بهترین زمان تزریق واکسن «آنفلوآنزا» چه زمانی است؟

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر مهر تا اوایل آبان است.

هادي نيوز: مسعود مردانی، استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخرمهر ماه تا اوایل آبان ماه است، اظهار داشت: در افرادی که در معرض خطر بیماری آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن هستند، تزریق واکسن باید هر چه سریعتر در فصول سرد پاییز و زمستان انجام شود.

وی ادامه داد:  افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی عروقی، کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله، زنان باردار، کادر  پزشکی، افراد چاق و مبتلایان به بیماریهای صعب العلاج (دیابت، بیماریهای مزمن کلیوی، سرطان و بیماران پیوندی) جزو گروه‌های در معرض خطر بیماری آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن قرار دارند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان این مطلب که افراد مذکور در صورت ابتلا به آنفلوآنزا دچار عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ می‌شوند، تاکید کرد: تمام این افراد  باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی به زائران بازگشته از مراسم راهپیمایی اربعین، توصیه کرد: در صورت بروز علائمی نظیر تب، بدن درد، دردهای استخوانی عضلانی، سرفه و آبریزش بینی از دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن بستگان خویش خودداری کنند.

وی با اشاره به اهمیت شستشوی مرتب دستها در کاهش ابتلا به بیماری، اظهار داشت: براساس نتایج مطالعات صورت گرفته در ژاپن، حتی شستشوی دست به مدت ۳۰ ثانیه با آب لوله کشی معمولی باعث از بین رفتن اثر بیماری زایی ویروس آنفلوآنزا و مانع انتقال بیماری از بیمار به دیگران می‌شود.

مردانی به تمامی زائران باز گشته از مراسم اربعین توصیه کرد: در صورتی که تب، لرز و علایم بیماری آنها بیش از ۳ روز به طول انجامید، حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا داروی ضد ویروسی اختصاصی برای آنها تجویز شود.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.