چهره پنهان و موسس شبکه سعودی ایران اینترنشنال کیست؟

تازه‌ترین اسناد درباره شبکه سعودی ایران اینترنشنال، هویت موسس و صحنه گردان این شبکه را عیان کرده است؛ شخصی که جزو حلقه اصلی قدرت در عربستان سعودی است و مواضع ضد ایرانی‌ از جمله حمایت از حملات تروریستی و تجزیه‌طلبی در ایران شهرت دارد و برخی مواضع‌شان در رویدادهایی نظیر حملات تروریستی خوزستان مشابه شبکه متبوعش است.

هادي نيوز: عربستان سعودی در راستای توسعه جنگ رسانه‌ای علیه ایران، شبکه ایران اینترنشنال را از روز پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1396 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، پخش برنامه‌های خود را به صورت زنده آغاز کرد و به سرعت عوامل سایر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نظیر منوتو و بی بی سی و برخی عوامل صداوسیمای ایران را جذب کرد و با هزینه بسیار کلان برای جذب سریع مخاطب تحرکاتی انجام داد.
 
[چهره پنهان و موسس شبکه سعودی ایران اینترنشنال کیست؟]
فهد ابراهیم الدغیثر (موسس ایران اینترنشنال) در کنار پادشاه سعودی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود
اکنون اطلاعات و اسناد تازه‌ای درباره موسس این شبکه ماهواره‌ای و پشت پرده آن منتشر شده که کارکرد این شبکه را مشخص می‌کند. تلویزیون ایران اینترنشنال طی بیانیه ای که در وبسایت خود منتشر کرده و همچنین در مکاتبات خود با نشریه گاردین، شرکت خصوصی Volant Media را مالک اصلی این تلویزیون معرفی کرده است.
تا امروز فردی به نام عادل عبدالکریم به عنوان تنها مدیر شرکت Volant Media شناخته می شد. اما بررسی دقیق مدارک بدست آمده از سازمان ثبت شرکت ها در انگلستان نشان می دهد، فهد ابراهیم الدغیثر از ماه مه 2016 مالک و مدیر شرکت Volant Media بوده است. بنابراین طبق این مدارک، فهد ابراهیم الدغیثر موسس تلویزیون ایران اینترنشنال است. اما این چهره ی پنهان که هیچ رسانه ای تا به حال ارتباطش با تلویزیون ایران اینترنشنال را بررسی نکرده است، دقیقا کیست؟
[چهره پنهان و موسس شبکه سعودی ایران اینترنشنال کیست؟]
در مارس 2013، فهد ابراهیم الدغیثر به سمت ریاست شرکت مخابراتی عربستان سعودی به نام "زین" منصوب شد. زین سومین اپراتور تلفن همراه در عربستان است که شاهزادگان و اعضای خاندان سلطنتی از جمله شاهزاده سلطان آن را تاسیس کرده اند. در فوریه 2016 و پس از سه سال ریاست، شاهزاده حسام از خاندان سلطنتی سعودی، جانشین فهد ابراهیم شد، اما فهد ابراهیم همچنان عضو هیات مدیره این شرکت باقی ماند. فهد ابراهیم تنها چهار ماه پس از ترک سمت خود در شرکت زین و در مه 2016، شرکت Volant Media را خریداری کرد و یکسال پس از آن یعنی در مه 2017 تلویزیون ایران اینترنشنال، متعلق به شرکت Volant Media، تاسیس می شود.
فهد ابراهیم مقالات زیادی را در روزنامه الحیات متعلق به یکی از شاهزادگان سعودی، منتشر کرده است. در بحبوحه قتل خاشقچی، وی با انتشار مقاله ای در الحیات از بن سلمان رفع اتهام کرد و نوشت:«شیاطین در همه جا برای جلب توجه به رقص درآمده‌اند و خاشقچی آخرین فصل این تلاش است» (این مقاله همچنان در وبسایت العربیه به زبان عربی در دسترس است). وی همچنین در این مقاله قتل خاشقچی را توطئه‌ای برای بدنام کردن محمد بن سلمان دانست و گفت که دشمنان تاب تحمل محبوبیت محمد بن سلمان را ندارند!
