بهروز یحیی

سند سخنان رهبری درباره پشت پرده تحولات لبنان چیست؟

پمپئو در دیدار فروردین ماه سال 1398 با میشل عون به رئیس جمهور لبنان اولتیماتوم می دهد که یا باید حزب الله محدود و مهار شود یا منتظر عواقب بی سابقه آن باشید!

هادي نيوز: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه (8 آبان 1398) درباره رخدادهای عراق و لبنان موضع گیری کرده و با اشاره به طراحی دشمنان برای سلب امنیت از برخی کشورهای منطقه، گفتند: دلسوزان عراق و لبنان بدانند اولویت اصلی آنان، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز بدانند مطالبات به‌حق آنها فقط در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تأمین است.
ایشان بزرگ‌ترین لطمه به یک کشور را سلب امنیت آن دانستند و با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای آشوب و سلب امنیت برخی کشورهای منطقه، گفتند: عوامل این خباثتها و کینه‌ورزی‌های خطرناک، شناخته‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتوانه‌ پول برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار دارند.
اما سند این تحلیل چیست؟ پشت پرده و اهداف این طرح در لبنان چیست؟ این گزارش را بخوانید؛
اوایل فروردین امسال مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به لبنان سفر کرد. همزمان با این سفر میشل عون رئیس جمهور لبنان اسنادی محرمانه دریافت کرد که نشان می داد آمریکایی ها و اسرائیل به دنبال آشوب و جنگ داخلی در لبنان هستند. جزئیات این طرح در اسناد محرمانه مذکور منعکس شده بود.
در مقاله ای که پایگاه «ژئوپولتیک آلرت» 16 فرودین ماه منتشر کرد بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی الجدید لبنان، به این اسناد محرمانه اشاره شده بود. این گزارش ماه ها قبل از اعتراضاتی بود که حدود دو هفته پیش در لبنان در اعتراض به مسائل معیشتی آغاز شد و مورد سواستفاده طرف های خارجی و برخی طرف های داخلی در لبنان قرار گرفت.
در گزارش «ژئوپولتیک آلرت» آمده بود؛ «این سند به تفصیل در مورد برنامه های آمریكا برای فشل کردن نیروهای امنیت داخلی لبنان (ISF) است. این برنامه ها شامل سرمایه گذاری 200 میلیون دلار در ISF تحت پوشش حفظ صلح اما با هدف مخفیانه ایجاد اختلافات فرقه ای علیه حزب الله با 2.5 میلیون دلار بودجه اختصاصی برای این منظور است.»
در این سند تاکید شده بود هدف از برنامه مذکور بی ثبات سازی لبنان و حتی ایجاد جنگ داخلی است که این مسئله «به اسرائیل در صحنه بین المللی کمک خواهد کرد.»
براساس این سند: «ایالات متحده و اسرائیل قصد دارند این کار را با پشتیبانی از «نیروهای دموکراتیک» انجام دهند، که به نظر می رسد بسیار شبیه به همان استراتژی مورد استفاده در سوریه، لیبی، ونزوئلا و جاهای دیگر است.»
در این سند آمده است كه ، اگرچه «تمام قدرت شلیك ما رها خواهد شد» ، اما به نوعی تلفات انسانی را پیش بینی نمی كنند. ژئوپلیتیک آلرت هشدار می دهد آنها انتظار دارند که وقوع جنگ داخلی «درخواست های مداخله» از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیل را تحریک کند. برنامه به این صورت است که باید درگیری هایی ترتیب داده شود و شهروندان مورد سوقصد واقع شوند و این جنایت به پای حزب الله نوشته شود تا به این صورت راه برای مداخلات خارجی هموار شود.
پمپئو در دیدار فروردین ماه سال 1398 با میشل عون به رئیس جمهور لبنان اولتیماتوم می دهد که یا باید حزب الله محدود و مهار شود یا منتظر عواقب بی سابقه آن باشید!
این گزارش با استناد به نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» می نویسد: پومپئو به عون گفت اگر نتواند ماموریت غیرممکن را برای عزل حزب الله از نهادهای دولتی و سرکوب فعالیت های نظامی آن انجام دهد، لبنان باید منتظر پایان دادن به کمک های ایالات متحده و حتی تحریم های احتمالی باشد.
پمپئو گفته بود: «این شجاعت ملت لبنان خواهد بود تا در برابر جنایت، ترور و تهدیدات حزب الله مقاومت کند.»
بنا بر گزارش ها ، مقامات ارشد آمریكایی در یک ضیافت شام، به مقامات لبنانی هشدار دادند كه خود آنها اهداف احتمالی تحریم هایی مانند اعضای «جنبش میهنی آزاد» (التیار الوطنی الحر)، حزب رئیس جمهور عون با بیشترین حمایت از طرف مسیحیان لبنانی هستند.
در گزارش «ژئوپلیتیک آلرت» آمده است که تحریمهای احتمالی ابتدا وزارت بهداشت لبنان را که هم اکنون توسط یک عضو منتخب حزب سیاسی حزب الله اداره می شود، هدف قرار خواهد داد. با این حال، این گزارش تردیدهایی را در مورد موفقیت برنامه ایالات متحده بیان می کند، چرا که ISF یک «گروه همگن» نیست.
«اعضای حزب الله و متحدین مسیحی آنها پست های بسیاری نه تنها در ISF ، بلکه در کل ارتش لبنان و چندین بخش دولت دارند. قانون اساسی و سیستم سیاسی لبنان به گونه ای است که همه فرقه ها باید نمایندگی کافی در دولت داشته باشند. به این ترتیب، تولید یک جنگ داخلی، احتمالاً روی نوشتن مجدد قانون اساسی لبنان به عنوان اولویت اصلی متمرکز خواهد بود. »
این گزارش می گوید كه معلوم نیست كه كارمندان پمپئو قبل از جلسه خود، این سند را به عنوان تهدید به عون ارائه کرده باشند، اما تأكید دارد؛ واضح است كه آمریكا و اسرائیل در پشت درهای بسته برای ایجاد درگیری فرقه ای در جامعه لبنان و روند سیاسی دموکراتیک آن طرح ریزی می کنند. روندی «مشابه اقدامات در سوریه، لیبی ، یمن ، ونزوئلا ، ایران و غیره.»
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.