رئیسی:

تلخی‌های موقت "جراحی قضایی" به شیرینی تبدیل می‌شود/مخالفت با طرح تقلیل مجازات حبس

رئیس قوه قضاییه گفت: ا ممکن است این اقدامات ابتدا مثل یک دارو در کام برخی افراد تلخ بیاید اما نهایتاً تبدیل به سلامت نظام اداری کشور می‌شود.

هادي نيوز به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسکری(ع)، 13 آبان را نماد هویت و اصالت استکبارستیزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: چهار دهه است که جمهوری اسلامی، پرچم استکبارستیزی را به‌دوش دارد و به‌رغم همه فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان به‌ویژه آمریکا، امروز دست تفوق و برتری از آنِ جبهه انقلاب اسلامی است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه فهرست خباثت‌های آمریکا در منطقه و جهان، طوماری بلندبالا است، ادامه داد: 13 آبان، نماد و نمود استکبارستیزی امت اسلامی و نشان‌دهنده ماندگاری این پرچم در همه نسلها و عصرهاست؛ چنان‌که امروز دانش‌آموزان، دانشجویان و نسل‌های سوم، چهارم و پنجم انقلاب روز به روز با این فرهنگ آشناتر می‌شوند تا ان‌شاءالله  در مواقع لازم، با زمان‌شناسی خود، عکس‌العمل‌های درخور نشان دهند و در صحنه حضور یابند.

رئیسی، جمهوری اسلامی را الگویی موفق از چهل سال حکومت‌داری و سیاست‌ورزی بدون آمریکا برای مردم و دولتهای منطقه و جهان توصیف کرد و یادآور شد: امروز علی‌رغم جنگ سنگین اقتصادی، سیاسی، روانی و اقتصادی دشمن علیه ملت ایران، به‌لطف خدا جمهوری اسلامی با ابتنا به ارزشهای اسلامی، خواست مردم و رهبری‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مسیر تعالی و پیشرفت خود به‌پیش می‌رود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار گزارش گزارشگر حقوق بشر ایران، تأکید کرد: ما در چهار دهه گذشته بارها اعلام کرده‌ایم که حکومتمان مبتنی بر شریعت است و در خصوص آنچه مربوط به اجرای احکام الهی در بحث کیفرها و مجازاتهاست، با هیچ فرد و نهادی سخن و بحث نداریم. در قوه قضاییه نیز شرع انور، مبنای اصلی کار است و تعجب می‌کنم فردی که مسلمان است، بدون توجه به آیات، روایات و سنت نبوی(ص)، مطالبی را تدوین کرده و توجه ندارد که ما به هیچ عنوان از مبنای دینی خود دست برنمی‌داریم.

رئیسی افزود: نکته دوم این است که بخش جدی این گزارش‌ها از منابع ناسالم و معاند با نظام جمهوری اسلامی دریافت شده است که گزارش‌هایی کاملاً غلط و بی‌مبناست. چنین گزارش‌هایی باید براساس اطلاعات معتبر و از منابع رسمی و مورد تأیید باشد. البته این گزارش مورد توجه نخواهد بود زیرا بر اساس حقد و کینه نسبت به جمهوری اسلامی تنظیم شده است اما به هر حال هر اطلاعاتی برای تنظیم گزارش در زمینه حقوق بشر باید از ستاد حقوق بشر و منابع رسمی اخذ شود، نه گروه‌های معاند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه این جلسه، راهبرد جدی دستگاه قضایی را تعامل با قوا عنوان کرد و گفت: امروز همکاری و تعامل را یکی از راهبردهای جدی و تنها راه برون‌رفت از مشکلات، رونق تولید، مبارزه با فساد و ساماندهی امور می‌دانیم.