فهد ابراهیم که در توییتر فعال است، توییت‌های بسیار زیادی را به صورت مرتب در مدح خاندان سعودی و علیه ایران منتشر میکند. او در توییتی با انتشار ویدیویی از مردمی که در ایران در صف خرید مرغ منجمد ایستاده بودند نوشت: «خدای را حمد و سپاس... ایرانیان مجبورند برای دریافت دو عدد مرغ برای کل یک خانواده آنهم با سوبسید 20 درصدی دولت صف ببندند. فقر ریشه ی این رژیم را می‌خشکاند». فهد ابراهیم که ولیعهد سعودی را "مظهر و مفهوم بزرگ عشق" و "اسطوره ما" معرفی می کند، در واکنش به این حرف محمد بن سلمان که جنگ را به داخل مرزهای ایران خواهد کشاند، در توییتی نوشت: «خداوند این عقل و منطق و عزم و شجاعت را برای ما حفظ کند».
[چهره پنهان و موسس شبکه سعودی ایران اینترنشنال کیست؟]
فهد ابراهیم همچنین یکی از طرفداران سرسخت تجزیه خوزستان از ایران است. در جریان حمله تروریستی الاحوازیه، با انتشار عکسی از سربازی مجروح، ایران را پلنگی کاغذی خواند و نوشت: «عملیات شجاعانه که امروز در طول رژه نظامی در اهواز رخ داد منجر به کشته شدن 24 تن از سربازان سپاه پاسداران ایران شد. عملیاتی که ترس از مقابله را را از بین برد و سرآغاز جنگ با نیروهای سرکوبگر خواهد شد. #ایران_پلنگ_کاغذی".» در همین زمان بود که تلویزیون ایران اینترنشنال به یعقوب حر التسطری سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه که ادعا کرده بود این حمله تروریستی توسط این گروه انجام شده تریبون داد که این کار خشم ایرانیان را برانگیخت.
یک سال پس از تاسیس تلویزیون ایران اینترنشنال و استقرار و سازماندهی آن، فهد ابراهیم در مه 2018 از لیست مدیران و لیست سهامداران شرکت Volant Media کنار رفت و عادل عبدالکریم مسئولیت این شرکت را برعهده گرفت. اطلاعات زیادی از گذشته عادل عبدالکریم در دسترس نیست اما او شریک عبدالرحمن الراشد از چهره های معروف رسانه‌ای سعودی است. بنابر شواهد و مدارک موجود، فهد ابراهیم الدغیثر و عبدالرحمن الراشد که هر دو در ارتباط با خاندان سلطنتی و از نزدیکان بن سلمان هستند، بازیگردانان و مهره های مهم جنگ رسانه ای سعودی علیه ایران هستند.
[چهره پنهان و موسس شبکه سعودی ایران اینترنشنال کیست؟]
شبکه ایران اینترنشنال از طریق شرکت‌های اقماری که راه انداخته، تاریخ سازی را به سبک شبکه منوتو در دستور کار دارد و پخش مستندی هشت قسمتی را درباره زندگی محمدرضا شاه پهلوی که توسط شرکتی در انگلستان به نام OR Media متعلق به عبدالرحمن راشد، ساخته شده بود، در پوشش همین شرکت در حال تولید مستندی هشت قسمتی درباره جنگ ایران و عراق است که قرار است در چهلمین سالگرد آغاز جنگ (سال 2020) پخش شود. پروژه دیگر در حال ساخت این شرکت، مستندی سه قسمتی درباره هاشمی رفسنجانی است که تاریخ دقیق پخش آن هنوز مشخص نیست.

بصيرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.