از تصمیم حکیمانه تا بازنشستگی گلوبال هاوک

 

1ـ تصمیم سخت و حکیمانه

اقدام رهبر معظم انقلاب در حمایت از تصمیم بنزینی دولت با حکمت و برکات فراوانی همراه است که مورد تحلیل کارشناسان سیاسی از طیف‌های مختلف قرار گرفته است؛ «سعید لیلاز» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این باره گفت: «رهبر انقلاب بسیار کار شجاعانه‌ای انجام دادند و به ‌شکل عجیبی تراز شخص رهبری در ایران بالاتر رفت. اقدام ایشان در حمایت از تصمیم سران قوا در شرایطی که حتی دولتمردان نیز در فضای سنگین به‌ وجود آمده قادر به حمایت از تصمیم خود نبودند، بسیار اقدام شجاعانه‌ای بود... من به شما اطمینان می‌دهم که اگر ایران از این مسئله عبور کند، در مسئله هسته‌ای پیروزی ایران قطعی است.» «عباس سلیمی‌نمین» هم در این باره گفت: «اگر تدبیر رهبری نبود، طبیعتاً تبعات آن بسیار مخرب و شکننده می‌شد. اگر بدخواهان جامعه این برداشت را می‌کردند که بین تصمیم‌گیران کلان کشور و چند قوه هماهنگی لازم وجود ندارد، این موجب پمپاژ انرژی به اردوگاه دشمنان استقلال ملت ایران می‌شد.» «علی مطهری» نماینده مجلس نیز بیانات رهبری را کاری جوانمردانه دانست و افزود: «اظهارنظر مقام رهبری رفتار اخلاقی درستی بود، اقدامی شبیه اقدام امام خمینی(ره) در ارتباط با قطعنامه 598 و حاکی از تدبیر و جوانمردی بود.»

2ـ بهترین زمان اجرای طرح پس از امضای برجام بود

«جمشید پژویان» کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین گفت: سوبسید به صورت نابرابری برنامه‌ریزی و توزیع می‌شود. برای نمونه، یارانه بنزین بیشتر به طبقات بالای جامعه یا ثروتمند تخصیص داده می‌شود. این اختلاف قیمت‌ها موجب خواهد شد از یک‌سو تخصیص منابع به درستی انجام نگیرد و از سوی دیگر، تخصیص نهاده‌ها در تولید و کالاها در سبد خانوارها، با بی‌ثباتی همراه شود. همچنین، پدیده دیگر این رخداد قاچاق سوخت است که موجب خواهد شد بخش قابل توجهی از سهم طبقات متوسط، متوسط به پایین و فقیر جامعه در کشورهای دیگر صرف شود. وی همچنین افزود: پیرامون زمان اجرایی کردن این طرح می‌توان گفت دولت فرصت‌های بهتری برای این اقدام داشت. برای نمونه همان ابتدای بعد از امضای برجام زمان مناسبی برای اجرای این طرح بود.

3ـ باید لیست متفاوت و سرلیست تأثیرگذار معرفی کنیم!

«محمد عطریانفر» درباره اهمیت موضوع لیست و سرلیستی در وضعیت امروز گفت: «امروز در میان مردم از عملکرد نمایندگان مجلس نارضایتی‌هایی وجود دارد که بر اساس آن اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان آرای خاکستری را در انتخابات ۹۸ جذب کنند، باید لیستی معرفی کنند که متفاوت و قابل توجه باشد که در این میان سرلیست‌ها می‌تواند مؤثر باشد و این همان نکته‌ای است که بسیار حائز اهمیت است.» وی افزود: «یعنی اگر بخواهیم این آرای خاکستری را جذب کنیم باید از حوزه نفوذ نیرو‌های انتخاب‌شونده استفاده کنیم که این افراد شامل افراد مطرح و شاخصی هستند که سابقه سیاسی آنها مشخص است و می‌توانند در گذشته و حال تأثیرگذار باشند.» وی درباره سرلیستی افرادی مانند عارف، مطهری، پزشکیان و مولاوردی هم گفت: «همه اینها گزینه‌های خوبی هستند که به تنهایی می‌توانند سرلیست باشند.»

4ـ پهپادهای «گلوبال هاوک» آمریکا بازنشسته می‌شوند

نشریه «فارین پالیسی» از احتمال بازنشسته شدن پهپادهای «گلوبال هاوک» آمریکا پس از هدف قرار گرفتن یک فروند از این پهپادها از سوی پدافند هوایی ایران خبر داده است. مقامات آمریکایی به فارین پالیسی گفته‌اند، بر اساس این طرح، قرار است ۲۱ فروند از ۳۵ پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند. «لورن تامپسون» عضو مؤسسه «لکسینگتون» می‌گوید: «زمانی که ایران می‌تواند جنگ‌افزارهای شما را با موشک‌های بومی خود ساقط کند، این نشانه خوبی برای آینده نیست.» به نوشته فارین پالیسی، شواهدی وجود دارد که آمریکا در حال حاضر برای پر کردن شکاف موجود در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، چندین پرنده طبقه‌بندی‌شده از جمله پهپاد «آر.کیو ۱۸۰» را به خدمت گرفته است.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.