حمیدرضا مختاری نژاد

ویژگی ها و مختصات مجلس در تراز نظام اسلامی

حکومت از دیدگاه اسلام برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه گری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش، هم فکر ، با اراده  و مستقل است که به خود سازمان می دهد ؛ ملت ما  در جریان تکامل انقلابی خود ، از غبارها و زنگارهای طاغوتی زدوده شد و از آمیزه های فکری بیگانه خود را پاک نمود و و به برکت انقلاب اسلامی که ثمره آن  نظام جمهوری اسلامی ایران که در واقع حاصل نظر ،خواست و انتخاب مردم انقلابی ایران است، به مواضع فکری و جهان بینی اصیل اسلامی بازگشت و جامعه نمونه(اسوه) خود را با موازین اسلامی بنا نهاد.

این مهم جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمی تواند باشد. چنین نظامی که زمینه مشارکت همه افراد اجتماع در تمام مراحل تصمیم گیری های سیاسی و سرنوشت ساز فراهم می نماید، بدون تردید، مستلزم شکل گیری "مجلسی در تراز انقلاب اسلامی" به عنوان یک الگوی موفق "مردم سالاری دینی" باشد. که طور کلی یک مجلس را باید ازدو بعد ساختاری و کارکرد در تراز نظام اسلامی مورد انتظار و  بحث قرارداد. یعنی باید دارای نماینده، مصوبات، قوانین و عملکردی در تراز نظام اسلامی باشد. که علاوه بر داشتن وظایف استاندارد یک مجلس و کارکرد پارلمانی در قالب یک الگوی دموکراتیک باید دارای مختصات و ویژگی هایی از جنس ماهیت انقلاب اسلامی که حاصل یک بیداری اسلامی است باشد که مطابق با گفتمان امام خمینی(ره) مجلس تراز انقلاب اسلامی باید صرف اسلام، مسائل کشور و ملت ایران شود.

حال که در آستانه انتخابات دوره 11 مجلس شورای اسلامی در سال 98 هستیم  ملت ایران باید به لحاظ جایگاه بلند مجلس دست به انتخابی آگاهانه بزند و بهترین و صالح ترین نامزدها در تصدی کرسی های نمایندگی خود به مجلسی روانه سازد که با گذشت چهل سال همچنان در تراز آرمان های انقلاب آن را (انقلاب) در ریل اصلی خود حفظ نماید و  دارای روحیه پیشبرندگی حتی چندین گام مخصوصا در گام دوم انقلاب  ضمن حرکت بر مدار قانون اساسی مطابق منشور راهبردی گام دوم انقلاب در سطح منطقه و بین المللی به عنوان  نمونه مردم سالاری اسلامی با ظهور و بروز موثر تر موجبات اقتدار،همبستگی ملی و اعتماد مردم به نظام را فراهم آورد.

لذا می‌توان مهمترین ویژگی یک مجلس در تراز انقلاب را اینچنین عنوان نمود:

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.