با تلاش محققان ایرانی؛

بایو پرینتر استخوان ساز برای اولین بار در ایران ساخته شد

یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه پزشکی توانسته یک بایو پرینتر بسازد که توانایی چاپ سه بعدی استخوان انسان را دارد.

هادي نيوز  به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چاپگر سه بعدی همانگونه که از نام آن پیدا است، با الهام از چاپ روی کاغذ، همان فرایند را به نوعی با چاپ مواد مختلف به شکل سه بعدی و واقعی (۳DP) انجام می‌دهد.

تفکری جسورانه در صنعت که در سال ۱۹۹۳ در دانشگاه ام آی تی به تکامل رسید و موارد مصرف فراوانی از جمله در صنایع هوا فضا، خودرو سازی، قطعات صنعتی، معماری از آن می توان یافت. در چاپ سه بعدی، سیستم با استفاده از مواد مختلف از جمله مایعات و پودر، توان باز آفرینی یک سازه کامل در ابعاد مولکولی یا در اندازه یک ساختمان بزرگ را دارد.

پرینتر‌های سه بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیند‌ها است که در آن مواد به‌صورت کنترل‌شده به یکدیگر پیوند داده می‌شود تا یک شی سه‌بعدی ساخته شود و معمولاً این کار به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود. این تکنولوژی سال‌ها است که در ایران بومی شده است و اکنون انوع پیشرفته تری از این فن ابزار به نام بایو پرینتر‌ها در حال ساخت است که در پزشکی کاربرد دارد. با چاپ سه بعدی می‌توان یک نمونه دقیق و اولیه از هر طرحی تهیه کرد، یا بدنه یک خودرو را با دقت میکرو میلیمتری طراحی کرد.
 
از جمله کاربرد‌های پرینتر‌های سه بعدی، استفاده در علم پزشکی و سلول‌های بنیادین است. در برخی بیماران گاهاً زخم‌ها به دلایل مختلف از جمله جراحت، ایجاد می‌شود که بدن به تنهایی قادر به ترمیم آن نیست و یا برای باز آفرینی آن عضو آسیب دیده نیاز به کمک دارد. چاپگر‌های سه بعدی با استفاده از موادی همچون سلول‌های بنیادین یا مواد دیگر، این امکان را ایجاد می‌کنند که بخش‌های آسیب دیده، طراحی و جا نمایی شود.

بایو پرینتر‌ها
سید جواد نیکوکار نوش آبادی مدیر عامل «سی زان پردازش کویر» می‌گوید به تازگی با استفاده از ترکیب پلیمر و سرامیک موفق شده اند، از یک استخوان مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی کنند. در این روش با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی این شرکت موسوم به بایو پرینتر، بخشی از یک استخوان کامل انسان ساخته شد که قابلیت پیوند به بیمار را دارد.

سید جواد نیکوکار نوش آبادی می‌گوید که در طراحی این بایو پرینتر از دانش در دسترس استفاده شد، اما به دلیل حساسیت شرکت‌های صاحب تکنولوژی، امکان استفاده از تجربیات آن‌ها وجود نداشت و در واقع کمپانی‌های فعال در حوزه مهندسی پیشرفته علوم پزشکی بسیار مراقب هستند که این فناوری محرمانه باقی بماند. به همین خاطر در واحد تحقیق و توسعه شرکت زمان زیادی صرف شد تا خوشبختانه بالاخره موفق به ساخت پرینتری با چنین قابلیتی شدیم.

وی بیان کرد: از چند مرکز علوم پزشکی کشور برای استفاده از این محصول درخواست داشته ایم و ظرفیت‌های برای صادرات آن به کشور‌های منطقه ایجاد شده است. خوشبختانه به دلیل "های تک" بودن این فناوری، بازار‌های این تکنولوژی بسیار رو به توسعه است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.