مهدی نوری

خشم و هراس نتانیاهو از 80 کیلومتری که 80 متر شد

بن کاسپیت تحلیلگر صهیونیست: نتیجه نبرد اسرائیل علیه قاسم سلیمانی متناقض است. از جنبه تاکتیکی، اسرائیل با موفقیت مانع تلاش ایران برای دستاوردهای محلی می شود. اما از جنبه راهبردی، ایران محوری ایجاد کرده است که از تهران شروع می شود تا به بیروت منتهی می گردد و به بلندی های جولان نیز شعبه می زند.

هادي نيوز: رژیم صهیونیستی در دور تازه تنش آفرینی در منطقه در چند هفته اخیر به گروه های مقاومت حملاتی داشته است. در این راستا این رژیم پنج بار به پایگاه گروه حشد الشعبی در عراق حمله کرده است. در ادامه شنبه شب هواپیما‌های رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی در دمشق را هدف قرار دادند، عملیاتی که سخنگوی ارتش صهیونیستی آن را تأیید و ادعا کرد که عملیاتی پیش‌دستانه برای جلوگیری از حملات پهپاد‌های تهاجمی ایران به سایت‌های اسرائیل انجام شده است. ساعتی پس از حملات به دمشق، اخباری مبنی بر حمله دو پهپاد اسرائیل به لبنان منتشر شد. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، این اقدام را تجاوز خواند و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه برشمرد. عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم در واکنش به عملیات اسرائیل اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی در حال بازی با آتشی است که این رژیم را در جنگ غرق خواهد کرد، جنگی که به قیمت موجودیت آن است.» نیروهای صهیونیستی همچنین حملاتی به نوار غزه با بالگرد داشته اند. اما این حملات تقریبا همزمان چرا صورت گرفته و واکنش محور مقاومت چه بود؟ 
اهداف حملات
مهمترین هدف نتانیاهو در دور جدید حملات به گروه های مقاومت، انتخابات پارلمانی اسرائیل است.نتانیاهو که در انتخابات پارلمانی گذشته با وجود کسب اکثریت کرسی های پارلمان موفق به تشکیل ائتلاف و کابینه نشد اکنون باید در هفته های آتی در حالی بار دیگر شاهد انتخابات پارلمانی باشد که اوضاع وی به شدت با بحران مواجه شده است. گروه های تندروی داخلی وی را به متهم به مسامحه و مماشات با گروه های فلسطینی کرده و به همین دلیل به دنبال دوری گزیدن از وی هستند. لیبرمن به عنوان ماشین جنگی اسرائیل و متحد همیشگی نتانیاهو به جانب رقیب وی یعنی بنی گانتز رفته و این مسئله بزرگترین بحران انتخاباتی را برای نتانیاهو رقم زده است. لیبرمن دلیل اقدام خود را نیز توافق نتانیاهو با حماس و عدم حمله به غزه بیان کرده است. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که نتانیاهو حتی با وجود اتحاد با لیبرمن نیز موفق به تشکیل ائتلاف نشد  بنابراین در شرایط کنونی اوضاع بسیار وخیم تری دارد. مسئله فساد نتانیاهو و خانواده اش نیز تبدیل به یک نقطه فشار احزاب دیگر در انتخابات علیه وی شده است. در این شرایط نتانیاهو سعی کرده تا با به راه انداختن درگیری هایی در منطقه، آرای تندرو های داخلی را به جانب خود هدایت کند. رسانه های عربی در این میان دلایل دیگری را ذکر کرده اند. طبق اعلام پایگاه النشره، تنش اخیر رژیم صهیونیستی زمانی رخ داد که هم‌پیمانان تل‌آویو در منطقه از عربستان گرفته تا امارات و حتی آمریکا،‌ تقریبا از فکر رویارویی با ایران گذشته‌اند، این در حالی است که تل‌آویو برای این رویارویی بیشترین تمایل را