نگاهی به حملات تازه رژیم اسرائیل به نوار غزه

راز ترور ابو العطا

شهادت ابوالعطا اگر چه برای جریان مقاومت سنگین است اما گره ای از چالش های امنیتی رژیم اسرائیل بازنمی کند چرا که مدتهاست موتور دستیابی نقاومت فلسطین به تسلیحات دقیق تر و مخرب تری همچون برخی موشک ها روشن شده و با ترور یک فرد نمی توان آن را متوقف کرد.

هادی نیوز: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه شنبه 21 آبان ماه منزل «بهاء ابوالعطا» از فرماندهان ارشد «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در منطقه «الشجاعیه» غزه را هدف گرفتند. در این حمله، ابوالعطا و همسرش به شهادت رسیدند و دو فرزند وی نیز به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.  دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرده، ترور ابوالعطا پس از موافقت کابینه و شخص «بنیامین نتانیاهو» انجام شد. «بنیامین نتانیاهو» در توجیه این حمله تروریستی گفته این «فرمانده فلسطینی مانند یک بمب ساعتی بود.» این تهاجم ساعت 4 بامداد و از طریق شلیک موشک از یک جنگنده انجام شد تا فرمانده بخش شمالی نوار غزه بدین شکل ترور شود. در ترور دوم که همزمان با ترور اول انجام شد، منزل «اکرم العجوری» از سران جنبش حماس در محله «المزه» دمشق در نزدیکی سفارت لبنان هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این باره نوشته، این حمله به شهادت «معاذ العجوری» پسر اکرم و شخصی دیگر به نام «عبدالله یوسف حسن» منجر شد. اکرم العجوری نیز به همراه نوه خود (دختر معاذ) و 9 نفر دیگر مجروح شد و رژیم صهیونیستی در حذف او ناکام ماند. اما این ترور چرا اتفاق افتاد و روند درگیری های به چه صورت رقم خواهد خورد؟

