چرایی اجرای سهمیه بندی بنزین از زبان روحانی/ پرداخت سالانه 26 میلیارد دلار یارانه

رئیس جمهور گفت: حضور با بصیرت و آگاهانه مردم ایران، آرزوها و سرمایه گذاری‌های دشمنان را بر باد داد.

هادي نيوز: حسن روحانی بعد از ظهر امروز در شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: خدا را شاکرم در خدمت آذربایجان قهرمان هستم زیرا برای من جای شکرگذاری است که در خدمت مردم باشم.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر مسئله مناطق زلزله‌زده را دنبال می‌کردم، گفت: دلم می‌خواست تا هر چه سریع‌تر به منطقه آمده و نحوه امور را از نزدیک ببینم. 

رئیس جمهور افزود: از مردم میانه و سراب تشکر دارم که با اینکه در مشکلات قرار گرفتند ولی نجابت خود را حفظ کردند. 

وی با اشاره بر اینکه 2.17 بامداد جمعه زمان زلزله بود و نیروهای امنیتی ساعت ۳ آنجا بودند که من این را از روستائیان منطقه نیز سوال کردم، تصریح کرد: سال به سال در امداد و کمک با تجربه و خبره‌تر می‌شویم و در این میانه از همه تشکر و قدردانی می‌کنم. 

روحانی ابراز کرد: حضور مردم در راهپیمایی عظیم جای تقدیر دارد به طوریکه دیروز من خدمت رهبری بوده و به ایشان گفتم که به تبریز می‌روم و ایشان فرمودند که راهپیمایی عظیمی از تبریز و زنجان آغاز شده که جای تشکر دارد. 
 

مردم برای امنیت، ناموس و استقلال خود فداکار هستند/ مردم با حضورشان تمام سرمایه‌گذاری‌های 2 ساله دشمنان را بر باد دادند

وی تاکید کرد: مردم برای امنیت، ناموس و استقلال خود فداکار هستند و دیدیم که دشمن را مایوس کردند زیرا با اطلاعاتی که داریم بهتر می‌دانیم که دشمن از دو سال پیش تجهیزات، تبلیغات و غیره داشته تا مردم را عصبانی کرده و آنها را به خیابان بکشاند و گمان می‌کردند با یک حادثه کار نظام تمام است. 

رئیس جمهور توضیح داد: شب پنجشنبه طرح اجرا شد، جمعه اتفاقی نبود و از غروب جمعه آغاز کردند و گمان کردند ماه‌ها طول خواهد کشید و با آتش زدن مکان‌ها می توانند استقلال را از مردم ایران بگیرند ولی مردم با صراحت و عمل نشان دادند این ملت در برابر فشار خارجی تسلیم نخواهد شد. 

وی ادامه داد: این‌ها به کودک مدرسه‌ای و مدرسه دخترانه هم رحم نکرده و به آنجا نیز حمله کردند. 

روحانی گفت: الحمدالله نیروهای انتظامی و امنیتی همیشه هستند ولی مشت گره کرده را مردم به دشمن نشان داده و می دهند.
 

آبادی و آزادی ایران به قول شهریار از آذربایجان است

وی گفت: آبادی و آزادی ایران به قول شهریار از آذربایجان است و هر زمان که لازم بوده مردم با دل و جان فداکاری کرده و آذربایجان و تبریز با تمام وجود در صحنه بودند که باید شکرگزار باشیم زیرا هر چقدر خدمت کنیم در برابر عظمت مردم ناچیز است.

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم یادآور شد: از طرح‌های افتتاح شده خوشحال هستم مخصوصا افتتاح راه‌آهن که یک پروژه مهم است زیرا وقت مردم بسیار ارزشمند است و تسریع در زمان موجب شور و نشاط می‌شود. 

روحانی با تاکید بر اینکه افتتاح طرح‌های ریلی شور و نشاط ایجاد می‌کند، گفت: پنج پروژه ریلی جزو وعده‌های ما بود که دو راه‌آهن رشت به آستارا با مشارکت جمهوری آذربایجان و راه‌آهن چابهار به زاهدان با تخصیص ۳۰۰ میلیارد دلار از صندوق جزو پروژه‌های مهم است زیرا کشورهای مختلف را از طرق مختلف اعم از دریای عمان و اقیانوس هند به هم ربط می‌دهد.

وی توضیح کرد: اخیرا راه‌آهن ما به سی آی اس وصل شد و این بسیار مهم است زیرا خطوط ریلی مسئله مهمی برای ترانزیت، مسافرت، نقل و انتقال و محیط زیست است. 

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه شما مرزبان بزرگی هستید و منطقه آذربایجان اعم از شرقی و غربی بسیار مهم است، متذکر شد: اگر امسال ۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در استان خواهد بود به معنای تلاش و پیشرویی آن است. 