داشت و همین مساله اختلاف اصلی اسرائیل با دولت سابق آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما بود. دوم اینکه همزمان با نکته قبلی، نمی‌توان تلاش‌ها به ویژه از ناحیه اروپا را برای باز کردن باب گفت‌وگو با تهران نادیده گرفت، این تلاش‌ها در حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در محل برگزاری نشست گروه ۷ در فرانسه نمود پیدا کرد و در این خصوص ترامپ نیز اعلام کرد، ضمن توافق با او، ظریف در این محل حضور یافته است. در نتیجه ممکن است تل‌آویو بیشترین آسیب را از این رویکرد ببیند. بر این اساس، احتمالا طرف اسرائیلی می‌خواهد با ایجاد تنش‌های اخیر خود، پیامی به هم‌پیمانانش بفرستد مبنی بر اینکه اگر از مقابله با هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران عاجز هستند، اسرائیل آماده است برای این مقابله وارد عمل شود. در نتیجه آنها نباید در این زمان عقب نشینی کنند. یا اینکه تل‌آویو پیش از رسیدن به مرحله مذاکره میان تیم‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، به دنبال ایجاد قواعد جدید درگیری با هدف حفظ منافع خود است.
واکنش قاطع مقاومت
اما لاف انتخاباتی نتانیاهو بر خلاف تصور وی با واکنش قاطع محور مقاومت مواجه شد. اوج این واکنش نیز سخنرانی کوبنده سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بود. سید حسن نصرالله در مراسم جشن دومین سالروز آزادسازی ارتفاعات شرقی لبنان (جرود عرسال) تاکید کرد این اولین تجاوزگری پهپادی اسرائیل از زمان تجاوزگری 14 اوت سال 2006 میلادی بود. وی تاکید کرد که زمانی که هواپیماهای اسرائیلی می‌آمدند و محلی را در لبنان بمباران می‌کردند و در فلسطین اشغالی در امان بودند، گذشته است. سید حسن نصرالله بیان داشت که احزاب اسرائیل عادت کرده اند که انتخابات را با خون ملت‌های منطقه برگزار کنند، اما این بار این انتخابات با خون شما برگزار خواهد شد، ما شوخی نمی‌کنیم و در تمام سالیان گذشته شوخی نکردیم. من گفتم اگر شما یکی از برادران ما را در سوریه بکشید ما در لبنان و نه در مزارع شبعا واکنش نشان خواهیم داد. دبیر کل     حزب الله تاکید کرد، حزب‌الله از این تاریخ به بعد هرگونه هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد و سرنگون خواهد کرد. وی بیان داشت که «اسرائیلی‌ها از الآن بدانند که پاسخ خواهیم داد و هرگز برای پاسخ دادن منتظر کسی در دنیا نخواهیم ماند».
در واقع سید حسن نصرالله با بیان اینکه از این پس حضور هر پهپادی در لبنان حضوری نظامی تلقی خواهد شد و با متعرضین برخورد جدی خواهد شد به ساکنان شمالی سرزمین های اشغالی هشدار داد از این پس روی آرامش را نخواهند دید. در حالی که علت اصلی اقدامات نتانیاهو جلب و جذب ارای مردمی در انتخابات پیش رو در سایه تحقق امنیت برای آنان است به نظر می رسد "پاتک سید حسن" در این ماجرا کلیه نقشه ها و تمهیدات نتانیاهو جهت موفقیت در انتخابات را با سوالات و چالش هایی جدی مواجه خواهد کرد.   در حالی که مفروض نتانیاهو در این حملات نشان دادن توانمندی های خود در تعمیق امنیت در اسرائیل است سید حسن نصرالله به صراحت به ساکنان اسرائیل گوشزد کرد نتانیاهو برای به دست آوردن رای، آنان را به جهنم می فرستد و در واقع به آن ها به عنوان "گوسفندان قربانی " در قربانگاه انتخابات نگاه می کند.  
