ابوالحسن سلطانی‌زاده

متغیرهای مؤثر در راهبرد توسعه صنعت دفاعی کشور

آنچه پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه صنعت دفاعی درخشندگی خیره‌کننده‌ای داشته، توسعه کمی و کیفی این صنعت در عرصه کارآمدی و خودکفایی و تلاش بی‌وقفه جهادگران این میدان بوده است که در حوزه امنیت و دفاعی برای نظام اسلامی آورده‌های خوبی را به همراه داشته است.

هادی نیوز: در تقویم رسمی کشورمان روز سی‌ و یکم مرداد به عنوان روز صنعت دفاعی کشور نامگذاری شده است. بدون تردید، آنچه پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در این میدان درخشندگی خیره‌کننده‌ای داشته، توسعه کمی و کیفی این صنعت در عرصه کارآمدی و خودکفایی و تلاش بی‌وقفه جهادگران این میدان بوده است که در حوزه امنیت و دفاعی برای نظام اسلامی آورده‌های خوبی را به همراه داشته است. راهبرد توسعه صنعت دفاعی که به تقویت، توسعه و ارتقای توان رزم و دفاعی کشور می‌اندیشد و بازدارندگی را برای مصون ماندن کشور از هرگونه تعرض به ارمغان آورده، مرهون متغیرها و عوامل مادی و معنوی متعددی است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱ـ برخورداری از تراز بالا در فهم بصیرت و دشمن‌شناسی
در این راهبرد، دشمنی دشمن جدی گرفته شده و تحریم جنگ‌افزاری برای ایجاد خلل در سد دفاعی کشور و یک جنگ تمام‌عیار تلقی می‌شود. نفوذ فردی و جریانی برای تضعیف روند رو به رشد صنعت دفاعی و هوشیاری و بیداری در برابر این نفوذ یک ضرورت انکارناپذیر بوده و قرار دادن سپاه ذیل گروه‌های تروریستی حرکتی حساب شده برای تضعیف بنیه دفاعی کشور تلقی می‌شود. رهروان این راهبرد، خط و نقطه درگیری با دشمن را خوب شناخته و نقطه‌زنی در دشمن‌شناسی را به خوبی مشق کرده‌ و بوسه زدن بر پنجه گرگ را گناهی نابخشودنی و پذیرش تعامل با دشمن در شرایط فشار را خطر و تهدید جدی برای کیان انقلاب اسلامی می‌دانند و آگاهند که دشمن در شرایط موجود، قوی‌ترین نقطه قابل اتکای کشور، یعنی بنیه دفاعی کشور را نشانه گرفته و در باور برای تاراندن دشمن از بین میدان لحظه‌ای تردید به خود راه نمی‌دهند.
۲ـ تعامل مؤثر با دانشگاه‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان
در راهبرد توسعه صنعت دفاعی کشور، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حکم بازوهای صنعت دفاعی تلقی شده و از ظرفیت علمی و نخبگی برای استحکام و قوام توسعه دفاعی حداکثر بهره‌برداری به عمل می‌آید. در واقع، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به این تعامل اشاره و فرموده بودند: «یکی از عوامل برجسته در پیشرفت صنایع دفاعی کشور، ارتباط‌بخشی دفاعی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که این همکاری برای دو طرف مفید خواهد بود و نمونه بارز آن را اکنون در وزارت دفاع مشاهده می‌کنیم.» به برکت همین تعامل و هم‌افزایی است که امروز توان دفاعی کشور به لبه تراز قدرت‌های جهانی رسیده و از مرز بازدارندگی به یک پله بالاتر، یعنی ضربت متقابل رسیده است.
۳ـ تبعیت‌پذیری محض از فرمانده معظم کل قوا