ابوالعطا، دشمن شماره سه رژیم اسرائیل
طبق اعلام رسانه های صهیونیستی، یکی از علل ترور ابوالعطا، فعالیت او در حوزه موشکی بوده است. اخیرا روزنامه جروزالم پست در گزارشی، ابوالعطا را در کنار دبیر کل حزب‌الله لبنان و فرمانده نیروی قدس سپاه ایران از خطرناک‌ترین شخصیت‌ها برای این رژیم نام برده و گفته بود که «او در برنامه‌ریزی برای حملات به اسرائیل و نظارت بر ساخت سلاح و بهبود توان شلیک موشک‌های دوربرد مشارکت داشت و سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل او را عامل تشدید اوضاع قلمداد کرده است». «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفته، «ابوالعطا» بزرگترین فرمانده جهاد اسلامی در نوار غزه و مسئول بیشتر عملیات‌ها بود. برخی رسانه‌های صهیونیستی نیز ادعا کرده اند، «بهاء ابوالعطا» بر ساخت موشک دوربرد و دیگر سلاح‌ها نظارت می‌کرده است.  پایگاه صهیونیستی «واللا» نیز در این باره این طور موضع گرفته که، «ابو العطا با رویکرد مبارزه جویانه اش علیه اسرائیل باعث شد تا جایگاه جهاد اسلامی در نوار غزه هر چه بیشتر تقویت شود و این محبوبیت به حدی بود که حتی حماس نیز نمی توانست مانع فعالیت های او شود». 
اسرائیل در وحشت
حملات اسرائیل به نوار غزه و ترور فرمانده ارشد گردان های قدس باعث واکنش سخت جنبش جهاد اسلامی شده است.  ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با شروع روز دوم درگیری اعلام کرد، تنها در روز چهارشنبه بیش از 250 راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. طبق اعلام رسانه ها در مجموع دو روز اول جنگ بیش از 500 راکت و موشک به اسرائیل شلیک شده است.  ارتش رژیم صهیونیستی در روز دوم جنگ  تاکید کرد، طی 27 ساعت گذشته، جهاد اسلامی در هر هفت و نیم دقیقه، یک راکت به سمت شهرک‌ها و شهرهای اسرائیلی شلیک کرده است. برخی از رسانه های صهیونیستی مانند جروزالم پست اعلام کرده اند که به دنبال فرار بیش از یک میلیون نفر از مردم ساکن در تل آویو، این شهر تبدیل به شهر ارواح شده است. هاآرتص هم تاکید کرده مدارس تل آویو نیز برای نخستین بار پس از جنگ اول خلیج فارس(حمله صدام به کویت) تعطیل شده اند. حتی برخی رسانه ها با تیتر"اسرائیل تعطیل شد" این خبر را پوشش داده اند.
به دنبال تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه، وزارت بهداشت فلسطین از افزایش تعداد شهدا به 22نفر خبر داد و تعداد مجروحان را 70 نفر اعلام کرد. این در حالی است که روزنامه معاریو نوشته، تعداد زخمی‌های اسراییلی به ۴۶ تن رسیده، و سه منزل در جنوب اسراییل خسارت دیدند. «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به رژیم صهیونیستی هشدار داده که این رژیم آغازگر درگیری بود اما پایان دهنده آن نخواهد بود. ابو حمزه سخنگوی این جنبش، تاکید کرد که هزاران فرمانده دیگر جانشین شهید ابو  العطا خواهند شد و پرچم جهاد و مبارزه را به دست خواهند گرفت. جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای تهدید کرده که اگر رژیم صهیونیستی حملات خود علیه غزه را افزایش دهد، مقاومت هم پاسخ خواهد داد. محمود الهباشی، مشاور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ترور بهاء ابوالعطا، یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دست رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرده و گفت حملات گسترده این رژیم به نوار غزه، حمله به تلاش‌ها برای وحدت ملی در فلسطین است. 
نتانیاهو به دنبال چیست؟
حمله به نوار غزه و ترور برخی از فرماندهان جهاد اسلامی علاوه بر مسائل مرتبط با نوار غزه دلایل دیگری نیز دارد. نتانیاهو از سال گذشته در یک بن بست سیاسی گرفتار شده است. عملیات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، درست در سالروز عملیات ناکام سال گذشته نیروهای ویژه ارتش این رژیم برای ورود به باریکه غزه انجام شد. سال گذشته بود که یک تیم از نیروهای ویژه ترور رژیم صهیونیستی با استفاده از عوامل خود در باریکه غزه وارد این منطقه شدند تا یکی از فرماندهان مقاومت را ترور کنند. این تیم اما به پست نیروهای امنیتی خورده و در درگیری روی داده، فرمانده آنها با گلوله یکی از همراهان کشته شد و بقیه هم جنازه را برداشته و در پناه آتش بالگردها و توپخانه به داخل سرزمین‌های اشغالی 1948 فرار کردند.
نکته جالب این است که پس از این عملیات ناموفق، لیبرمن از نتانیاهو جدا شد و اسرائیل را وارد یک بن بست سیاسی کرده که تاکنون ادامه دارد. اما نکته مهم تر این است که ابوالعطا یکی از کسانی بوده که لیبرمن همواره به دنبال ترور وی بوده است اما نتانیاهو از ترس واکنش مقاومت فلسطین تا کنون زیر بار نرفته بود. در شرایط کنونی این ترور معنای خاصی دارد. نتانیاهو در دو انتخابات پارلمانی گذشته موفق به تشکیل کابینه نشده است و دلیل این مسئله نیز لیبرمن بوده که با وی وارد ائتلاف نمی شد. در شرایط کنونی که پس از ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه فرصت این کار به بنی گانتس رقیب وی داده شده است و وی نیز احتمالا موفق به تشکیل کابینه نشود و انتخابات سوم زودهنگام در اسرائیل برگزار خواهد، نتانیاهو به حمایت لیبرمن نیاز دارد. ترور ابوالعطا می تواند در راستای کسب حمایت لیبرمن در انتخابات باشد. از سوی دیگر نفتالی بنت نیز از جمله کسانی بوده که از کابینه نتانیاهو خارج شد اما درست چندروز قبل از ترور ابوالعطا وی به سمت وزارت جنگ از سوی نتانیاهو انتخاب شد و هدف از این اقدام نیز کسب حمایت وی در انتخابات پارلمان اسرائیل است. 
در واقع می توان گفت که نتانیاهو با هدف کسب آرای حامیان لیبرمن در انتخابات آینده اقدام به شروع یک ماجراجویی در غزه کرده است. البته این ماجراجویی وی تبدیل به یکی از بزرگترین اشتباهات نیز شده چرا که شدت حملات جهاد اسلامی به اسرائیل باعث شده تا این رژیم بنابر اعلام برخی رسانه ها عملا تعطیل شده و    تل آویو نیز به شهر ارواح تبدیل شود. واکنش قاطع جهاد اسلامی به حملات اسرائیل نشان داد که نه تنها حماس توانسته در چندین جنگ شکست های سختی بر اسرائیل وارد کند، سایر احزاب و جنبش های فلسطین نیز در اوج آمادگی نظامی قرار دارند. از همین رو بود که رژیم صهیونیستی به سرعت دست به دامن مصر شد تا آتش بس در میدان برقرار شود. هرچند خود به این آتش بس پایبند نبوده و گزارش های متعدد حاکی از نقض آن و حملات چند باره این رژیم به مردم غزه دارد. آنچه در پایان باید بر آن تاکید کر آن است که شهادت ابوالعطا اگر چه برای جریان مقاومت سنگین است اما گره ای از چالش های امنیتی رژیم اسرائیل بازنمی کند چرا که مدتهاست موتور دستیابی نقاومت فلسطین به تسلیحات دقیق تر و مخرب تری همچون برخی موشک ها روشن شده و با ترور یک فرد نمی توان آن را متوقف کرد.
 

 مهدی نوری
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.