مهدی مهدیار

بدعهدی واشنگتن در تعهدات بین‌المللی/ هیچ؛ نتیجه خوشبینی به آمریکا

سریال دیدار‌های ترامپ و کیم جونگ اون با هدف برداشته شدن کامل تحریم‌های آمریکا برای کره شمالی در چندین قسمت کلید خورد؛ اما این نمایش هیچ دستاوردی برای چشم‌بادامی‌ها نداشت؛ این نمایش برای ما ایرانی‌ها نیز بسیار آشناست.

هادي نيوز: صبح روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۲ خرداد ۹۷)؛ هتل کاپلا واقع در جزیره سنتوزای سنگاپور میزبان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بود؛ این نخستین دیدار سران دو کشور پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ بود.

ترامپ و کیم ابتدا در مقابل دوربین‌ها با یکدیگر دست دادند و سپس گفتگو‌های خود را به‌صورت دو نفره به‌همراه دو مترجم در پشت در‌های بسته آغاز کردند؛ پس از گفتگو‌های رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی، سند مشترکی از سوی هر دو طرف امضا شد؛ سند امضا شده دارای چهار بند بود که در آن ترامپ به ارائه ضمانت‌های امنیتی به رهبر کره شمالی و کیم به خلع سلاح کامل اتمی متعهد شدند.

مفاد سند امضا شده به شرح ذیل است:

۱- طرفین توافق کردند، در راستای تمایل مردم دو کشور برای صلح و خوشبختی، به‌منظور ایجاد روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی متعهد شوند.

۲- آمریکا و کره شمالی تلاش‌های مشترکشان را برای ساخت رژیم صلح پایدار و ثابت در شبه جزیره کره، همگام می‌کنند.

۳- با تاکید بر اعلامیه پانمونجوم (که در روز ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ میان سران دو کره به امضا رسید)، کره شمالی متعهد به تلاش برای اتمام خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره است.

۴- آمریکا و کره شمالی متعهد به تبادل زندانیان باقی‌مانده در دو کشور و همچنین بازگرداندن اجساد سربازان کشته و مفقود شده در جنگ کره (۱۹۵۳) شدند.

بعد از امضای سند مشترک، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که مایل است رهبر کره شمالی را به کاخ سفید دعوت کند و اینکه طرفین بعد از این، دیدار‌های بیشتری خواهند داشت.

همه چیز پس از گفت‌وگوی ترامپ و کیم در هتل کپلا مطلوب بود و حتی کره‌ای‌ها از این دیدار به‌عنوان دیداری تاریخی یاد می‌کردند و رئیس‌جمهور آمریکا نیز ۱۶ ژوئن گفت که این دیدار نمایانگر سرآغازی جدید در روابط دو کشور و راهگشای آینده‌ای برای تمامی کره‌ای‌ها در شمال و جنوب است، اما نخستین شوک آمریکایی‌ها به کره شمالی جمعه ۲۲ ژوئن اتفاق افتاد؛ رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی حالت فوق‌العاده ملی در خصوص کره شمالی، تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ‌یانگ را به‌مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

چشم‌بادامی‌های خوشبین که به تعهد آمریکایی‌ها چشم امید داشتند و از کلیدواژه «صلح» در دو بند از مفاد چهارگانه سند مشترک خرسند بودند با صدور فرمان تحریمی ترامپ نا امید شدند، اما نکته قابل توجه این است که پس از این رفتار آمریکایی‌ها، رهبر کره شمالی مجددا حاضر شد با ترامپ بر سر یک میز بنشیند.

۲۸ فوریه ۲۰۱۹ (۹ اسفند ۹۷) دیدار دوم ترامپ و کیم در هانوی، پایتخت ویتنام بدون هیچ دستاوردی (امضای توافق خلع سلاح هسته‌ای و برداشته شدن کامل تحریم‌ها) انجام شد و ترامپ در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با رهبر کره شمالی در پاسخ به این سوال که آیا تمایل پیونگ یانگ به توقف تحریم‌ها باعث نیمه‌تمام ماندن مذاکرات امروز بوده است گفت: آن‌ها خواستار برداشته شدن کامل تحریم‌ها بودند، اما ما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

قسمت سوم سریال دیدار‌های ترامپ و کیم در منطقه غیرنظامی شده دو کره کلید خورد؛ ترامپ نهم تیر ماه ۹۸ با عبور از خط مرزی کره جنوبی به کره شمالی، به نخستین رئیس جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد که وارد خاک کره شمالی می‌شود.

پس از این دیدار‌ها بود که کره شمالی سومین آزمایش موشکی خود را انجام داد و تاکید کرد که این اقدامات با هدف هشدار به سئول برای خرید جنگنده‌های آمریکایی و رزمایش برنامه‌ریزی شده با آمریکا صورت می‌گیرد و پس از یک ماه از دیدار سوم ترامپ و کیم، رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی علی‌رغم هشدار‌های کره شمالی برگزار شد.

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، عدم خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و برداشته نشدن کامل تحریم‌های آمریکا برای این کشور نشان می‌دهد که این دیدار‌ها و گفتگو‌ها هیچ دستاوردی برای کره‌ای‌ها نداشت، اما نمایش خوبی برای آمریکایی‌های زیاده‌خواه بود تا ژست صلح‌طلبی خود را حفظ کنند.

آمریکایی‌ها در اقصی نقاط جهان سعی می‌کنند تا با فشار و تحریم بر کشورها، دولتمردان کشور‌های هدفشان را پای میز مذاکره بیاورند و با خرید وقت و گرفتن ژست صلح‌طلبی، مهر تایید بر اقدامات ضد حقوق بشری خود بزنند؛ این نوع رفتار آمریکایی‌ها برای ما ایرانی‌ها نیز آشناست و دولتمردان کشورمان چند صباحی خود و عده‌ای در کشور را به آمریکایی‌ها امیدوار کردند.

امیدواران توافق با آمریکا و برجام در کشورمان که قطعا در رفتار دیپلماتیکشان خیر و مصلحت کشور را در نظر می‌گرفتند و سهوا در دام بدعهدی آمریکایی‌ها گرفتار شدند، برجام را دستاوردی بی نظیر برشمردند و حل تمام مشکلات کشور را در توافق با کدخدا (آمریکا) برابر می‌دانستند، اما پس از بدعهدی آمریکایی‌ها - هرچند کمی دیر - دریافتند که آمریکا در روز روشن و جلوی چشمِ بیش از هفت میلیارد نفر زیر قولش می‌زند و نتیجه خوشبینی به آمریکایی‌ها «هیچ» است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.