نشو.

 «محمدکاظم انبارلویی» در یادداشتی نوشت:

الزامات تحلیل درست از شرایط کنونی چیست؟ به نظر می‌رسد 20 نکته زیر در این‌باره قابل تأمل است.
1- بیداری، حساسیت نسبت به  مسائل، کشف دستور کار رهبری و گفتمان وی در حال حاضر کلید اصلی برون رفت از وادی سرگردانی و حیرت است.
2- انبوه اطلاعات و اخبار نباید ما را دچار گیجی کند، اطلاعات باید مثل یک نخ تسبیح در کنار هم قرار گیرد تا ما را به تحلیل درست شرایط و اوضاع برساند.
3- قدرت تحلیل باعث می‌شود اولویت‌ها را کشف کنیم، به حاشیه نرویم و در حوزه اقدام درست قرار گیریم.
4- دشمن می‌گوید؛ دو راه بیشتر ندارید یا جنگ یا تسلیم، راه سوم وجود ندارد. کشف راهبرد سوم یعنی «مقاومت» مهم است. کارآمدی و کارایی خود را در حوادث 3 و 4 ماه اخیر نشان داده است.
5- مقاومت یعنی بازدارندگی فعال، پرهیز از ماجراجویی، این دو کلمه حرف حساب در حوزه سیاست امروز ماست.
6- کلید بازدارندگی، حفظ سرمایه اجتماعی است.
7- حفظ سرمایه اجتماعی چند شاخص دارد. امید، نشاط، اعتماد، مشارکت، رضایت و احساس امنیت؛‌ این چند واژه را باید درست به‌خاطر بسپاریم.
8- درون‌زا عمل کردن و استفاده از برون و برون‌نگری در حفظ سرمایه اجتماعی مهم است.
9- راهبرد اصلی در اقتصاد مقاومتی همین درون‌زا عمل کردن و استفاده از ظرفیت‌های بیرون است. ای کاش وزرای اقتصادی دولت به این مهم بیشتر فکر کنند.
10- اصلی‌ترین کار رسانه و احزاب سیاسی، جلوگیری از فرسایش سرمایه اجتماعی است. این نیاز به طراحی پیام و دستور کار دارد. 
11- دشمن نقاط قوت ما را ضعف و نقاط ضعف ما را قوت نشان می‌دهد. از این طریق فضای سیاسی را سوزن‌بانی می‌کند.
12- قدرت هسته‌ای، قدرت موشکی و قدرت منطقه‌ای سه مؤلفه اقتدار نظام است. دشمن روی هر سه انگشت گذاشته است. دال مرکزی گفتمان دشمن در «مذاکرات» و «توافق» اول خلع سلاح و دوم حمله نظامی به ایران است.
13- گفتمان مقاومت، دشمن را متوقف و زمین‌گیر کرده است. برجام تجربه گران‌سنگی برای عبور از تن دادن به «مذاکره» و «توافق» برای تسلیم است. برجام یعنی هرگز به مذاکره و توافق فکر نکن و وارد میدان دام فریب دشمن نشو.
14- رمز پیروزی تحکیم و تعمیر مداوم موتور مقاومت است، این کار متضمن اقتدار ملی و تأمین منافع ملی است.
15- در جنگ روانی دشمن روی «اعتماد» ، «بصیرت» و «هوشمندی» مردم حساب باز کنیم. مردم به‌سادگی از برکات، آثار و دستاوردهای انقلاب عبور نمی‌کنند. تا پای جان برای حفظ انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. تاریخ 40 ساله اخیر کشور به این حقیقت گواهی می‌دهد.
16- ناکارآمدی و بی‌عرضگی سمّ «اعتماد» مردم به نظام است و به گفتمان مقاومت آسیب می‌رساند. تنها راه هم قرار گرفتن در مسیر کارآمدی، تعمیق و تحکیم مردم سالاری دینی است. راه دیگری برای استحکام سازه‌های دولت به مفهوم حاکمیت وجود ندارد. 

​​​​​​​17- افق حرکت مردم  نظام به سمت و سوی کارآمدی روشن است. طی 40 سال گذشته ما در مسیر این گرمی  و روشنایی حرکت می‌کردیم به همین دلیل محکم، آمریکا هیچ غلطی نتوانسته است بکند. نقد صریح، شجاعانه، شرایط اوضاع و اوضاع شرایط با لحن ناصحانه، چاره‌جویانه مسیر حرکت را به سوی اهداف عالیه نظام باز می‌کند هیچ کس نباید به خود اجازه دهد این مسیر را ببندد.
18- مقاوم سازی اقتصاد کشور یک راهبرد کلیدی در مواجه با آمریکاست. آمریکا روی ضربه  به اقتصاد کشور از طریق تحریم‌ها حساب باز کرده است. همه تمرکز خود را حتی به قیمت رسوایی نقض بدیهی‌ترین حقوق انسانی 80 میلیون ایرانی آنجا برده است.
19- هزار راه نرفته در دور زدن، تحریم‌ها وجود دارد. نگاه راهبردی به شرق و ظرفیت عظیم مراودات اقتصادی با همسایگان یکی از این هزار راه نرفته است.
20- هوش سیاسی و نبوغ علمی امام و رهبری در حوزه سیاست طی 
40 سال گذشته نشان داده است در کنار هر «تهدید» یک «فرصت» است. کار اصلی دولت و ملت تبدیل «تهدید»ها به فرصت است.
فرصت‌های «تحریم» را غنیمت بدانیم. ایران عزیز ما با این وسعت جغرافیایی، تنوع آب و هوایی، موقعیت ژئوپلیتیک، معادن سرشار و از همه مهم‌تر نیروی انسانی باهوش، آموزش‌دیده و دانشمند این ظرفیت را دارد که زندگی عزت‌مندانه 500 میلیون نفر را تأمین کند،  اگر به خدا توکل کنیم و از او مدد بخواهیم این کارشدنی است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.