وی با تاکید بر اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند دولت ما فقط در مذاکرات سیاسی فعال بود، افزود: بزرگترین کارهای بهداشت و درمان بود زیرا بسیاری از سران کشورها به من می‌گویند که چگونه این طرح‌ها را اجرا می‌کنید که ما سال‌ها در اجرای آن مانده‌ایم؟ به طوریکه طرح تحول سلامت موجب شگفتی دنیاست. 

روحانی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم دولت محیط زیست است زیرا همین راه‌آهن و پروژه‌های پالایشگاهی قبلی و تولید بنزین یورو ۴ و ۵ یعنی محیط زیست است. 

وی خاطرنشان ساخت: به من اعلام کردند که دریاچه ارومیه نسبت به پارسال ۹۳ سانتی‌متر ارتفاع افزایش داشته و هزار کیلومتر وسعتش بیشتر شده است و این یعنی دولت بهداشت و درمان، زیرساخت و ارتباطات. 
 

اشتغال ۶۰۰ هزار نفری  اینترنت در کشور

روحانی ادامه داد: برای مثال به خاطر مسائل امنیتی فتیله اینترنت را پایین کشیدند همه دیدیم که چه مشکلاتی ایجاد شد زیرا تحول بزرگ در زیربنای کسب و کار ایجاد شده است، بیش از ۶۰۰ هزار نفر اشتغال از این طریق دارند. 

رئیس جمهور اعلام کرد: اپلیکیشن‌های مورد استفاده در حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها اشتغال‌زایی ایجاد کرده است و به حق این سیستم تحول زیادی ایجاد خواهد کرد. 

وی بیان داشت: شاید ساخت یک پروژه مشکلاتی ایجاد کند زیرا وقتی اتوبان درست می‌شود احتمال تصادف وجود دارد و هر چه تحولات ایجاد می‌شود، باید قانون و مقررات مدنظر قرار گیرد. 

روحانی تصریح کرد: مردم ایران دو سال است که آزمایش‌های بزرگی را پشت سر گذاشته است به‌طوریکه دو تن از سران اروپایی و آسیایی در جلسه خصوصی به من گفتند که مردم شما چگونه مشکلات را تحمل می‌کنند و فعال و با نشاط هستند و صادرات و واردات و تولید می‌کنند و حاضر نیستند تسلیم شوند که این افتخار بزرگی برای ملت ایران است. 

وی ادامه داد: در روزهای سخت کارهای بزرگی انجام می‌گیرد و باید جراحی‌هایی انجام گیرد، به طوریکه اگر در مسئله سوخت اصلاح قیمت نداشته باشیم و تا ۱۰ سال بنزین یک‌هزار تومان باشد ولی نتیجه آن می‌شود که در ۱۴۰۰ دیگر به جای تولید باید واردات بنزین داشته باشیم. 
 

صادرات بنزین و گازوئیل

روحانی گفت: از ۵۲ میلیون لیتر در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز به تولید بنزین رسیدیم به طوریکه در زمان تحویل دولت اول، گازوئیل و بنزین وارد می‌کردیم ولی الان هر دو را صادر می‌کنیم. 

وی اذعان داشت: مصرف وقتی به ۹۷ میلیون لیتر در روز می‌رسید یعنی دیگر همه تولیدها مصرف می‌شدند و آنجا بود که مردم می‌گفتند ای دولت تدبیر و امید شما که می‌دانستید چرا کاری نکردید؟ 
 

سالانه ۲۶ میلیارد دلار یارانه سوخت می‌پردازیم/ بیشترین یارانه را در دنیا می‌پردازیم

روحانی با تاکید بر اینکه ما در دنیا بیشترین یارانه سوخت را می‌دهیم، گفت: سالانه ۲۶ میلیارد دلار یارانه سوخت می‌پردازیم به معنی این است که بیشترین یارانه را در دنیا می‌پردازیم. 

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه این بنزین قیمتش چند است و باید چند به مردم بفروشیم؟تاکید کرد: سوال اینجاست که آیا همه ماشین دارند، همه یک مدل ماشین دارند و هزاران سوال دیگر که نیازمند پاسخ روشن است. 

روحانی یادآور شد: الان بخشی از بنزین را لیتری ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار لیتر در خلیج فارس می‌فروشیم و ما هم دنبال عدالت و خودکفایی در جامعه هستیم. 

وی خاطرنشان ساخت: مردم می‌گویند دولت چرا به یکباره تغییر رویه داد در حالیکه من در سال ۹۵ موافق تغییرات جزیی بودم که وزرا قبول نکردند، سپس در سال ۹۶ به اتفاق مجلس خواستیم یک تصمیم مشترک بگیریم و در آنجا اعضای کمیسیون تلفیق خواستند تا در ۹۷ اجرا شود و سپس با تحریم شدید روبه رو شدیم و دیگر اجازه تغییر ندادند و در نهایت پارسال خواستیم در این زمان‌ها تغییر دهیم و حتی رهبری نیز از من سوال می‌کردند و در نهایت سال قبل هم به بهانه‌های نزدیکی عید، طرح به تعویق افتاد. 

