شمال سوریه یک هفته پس از تجاوز نظامی ارتش ترکیه و عناصر تروریستی

در حالی که روند تحولات میدانی به سود نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی در جریان بود، توافق دمشق و شبه نظامیان کُرد منجر به ورود نیروهای ارتش سوریه به بخش‌هایی از استان‌های «حلب، رقه و حسکه» شد.

هادي نيوز: نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی از چهارشنبه هفته گذشته (هفدهم مهرماه) تجاوز نظامی به مناطق در تصرف شبه نظامیان کُرد (نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه) را در شمال سوریه تحت عنوان عملیات «چشمه صلح» آغاز کردند.

نیروهای اشغالگر در ۴ روز نخست درگیری ها توانستند حدود ۳۰ روستا و شهرک را با مساحت حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع از کنترل نیروهای شبه نظامی کُرد خارج کنند و خود را به شهر راهبردی «راس العین» در شمال غرب استان حسکه برسانند.

در حالی که روند تحولات میدانی به سود نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی در جریان بود، توافق دمشق و شبه نظامیان کُرد که منجر به ورود نیروهای ارتش سوریه به بخش هایی از استان های «حلب، رقه و حسکه» شد، وضعیت را تا حدود زیادی تغییر داد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، سرعت پیشروی نیروهای اشغالگر ارتش ترکیه و تروریست ها در شمال سوریه نسبت به روز گذشته به شکل محسوسی کنده شده است و شرایط به دلخواه آنکارا پیش نمی رود.

خطر فرار هزاران زندانی داعش با حمله ترکیه به شمال سوریه / آیا کمپ آوارگان «الهول» به سرنوشت زندان بوکا دچار می‌شود؟ +تصاویر

با خارج شدن شبه نظامیان کُرد از برخی پایگاه های نظامی، نیروهای ارتش سوریه در شهرهای منبج (شمال شرق استان حلب)، عین عیسی والطبقه (شمال و مرکز استان رقه) و قامشلی و حسکه (شمال و مرکز استان حسکه) مستقر شده اند.

نیروهای ارتش سوریه که از صبح روز چهارشنبه (بیست و چهارم مهرماه) تدارکات لازم را برای ورود به شهر کوبانی در شمال شرق استان حلب پیش بینی کرده بودند در نهایت ساعتی قبل وارد این شهر شدند و راه پیشروی نیروهای ارتش ترکیه و تروریست ها را مسدود کردند.

 با ورود نیروهای سوری به عین العرب (کوبانی)، تلاش چندین ساله رئیس جمهور ترکیه برای اشغال این شهر ناکام ماند و آنکارا دیگر نمی تواند مناطق تحت اشغال را در شمال غرب استان حسکه و شمال استان رقه به شمال شرق استان حلب متصل کند.

با سیطره نیروهای ارتش سوریه بر شهر کوبانی، ارتباط تروریست ها در شهر جرابلس با شهر تل ابیض و راس العین قطع شده است و رویای اردوغان برای تسلط کامل بر ادلب، شمال و شمال شرق حلب، شمال الرقه و استان حسکه بر باد رفت.

به گزارش مشرق، آخرین تحولات میدانی شمال سوریه به شرح ذیل است:

- تمامی شهرک ها و روستاهای حومه شمال، غرب، جنوب و شرق شهر منبج به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمده و نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی در جریان درگیری های روز گذشته فقط توانستند شهرک های «الیاشلی و دندانیه» را به اشغال در بیاورند.

- نیروهای ارتش سوریه پس از ورود به شهرهای حسکه و قامشلی، گذرگاه مرزی الیعربه را در شرق استان حسکه و مناطق تل حمیس (شمال شرق استان حسکه) و تل تمر را در حومه شمال غرب شهر حسکه به کنترل درآوردند.

- تمامی روستاها و شهرک هایی که در حد فاصل جاده شهر قامشلی - گذرگاه مرزی الیعربه، قامشلی - تل تمر و تل تمر - حسکه واقع شده اند از جمله «تل علو، کری بری، حاصوده، خرنه، حامو، تخوما، خشمان و...» در آینده نزدیک به کنترل نیروهای سوری در خواهند آمد.

- شبه نظامیان کُرد در محور غربی «تل تمر» نیز موفق شدند بعد از درگیری های گسترده با نظامیان ترکیه و تروریست ها، چند روستا و شهرک از جمله «المناجیر، الاهراس، العامریه و...» را نیز بازپس بگیرند.

- در استان رقه نیز تمامی مناطق در حدفاصل شهرهای عین عیسی - منبج و مناطق شرقی و جنوبی عین عیسی از جمله «شرکراک و ابونیتوله» در کنترل نیروهای سوری قرار خواهند گرفت.

- در استان حلب هم علاوه بر شهر منبج و مناطق حومه، نقاط دیگری از جمله «قرقوزاق، خراب حصق و...» به تسلط نیروهای ارتش سوریه در می آیند.

- نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی در آخرین پیشروی های میدانی در شمال استان رقه علاوه بر شهر «تل ابیض»، چند شهرک و روستا از جمله «محربل، عباطین، البدیع، المزرعه، بئر عطوان، حماما الترکمان را به اشغال درآوردند.

- در محور شرقی شهر رآس العین در شمال غرب استان حسکه نیز تروریست های تحت فرمان آنکارا شهرک های «علوک غربی، علوک شرقی و الحجیر» را از کنترل شبه نظامیان کُرد خارج کردند.

- عمده پیشروی عناصر تروریستی در شمال غرب استان حسکه در حدفاصل شهرهای راس العین - حسکه صورت گرفته است و مناطی مانند «الماجد، المالحه، الریحانه و...» به اشغال درآمده اند.

- تروریست ها در حومه جنوبی شهر شهر راس العین نیز بخش هایی از بزرگراه راهبردی « M۴» را به اشغال درآورده اند و در تلاش هستند با ادامه پیشروی ها در محور حدفاصل راس العین تا تل ابیض نیز خود را به بخش هایی دیگر از بزرگراه برسانند.

- همزمان با ورود نیروهای ارتش سوریه به مناطق در تصرف شبه نظامیان کُرد، ۴۰ تن دیگر از نیروهای آمریکایی با ۴ خودروی نظامی از فرودگاه «رحیبه» در حومه شهرک «المالکیه» در شمال شرق استان حسکه خارج و به کشور عراق منتقل شدند.

- از سویی دیگر، شبه نظامیان کُرد ۵۰ تن از همسران عناصر تروریستی داعش را از اردوگاه «الهول» در جنوب شرق استان حسکه به پایگاه «الشدادی» در جنوب استان حسکه انتقال دادند.

 نیروهای ارتش ترکیه و عناصر تروریستی در جریان درگیری های ۸ روز گذشته توانستند حدود ۵۰ روستا و شهرک را با در حدود مساحت هزار و ۹۲۵ کیلومتر مربع در حومه شهرهای تل ابیض و راس العین به اشغال دربیاورند.

مشرق

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.