در واقع جهادگران راهبرد توسعه دفاعی کشور در همه نیروهای مسلح رمز موفقیت و پیشرفت را گوش به فرمان بودن و تبعیت از اشارات، توصیه‌ها، رهنمودها، فرامین و دستورات فرمانده معظم کل قوا، امام خامنه‌ای دانسته و به خوبی این اطاعت‌پذیری را در صحنه عمل به نمایش گذاشته‌اند. اگر توفیقی در نقطه‌زنی موشک‌ها و دوربُردی شدن پهپادها و توسعه سامانه‌های پدافندی، مانند سوم خرداد(عامل سرنگونی و انهدام پهپاد آمریکا) و پیروزی‌های درخشان به برکت راهبرد مقاومت فعال حاصل شده، مرهون همین تبعیت‌پذیری بوده است که اگر در سایه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز این تبعیت‌پذیری وجود داشت، در این عرصه‌ها شاهد وضعیت بهتری بودیم.
۴ـ بهره‌برداری از ظرفیت مهندسی معکوس
این عامل نیز به منزله یک عامل کلیدی برای بومی‌سازی از دوران دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته و تلاش گسترده‌ای صورت گرفته تا اگر به اقتضای شرایط نیاز به وارداتی باشد، به مرور زمان با تولید داخل و مهندسی معکوس این واردات به حداقل رسیده است؛ به گونه‌ای که مانند امروز اگر دور تا دور کشور ما موانع ایجاد کنند، برای تولید موشک نیاز به قطعه وارداتی نخواهیم داشت و شهرهای موشکی زینت‌بخش اقتدار کشور با اتکا به توان بومی است.
5ـ برخورداری از روحیه جهادی و مدیریت انقلابی
همه دست‌اندرکاران توسعه دفاعی کشور روحیه جهادی و مدیریت انقلابی را آنچنان که مقتدای‌شان فرموده،‌ عامل اصلی سامان یافتن شرایط نابسامان امروز کشور می‌دانند. روحیه جهادی انقلابی را با وجود گذشت 40 سال از انقلاب همچنان پیشران تمام عرصه‌ها دانسته و اتفاقاً راه برون‌رفت کشور از انسداد حاصل شده در عرصه اقتصادی و فرهنگی را تمسک به این روحیه می‌دانند و در عرصه دفاعی، ‌با اصل قرار دادن این روحیه و توکل به خدای متعال، هر روز شاهد شکوفایی صنعت دفاعی کشور هستیم. به برکت همین روحیه است که پهپاد 170ـ RQ به زمین نشانده می‌شود. لانه تروریستی در دیرالزور و بوکمال و اقلیم کردی تارومار می‌شود. کشتی متجاوز انگلیسی توقیف می‌شود و پهپاد متجاوز آمریکایی‌ها سرنگون می‌شود. به لطف الهی امروز این روحیه در بخش دفاعی کشور موج می‌زند و افتخارآفرینی‌های حاصل از آن سبب غرور ملی و تحسین دوستداران انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان می‌شود.
6ـ هم‌افزایی نیروهای مسلح در ارتقا و توان رزم
در راهبرد توسعه صنعت دفاعی کشور همه نیروها، مانند مهره‌های تسبیح حول محور ولایت گرد هم آمده و تصویر زیبایی از همدلی و وحدت را به نمایش می‌گذارند. در عرصه ساخت تجهیزات از پژوهش تا سفارش و تولید اولیه و در نهایت تولید صنعتی و تحویل به یگان‌ها، روح هماهنگی و همدلی موج می‌زند و حاصل آن ایجاد آفند و پدافند یکپارچه از سوی ارتش، سپاه و وزارت دفاع و ناجا است که هر یک در افتخارآفرینی سرنگونی پهپاد آمریکایی ایفای نقش می‌کنند و می‌کوشند لبخند رضایت را بر لبان نایب امام زمان(عج) خویش نشانده و همواره خود را در معرض دعاهای پرچمدار وحدت در کشور، یعنی امام خامنه‌ای قرار دهند و امروز جا دارد این وحدت و همدلی را قدر دانسته و شاکر خداوند متعال بوده و جبین شکر به سجده نهیم. ان‌شاءالله
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.