روحانی با بیان اینکه اردیبهشت سال‌جاری بود که من در کرمانشاه بودم و می‌خواستیم در روز پنجشنبه تغییر قیمت داشته باشیم، افزود: جزئیات را می‌خواستیم پنجشنبه اعلام کنیم که یک خبرگزاری قبل از همه اعلام کرد که پنجشنبه قیمت بنزین تغییر خواهد کرد، از این‌رو وزیر نفت به من اطلاع داد که در شهرها مردم کیلومترها در صف بنزین هستند و از این رو از من خواستند طرح را که لغو کنم زیرا اگر لغو نمی‌کردم  فاجعه پدید می‌آمد.  

وی ادامه داد: الان نیز به من خرده گرفتند که چرا روز چهارشنبه اعلام نکردیم در حالیکه ما قبلا اعلام کردیم و همه صف‌ها را دیدید و مشکلات را دیدیم.
 

اصلاح قیمت بنزین را به شورای امنیت واگذار کرده بودم

رئیس جمهور تشریح کرد: اصلاح قیمت بنزین  را به وزیر کشور واگذار کردم و اعلام کردم هر وقت در شورای امنیت شرایط را مناسب دیدید، اجرا کنید و من حتی آن روزی که اجرا شد، خبر نداشتم و من هم مثل شما صبح دیدم قیمت تغییر کرده است و اعلام کرده بودم که به من هم نگویید.

وی ادامه داد: هدف این بود که به دوستان اعلام می‌کردم که مردم در فشار هستند و باید از یک راهی به آنها کمک کنیم و اصلا قرار نبود به مردم پول بدهیم بلکه اعتبار برای خرید بدهیم که اعلام کردند هنوز فروشگاه‌ها آماده برای این کار نیستند. 

روحانی توضیح داد: از ۲۵ میلیون خانوار کشور، ۷ میلیون خانوار وضعیت خوبی دارند که ۱۸ میلیون خانوار وضع متوسط و ضعیف دارند و ما آن را ملاک قرار دادیم. 

رئیس جمهور متذکر شد: طرح اجرای قیمت بنزین و اصلاح قیمت انرژی چیزی عاید دولت نمی‌کند بلکه همه به جیب مردم برمی‌گردد و این امر براساس مصوبه مجلس غیرقانونی بود اما ما آن را از رهبری اجازه گرفتیم، آمار و ارقام را هم به طور دقیق به مردم خواهیم داد. 

وی افزود: اصلا اینگونه نیست که در شرایط خاص دولت در تلاش برای ایجاد درآمد برای خود باشد بلکه درآمدی برای مردم است. 

روحانی گفت: دشمن دوسال بود که خود را آماده کرده بود، این طرح را بهانه قرار داد و دشمنی که به مکان‌ها، فروشگاه و پمپ بنزین حمله می‌کند و ان را به آتش می‌کشد، کارش ربطی به قیمت سوخت ندارد. 

وی اظهار داد: افرادی که دستگیر شدند باید به مردم توضیح دهند همان افراد که تیم تشکیل داده، اسلحه کشیدند و هدایت آشوب را بر عهده داشتند. 

روحانی تاکید کرد: به نظر من شورای امنیت تلاش کرد تا طرح به خوبی اجرا شود و طرحی که اجرا شده است، مصوبه هر سه قوه است.

وی افزود: دشمن تمام تلاش خود را کرد ولی ۴۸ ساعت طول کشید در حالیکه در خیالشان نمی‌گنجید که ۴۸ ساعته آشوب جمع شود و بعد زنجان و تبریز و به تبع آنها مردم دیگر به خیابان آمده و جواب آنها را بدهند و این یک پیروزی ملی در برابر دشمنان به یاس افتاده، است. 
 

 فرهنگ بسیجی یعنی انجام کار و خدمت داوطلبانه/ بسیج نه ساعت اداری و نه حقوق و مزایا نمی‌شناسد بلکه یک تفکر است

روحانی ادامه داد: هفته بسیج است، در تمام قضایا بسیج یک نقش ارزشمند ایفا کرده است، در عرصه‌های مختلف بسیج به خط مقدم جبهه آمده و در کنار و حتی جلوتر از سپاه و ارتش قرار گرفته است. تفکر بسیجی برای ما مهم است و این یعنی همه توان را داوطلبانه به میدان بیاوریم. 

وی تاکید کرد: یک عده‌ای هستند که خدا خریدار جان آنهاست ولی یک عده‌ای هستند که آنها نه برای بهشت بلکه برای رضایت خدا جان‌شان را می‌دهند. بسیج نه ساعت اداری و نه حقوق و مزایا نمی‌شناسد بلکه یک تفکر است. این نیروهای امنیتی، بسیج و سپاه و انتظامی بودند که در عرض ۴۸ ساعت آشوبگران را جمع کردند که البته کار عظیم را خود مردم کردند. 

روحانی اضافه کرد: کار اقتصادی فقط درآمد و صادرات و رفاه نیست بلکه در کار اقتصادی برای جوانان شغل باید درست کنیم و اشتغال برای نسل جوان ما بسیار مهم است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.