رئیسی تصریح کرد: همه اقدامات ما و جراحی‌های قضایی در جهت تداوم سلامت نظام اداری کشور، صیانت از دولتمردان و حمایت از خدمتگزاران به مردم است. طبعاً ممکن است این اقدامات ابتدا مثل یک دارو در کام برخی افراد تلخ بیاید اما نهایتاً تبدیل به سلامت نظام اداری کشور می‌شود، بر همین مبنا، امروز دولت، مجلس، دستگاهها و همه دغدغه‌مندان ارزشهای انقلاب و پیشرفت کشور را در مسیر مبارزه با فساد کنار خود می‌بینیم و تأکید می‌کنیم که مبارزه با فساد، اصلاح امور و سلامت اداری در ذات انقلاب اسلامی است، لذا هیچ‌گونه ناسلامتی و فساد، زیبنده نظام نیست و هیچ‌کس نباید آن را بپذیرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه هیچ پرونده‌ای جز مواردی که شأن پرونده اقتضا می‌کند، در دستگاه قضایی نباید بدون تعیین زمان رسیدگی بماند، اظهار کرد: نباید به نتیجه رسیدن پرونده‌ها به گذشت زمان سپرده شود بلکه باید مدت زمان رسیدگی به یک پرونده و به سرانجام رسیدن آن تعیین شود و برای خود قاضی مشخص باشد. این امر علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم می‌تواند از اطاله دادرسی نیز جلوگیری کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج یک نظرسنجی که از سوی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در جلسه مطرح شد، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم در دستگاه قضایی، بازسازی سرمایه اجتماعی است و آماری که در حال حاضر در باب رضایتمندی مردم از رویکرد دستگاه قضایی به دست آمده است، برای ما مسئولیت‌آور است. این‌که نگاه عموم مردم مثبت شود، در گروی اقدامات ماست و اگر این اقدامات دنباله نداشته و مقطعی باشد، نظر مردم برمی‌گردد، لذا این نرخ‌ها قطعی نیست و همه چیز به تلاش و پیگیری ما بستگی دارد، از طرفی، نباید فراموش کنیم که بین رویکرد کلی قوه قضاییه و آنچه در محاکم می‌گذرد، باید تفاوت قائل شد؛ یعنی ممکن است مردم از رویکرد دستگاه قضایی در مبارزه با فساد، رونق تولید و... رضایت داشته باشند اما مثلاً از رفتار قضات یا کارکنان راضی نباشند؛ لذا باید به‌طور جدی در نشست‌هایی با قضات و کارکنان، توصیه‌های لازم صورت گیرد تا میزان رضایتمندی مردم از محاکم نیز افزایش یابد.

رئیس قوه قضاییه در خصوص تحولات اخیر در عراق نیز تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی در این قضایا، حمایت از دیدگاه‌های مرجعیت دینی عراق است و برای ما مطالبات مردم به‌اندازه امنیت عراق اهمیت دارد.

رئیسی با اشاره به طرح موضوع تقلیل مجازات حبس در مجلس شورای اسلامی، این امر را موجب تزلزل قانون مجازات اسلامی دانست و به‌نوعی مخالفت دستگاه قضایی با تصویب چنین طرحی را اعلام کرد.

رئیس قوه قضاییه راجع به آمار ارائه‌شده از سوی رئیس سازمان پزشکی قانونی و همچنین گزارش یکی از پژوهشگران اجتماعی در نشست روز شنبه با فعالان حوزه مطالعات آسیب‌های اجتماعی، تأکید کرد: سقط جنین، مادامی که با مجوز پزشک و در چارچوب رویکرد درمانی باشد، مانعی ندارد اما موارد غیرمجاز آن باید به‌عنوان حرام شرعی مسلم، قتل نفس محترمه و خلاف نظامات اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس دادستانها باید به‌شدت با افرادی که برای سودجویی در مراکز زیرزمینی اقدام به این کار می‌کنند، برخورد کنند، در این زمینه لازم است نشست‌های مشترک با وزارت بهداشت و مسئولان حوزه سلامت نیز داشته باشیم تا به یک راهکار صحیح در این خصوص دست یابیم.

رئیسی درباره مصوبات سفرهای استانی نیز، ظهور همه آثار این سفرها را در اجرای مصوبات دانست و بر ضرورت تسریع در اجرای مصوبات سفرهای استانی تأکید کرد.

دکتر مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز با یادآوری ارائه برخی خدمات از سوی این سازمان در جریان راهپیمایی باشکوه اربعین، از رایزنی با سازمان بازرسی کل کشور جهت مذاکره با بیمه مرکزی برای رایگان کردن هزینه بیمه زوار اربعین در سال‌های آتی خبر داد.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.