آمریکا ایران را متهم کرد تا از یک آبروریزی جلوگیری کند

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: آمریکایی ها برای جلوگیری از آبروریزی، ایران را متهم کردند تا اعتراف نکنند که یک گروه کوچک جهادی آرامکو را هدف قرار داده است.

هادی نیوز: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران شامگاه امروز یکشنبه به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، میزبان محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله بود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس یادآور شد: بنی‌صدر رئیس جمهور وقت ایران چند روز پیش از آغاز حمله صدام می گفت: مگر شما پاسدارها جنگ درست کنید و الا صدام قصد جنگ با ایران ندارد.

وی افزود: در زمان پهلوی اول ظرف 24 ساعت در نتیجه حمله متفقین ارتش ایران از هم پاشید و در زمان پهلوی دوم هم هرچند تجهیزات مدرن داشت، اما کافی بود که فقط یک روز به ما مهمات ندهند. سران ارتش و فرمانده کل قوای وقت یعنی محمدرضا پهلوی از خود اراده ای و اختیاری نداشتند.

رضایی گفت: ارتش ایران در زمان پهلوی در جنگ ظُفّار تلفات سنگینی داد و دستاورد بالایی هم نداشت.

وی ادامه داد: امام خمینی و فرماندهان انقلابی ارتش، جنگ تحمیلی را تبدیل به یک انقلاب در ارتش ایران کردند. بابایی ها، صیاد شیرازی ها، نامجوها و ستاری ها و نسل جدیدی از افسران انقلابی آمدند و همبستگی میان سپاه و ارتش ایجاد شد، در حالی که پیش از انقلاب میان نیروی زمینی با هوایی ارتش اختلاف بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دفاع مقدس، انقلاب دوم بعد از 22 بهمن و بازگشت به اقتدار ایران بود. اولین دستاورد ما در دفاع مقدس، خودباوری و اعتماد به نفس، دوم میدان دادن به جوانان و استفاده از ظرفیت آنان با مدیریت جهادی و سوم این بود که فهمیدیم نباید به خارج تکیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: الان عده ای در کشور عزا گرفته اند که چرا نمی توانیم نفت بفروشیم؟ در حالی که اگر تولید در کشور رونق بگیرد، باید روزانه یک میلیون بشکه نفت هم وارد کنیم.

رضایی گفت: تا پیش از جنگ تحمیلی هشت ساله، 2 ابرقدرت آمریکا و شوروی از ترس درگیری به 2 منطقه دریای سیاه و خلیج فارس ورود نمی کردند، اما از اواسط جنگ، هر 2 به نفع عراق وارد خلیج فارس شدند.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا راهبرد چاپیدن دلارهای منطقه را در پیش گرفت، اما شکست خورد. سه ماه است که ناوهای بزرگ آمریکا از خلیج فارس خارج شده اند و از فاصله 300 کیلومتری به تنگه هرمز نزدیک نمی شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ گاه عبور نفت از خلیج فارس قطع نشده است؛ هواپیماهای صدام بارها تا قشم آمدند و تأسیسات نفتی ایران را بمباران کردند، اما ما اجازه پیشروی به آن ها ندادیم و تنگه هرمز را برای عبور نفت باز نگه داشتیم.

وی اظهار داشت: امنیت در خلیج فارس بدون بیرون رفتن قدرتهای فرامنطقه ای امکان پذیر نیست، پس اولین شرط امنیت، استقلال است؛ آن روزی که آمریکا از منطقه بیرون برود، همه کشورهای منطقه با هم دوست خواهند شد و امنیت دسته جمعی فراهم می شود.