نتانیاهو در حملات اخیر خود این نکته را فراموش کرده که امروز محور مقاومت و گروه های مقاومت به یک جریان پیوسته تبدیل شده اند که حمله به هر کدام، واکنش دیگر گروه ها را در پی خواهد داشت. به همین دلیل پس از حملات پهپادی اسرائیل به لبنان گروه های فلسطینی به اسرائیل حمله کردند. در پی حمله موشکی از نوار غزه به شهرک‌های صهیونیستی ۳۶ صهیونیست زخمی شدند. انصارالله یمن نیز در بزرگترین حمله موشکی خود  10 فروند موشک بالستیک بدر 1 به آشیانه‌های هواپیماهای جنگی و آپاچی دشمن سعودی در فرودگاه جیزان و  دیگر مواضع نظامی شلیک کرد و پهپاد صماد 3 یک پایگاه نظامی را در ریاض هدف قرارداد. در عراق نیز رزمندگان «حشدالشعبی» پایگاه نظامیان آمریکایی موسوم به«مخمور» در استان «نینوا» را با دو موشک هدف قرار ‌دادند. در واقع حشد الشعبی، مقاومت فلسطین و انصارالله یمن با سه حمله این پیام را به تل آویو ارسال کردند که تاوان هرگونه تجاوز به محور مقاومت بسیار سنگین بود.  اما جمله راهبردی سید حسن نصرالله این بود:«به ارتش اسرائیل می‌گویم، از امشب منتظر ما باشید، نه فقط در مرزها.» این جمله باعث ایجاد یک هراس راهبردی برای اسرائیل خواهد شد. چون سید حسن نصرالله در بین صهیونیست ها به سیاستمداری صادق مشهور است و همه می دانند که وی اگر وعده ای می دهد حتما آن را اجرا خواهد کرد. تهدید اسرائیل با این عبارات مبهم به معنای این است که اسرائیل باید در تمامی حوزه ها منتظر واکنش حزب الله باشد. گروه های مقاومت و به ویژه حزب الله اکنون به مرحله ای از اقتدار رسیده اند که رژیم صهیونیستی را در هراس فرو برده اند. رژیم صهیونیستی با تنش آفرینی در منطقه بازی خطرناکی را شروع کرده که می تواند عمر این دولت جعلی را نه در 25 سال که مقام معظم رهبری وعده داده اند بلکه زودتر به پایان برساند. اسرائیل همچنان با توهمات و تصورات دهه 70 و 80 میلادی که هیچ قدرتی در جهان عرب در برابر این رژیم نبود به مسائل نگاه می کند. اما اکنون جبهه ای از گروه های مقاومت از حشد الشعبی در عراق تا انصارالله یمن و حزب الله و گروه های فلسطینی تشکیل شده است که اسرائیل را در 5 محور درگیر خواهد کرد. این اقتدار مقاومت است که اکنون رژیم صهیونیستی را در چنگال قدرتمند خود گرفتار کرده و این رژیم به دنبال دست و پا زدن های بیخودی است که از این این چنگال فرار کند. اما به هر میزان که اسرائیل به حملات خود علیه محور مقاومت ادامه دهد فشار این چنگال قدرتمند را بر گردن خود بیشتر احساس خواهد کرد. صفحه توییتر منتسب به سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هم با بازنشر پوستری از سخنرانی های وی نوشته است:« قطعا این عملیات های دیوانه‌وار، آخرین دست و ‌پا زدن های رژیم صهیونیستی خواهد بود.» به دنبال حملات اسرائیل به سوریه و لبنان جلسه اضطراری در سرزمین های اشغالی برگزار شد و سخن از فعال کردن‌گنبد آهنین و پدافند اسرائیل شد. این مسئله به معنای تغییر معادلات نبرد بین گروه های مقاومت و اسرائیل است. حتی منابع رسانه‌ای در فلسطین اشغالی اعلام کردند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی به خاطر نگرانی از واکنش احتمالی حزب الله لبنان در پی تجاوزهای هوایی اخیر به خاک این کشور از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواسته هشدار شدید اللحنی به دولت لبنان بدهد.
