برآورد پژوهشگاه صهیونیستی از تحولات سال آینده سوریه، ایران و روسیه

یک پژوهشگاه راهبردی و امنیتی صهیونیستی در گزارشی برآوردهای خود درباره تحولات سال آینده بسیاری از کشورها از جمله سوریه، ایران، روسیه، لبنان و کشورهای عربی را منتشر کرد.

هادی نیوز:  مرکز مطالعات امنیت و راهبرد اورشلیم [قدس] در گزارشی به تحولات احتمالی کشورها و طرف‌هایی پرداخت که برای «اسرائیل» حائز اهمیت هستند.

کشورهای عربی

در این گزارش  آمده است، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه قدرت مرکزی را بار دیگر تحکیم خواهد بخشید و عقب‌نشینی آمریکا از سوریه به دلیل برآوردهای مربوط به انتخابات آمریکا تکمیل خواهد شد. تنش میان سوریه و ترکیه علی‌رغم تلاش‌های روسیه برای نزدیک کردن آنها ادامه پیدا خواهد کرد اما روابط سوریه و کشورهای عربی شاهد بهبود خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود سوریه به اتحادیه عرب بازگردد و کانال‌های ارتباط با اروپایی‌ها برای حل مسایل مربوط به تروریسم و آوارگان باز شود.

این پژوهشگاه درباره لبنان نوشت، احتمال افزایش تنش‌ها میان طرف‌ها وجود دارد، حتی اگر اعتراض‌ها شدیدتر و انتخابات پارلمانی جدید برگزار شود حزب‌الله برنده خواهد بود و قدرت خود را در داخل لبنان تحکیم خواهد بخشید.

این پژوهشگاه افزود، روند کند اما پیوسته بهبود علنی روابط کشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی ادامه پیدا خواهد اما امکان نزدیکی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران نیز وجود دارد.

در ادامه این گزارش درباره مصر و اردن آمده است، ثبات نظام در مصر علی‌رغم نشانه‌های اعتراض، ادامه پیدا خواهد کرد و همکاری امنیتی میان اردن و اسرائیل علی‌رغم قابلیت تنش در برخی مسایل ادامه پیدا می‌کند.

پژوهشگاه مذکور سپس توصیه به آمادگی برای سناریوهای بدی مانند «جنگ پیشگیرانه با حزب‌الله» و حفاظت از صلح با اردن، مصر می‌کند.

ایران

در ادامه این گزارش ادعا شده، «ایران علی‌رغم تحریم‌های شدید آمریکا روند تهی کردن محتوای توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد و این کار را در چارچوب تلاش برای جمع مواد قابل شکافت هسته‌ای با هدف به‌کارگیری در ساخت سلاح هسته‌ای انجام می‌دهد».

پژوهشگاه مذکور افزود، بنابراین تکیه اسرائیل بر وقوع یک بحران عمیق در ایران یا پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری است تا ایران را به سمت مذاکره دوباره برای برنامه هسته‌ای سوق دهد.

در ادامه این گزارش ادعا شده: «بحرانی که نظام ایران با آن مواجه است منجر به افزایش جرأت سپاه خواهد شد و به تبع آن برخورد و درگیری میان اسرائیل و ایران در سوریه بیشتر خواهد شد یا حتی ممکن است منجر به جنگ وسیع میان ایران و کشورهای خلیج (فارس) شود». پژوهشگاه  یاد شده در ادامه به تل‌آویو توصیه کرده برای هر گونه احتمال ازسرگیری مذاکرات میان آمریکا وایران آماده باشد.

روسیه

در ادامه این گزارش ادعا شده «ولادیمیر پوتین» به دلیل مشکلات اقتصادی گسترده‌ای مانند کاهش قیمت نفت و گاز و تحریم‌ها با ضعف در قدرت خود روبه‌رو خواهد بود اما این موضوع باعث نمی‌شود وی فرصت‌های پیش رو برای محدود کردن اقدامات آمریکا در صحنه بین‌الملل را از دست بدهد زیرا می‌داند ترامپ از بد شدن روابط تا حد درگیری دو جانبه جلوگیری خواهد کرد.

در پایان این بررسی آمده است، روسیه به نفوذ خود در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) با مداخله در تسویه نزاع‌ها و قراردادهای اسلحه شدت خواهد بخشید.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.