رضایی گفت: با وجود آنکه عربستان و کویت در جنگ تحمیلی 150 میلیارد دلار به صدام کمک کردند، ولی ما آنها را بخشیدیم، اما دوباره دیدیم که عربستان به ما خیانت کرد، چون وابسته به آمریکاست و امروز هم کمکی را که عربستان به رژیم صهیونیستی می کند، کشورهای اروپایی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: آمریکا وقتی نمی‌تواند در برابر ساقط شدن پهپاد پیشرفته اش کاری کند، می رود به عربستان کمک می کند. دولتهای عربی هم دچار وحشت شدند از اینکه آمریکا که از خود نمی تواند دفاع کند، چگونه می خواهد از آنها دفاع کند؟ از این رو تعدادی از کشورهای عربی به ما پیام دادند که با ایران در زمینه های بانکی و صرافیها همکاری خواهند کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این دسته از دولتهای عرب با خود گفتند وقتی انصارالله که یک گروه جهادی است، چنین ضربه ای به ما می زند، اگر با ایران وارد جنگ شویم، آیا ایران چند برابر انصارالله به ما ضربه نمی زند؟

وی خاطرنشان کرد: عربستان باید بتواند اتهام خود را به ایران درباره آرامکو ثابت کند؛ ایران هیچ سلاحی به انصار الله نداده است، چون یمن کاملا در محاصره است و همه مسیرها به سمت این کشور تحت کنترل است، پس خود یمنی ها موشک تولید کرده اند، اما آمریکا برای جلوگیری از یک آبروریزی خیلی بزرگ، سریع انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت تا مجبور نشود اعتراف کند که یک گروه کوچک جهادی آرامکو را هدف قرار داده است، از این رو آمریکایی ها اکنون به دنبال سندسازی هستند.

رضایی گفت: عملیات انصارالله در یک اختفای کامل صورت گرفت و هیچ یک از سازمان های اطلاعاتی، تجهیزات مدرن و فرماندهان نظامی نتوانستند از آن مطلع شوند، در حالی که این حجم از حمله، نیاز به یک ماه کار دارد.

وی افزود: در نتیجه حمله انصارالله به آرامکو، حدود شش میلیون بشکه نفت در روز از چرخه خارج شده است و الان برای جبران دست به دامن عراق شده اند؛ از دوستان عراقی می خواهیم با احتیاط عمل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیس جمهور آمریکا برای جبران شکست هایش نیازمند عکس یادگاری با رئیس جمهور ایران بود.

وی ادامه داد: آمریکا باید به برجام برگردد و بگوید غلط کردم و رئیس جمهور آمریکا باید به خاطر جنایاتش محاکمه شود.

رضایی با تأکید بر اینکه ایران گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را خواهد برداشت، گفت: رئیس جمهور آمریکا هرچه برگ دستش بوده خرج کرده است و الان هم با سلاح بدون فشنگ روبروی ایران ایستاده است.

وی با اشاره به اینکه ایران روز روابطمان با شرق توسعه می دهیم، گفت: چین روز به روز روابطش را با ما بهتر می کند؛ قبلا حاضر نبودند در رزمایش ما شرکت کنند، اما با سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به این کشور، پذیرفتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اقتصاد عقب هستیم، چون نمی گذارند راهی را که در احیای سیاست و اقتدارمان در پیش گرفتیم، در اقتصاد هم برویم؛ هم از داخل، روشنفکران غربزده و حتی متدینانی که اندیشه غربی دارند و هم گروهی که بیرون از مرزها هستند، مانع می شوند.

وی تصریح کرد: عواملی در داخل، اجازه نمی دهند که ظرفیت فرودگاه امام خمینی افزایش یابد، در دولت، مجلس و قوه قضاییه ما افراد نفوذی هستند، که مانع شده اند ایران در بهره گیری از آسمان منطقه پیشرفت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 22 سال است که در مجمع سیاست گذاری می کنیم، رهبری هم آنها را به سه قوه ابلاغ کرده اند، اما چرا اجرا نمی شود؟ همانها که متهمند از پیاده سازی سیاستها ممانعت می کنند، مدعی هستند که نظام ناکارآمد است، در حالی که اگر اجازه می دادند همان راهی را که کشور در اقتدار و سیاست رفته است، در اقتصاد هم می رفت، امروز وضع اقتصادی ایران بسیار پیشرفته تر از این بود و دچار تحریم نمی شدیم.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.