نتیجه
تجاوز پهپادی اسرائیل به لبنان نشان دهنده وضعیت اسفناک نتانیاهو در شرایط کنونی است که چند هفته به انتخابات مانده است، و این وضعیف اسفبار وی را بر آن داشت تا دست به چنین اقدامی بزند که به خوبی از تبعات آن آگاهی دارد، به یک اعتبار، هدف قرار دادن مرکز ضاحیه جنوبی بیروت یک اقدام خصمانه و به نوعی اعلام جنگ، محسوب می شود همانطوری که ریاست جمهوری لبنان هم به آن اشاره کرده است. در واقع اسرائیل با این اقدام قدم در مسیر خطرناکی گذاشته است چنانکه سید حسن نصرالله نیز در اظهارات خود بر این امر تاکید کرد، اما باید تاکید کرد که آنچه هم اکنون اتفاق افتاده چیزی نبود که نتانیاهو خواستار آن باشد. وی تنها به دنبال کسب دستاوردی در عرصه امنیتی بود تا بتواند در عرصه انتخابات از آن استفاده کند و امور آنچنان که وی پیش بینی کرده بود، پیش نرفت.
تجاوز پهپادی به ضاحیه بیروت که تقریبا همزمان با حمله به مواضع حزب الله در نزدیکی دمشق صورت گرفته از هم جدا و منفک نیستند و هردو در یک راستا صورت گرفته اند، در واقع خطایی که نتانیاهو مرتکب شد هدف قرار دادن حزب الله در نزدیکی دمشق بود و همین مسئله رژیم صهیونیستی را با خطری بزرگ مواجه کرده است چراکه نصرالله تاکید کرده است این بار مقاومت از داخل لبنان به حملات اسرائیل پاسخ خواهد داد. نتانیاهو اسرائیل را گرفتار آتشی کرده است که از عراق تا سوریه و لبنان آن را محاصره کرده است، به علاوه آن که فلسطین نیز همچون بمب ساعتی هر لحظه آماده انفجار است، تمام این ها آن چیزی نبود که نتانیاهو درپی دستیابی به آن بوده است اما انتخابات پیش رو وی را تحت فشار گذاشته است، انتخاباتی که در نهایت یا به ریاست دولت جدید می انجامد و یا به زندانی شدن نتانیاهو. اکنون نتانیاهو خود را وارد یک بازی بدون بازگشت کرده است و باید منتظر پاسخ قطعی حزب الله لبنان باشد. این مسئله هم تل آویو را در هراس فرو برده و هم اینکه بر خلاف انتظار نتانیاهو، موقعیت وی را در انتخابات تضعیف کرده است. 
در پایان نگاهی به تحلیل یک صهونیست از اوضاع خالی از لطف نیست. بن کاسپیت تحلیلگر صهیونیست روز 4 شهریور در روزنامه معاریو نوشته است: "نتیجه نبرد اسرائیل علیه قاسم سلیمانی متناقض است. از جنبه تاکتیکی، اسرائیل با موفقیت مانع تلاش ایران برای دستاوردهای محلی می شود. اما از جنبه راهبردی، ایران محوری ایجاد کرده است که از تهران شروع می شود تا به بیروت منتهی می گردد و به بلندی های جولان نیز شعبه می زند. قولهای روسها و امریکایی ها بی پایه از آب درآمد. فاصله ایرانی ها تا مرز ما 80 کیلومتر نیست. حتی بعید است 80 متر باشد. محور شیعی پیروز شد. محور شیعی در حال بستن مرزهای ماست. این یک واقعیت ناراحت کننده و پیچیده و تهدید کننده است."
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.