گزارش روز/ شکست مطلق!

«اگر برلین هزینه‌های دفاعی مورد نیاز ناتو را افزایش ندهد، ایالات متحده هزاران نیروی نظامی خود را از این کشور خارج خواهد کرد[...]

یادداشت: «اگر برلین هزینه‌های دفاعی مورد نیاز ناتو را افزایش ندهد، ایالات متحده هزاران نیروی نظامی خود را از این کشور خارج خواهد کرد. در واقع توهین‌آمیز است که فرض کنیم مالیات‌دهندگان ایالات متحده باید همچنان هزینه‌های حضور ۵۰ هزار نیروی آمریکایی در آلمان را بپردازند، اما آلمانی‌ها در عوض مازاد بودجه خود را در برنامه‌های داخلی خرج کنند. آمریکایی‌ها درک نمی‌کنند که چرا آلمان به تعهدات خود در مورد ناتو و کمک به غرب عمل نمی‌کند.» معنای این سخنان تند و تیز «ریچارد گرنل» سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان چیست؟ چه اتفاقی افتاده است که آمریکایی‌ها به یک باره یاد هزینه‌های حضور نظامیان خود در این کشور اروپایی افتاده‌اند! آن هم درست پس از آنکه اخباری در زمینه اشتراک نظر میان دو کشور درباره چگونگی تأمین هزینه‌های حضور نظامیان آمریکایی در آلمان منتشر شده بود، اخباری که نشان می‌داد ترامپ و مرکل به توافق‌های اولیه در این راستا دست یافته‌اند!
بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند علت این اظهارات تند و تیز نماینده دولت آمریکا در برلین را باید در جایی دیگر و تحولات پیرامون ایران جست‌وجو کرد! تا زمانی که برلین و واشنگتن مواضع مشترکی درباره موضوع موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران داشتند و تهران را به عنوان تهدید منطقه معرفی می‌کردند، هیچ‌گاه چنین سخنانی شنیده نمی‌شد! اما حالا به فاصله کوتاهی از امتناع آلمان از حمایت و مشارکت در طرح یکجانبه دولت ترامپ‌ـ که با عنوان تأمین امنیت خلیج‌فارس مطرح می‌شود‌ـ شاهد چنین اظهاراتی هستیم! مقامات کاخ سفید که به شدت از شکست طرح به اصطلاح امنیتی خود برای خلیج‌فارس خشمگین هستند، به سرعت فرایند تسویه‌حساب با دولت‌های مخالف و مخل در اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند! البته این تسویه‌حساب‌ها هم هیچ دولتی را مجاب به همراهی با کاخ سفید نکرده است و طرح دولت ترامپ با وجود همه این تلاش‌ها با شکست مطلق روبه‌رو شده است.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.