روزی انبار باروت منفجر خواهد شد

در طول 20 سال گذشته، از پایان سال 1999 زمانی که مدت حبسم به پایان رسید دوست داشتم تجارب دوره حبسم در زندان های اشغالگران را مستند سازی کنم شاید بتوان حق مطلب برخی اسرای فلسطینی که 40 سال پشت میله های زندان بودند را ادا کنم ...

هادی نیوز: در طول 20 سال گذشته، از پایان سال 1999 زمانی که  مدت حبسم به پایان رسید دوست داشتم تجارب دوره حبسم در زندان های اشغالگران را مستند سازی کنم شاید بتوان حق مطلب برخی اسرای فلسطینی که 40 سال پشت میله های زندان  بودند را ادا کنم  اگر چه صدها اثر ادبی و مستند نیز نمی تواند حق آنان را ادا کند زیرا آنان نخبه که نه بلکه در زمان خفت و خاری کشورهای عربی ، نخبه نخبه ها هستند.

العالم – تحلیل روز

تجربه اسرایی که از آنان صحبت می کنیم یک تجربه عادی نیست، بلکه سرشار از درد و عذاب جسمی و روحی غیرقابل تحمل است علیرغم آن کرامت و عزت در داخل زندان های اسرائیلی بیشتر از ادارات تصمیم ساز برخی از کشورهای عربی قابل لمس است که تبعیت از صهیونیست ها و امریکا را پذیرفته اند. در زندان های اسرائیل، مقاومت پایان نمی یابد بلکه به مقابله رو در رو تبدیل می شود.

زیرا اداره زندان ها در تلاش است روح مقاومت و ایستادگی را در اسرا بشکند اما در مقابل، اسرای فلسطینی با وسائلی ابداعی خود که حاصل تجربه نیم قرن آنان است، استقامت خود را تقویت می کنند در حالی که اشغالگران شبانه روز برای سرکوب اسرا با یگان های نظامی ویژه که روشهای سرکوب را آموزش دیده اند ، تلاش می کنند.

اسرای فلسطینی با تقویت وحدت خود و فعال کردن مبارزات و تقویت درک خود، به این درگیری بی وقفه پاسخ می دهند. اشغالگران به گفته ولید الهودلی ادیب فلسطینی در صدد این هستند که بازداشت گاه ها، قبرستانی برای زندگان باشد اما اسرای فلسطینی آن را به مدرسه و دانشگاه تبدیل کرده اند که فرماندهان ، متفکران و ادبا صادر می کند.

کتابخانه های فلسطین هم اکنون سرشار از تالیفات سیاسی ، عقیدتی ، اقتصادی و ادبی اسرای فلسطینی است علیرغم اینکه تالیف در زندان، خطرات غیر قابل پیش بینی دارد اما اسرا هیچ گاه درادامه فعالیتهای نوآورانه ناامیدی نشده اند.

زیرا کتاب ها و دیوان ها و تالیفات زیادی بوده که اسرا به پایان رسانده اند اما مدیریت زندان ها زمان اتمام آن را به نام خود کرده اند. امروز گروههای فلسطینی خواهان مشارکت زیاد برای حمایت از اسراهستند زیرا حمله اخیر به مرحله بی سابقه ای رسیده است.

صدها اسیر فلسطینی از بیماری های مزمن در رنجند و فقط قرص های مسکن در اختیارشان قرار می گیرد که بیماری آنان را تشدید می کند، دهها بیمار، سرطان دارند یا به نارسایی کلیوی یا بیماری قلبی مبتلا هستند، اینان در بیمارستان زندان الرمله هستند که به ناحق نام بیمارستان را حمل می کند زیرا فقط عبارت از اتاق های به هم چسبیده ای است که زندانیان تا مرگ ، با بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

در سال گذشته بسام السائح و سامی ابودیاک دو اسیر به دلیل بیماری استخوان و مخالفت رئیس زندان با آزادی آنان ، به شهادت رسیدند.

مساله اسرا و بازخورد آن درفلسطین به مساله ی مهمی تبدیل شده و خواهی نخواهی دیر یا زود، جرقه ی آتشی در بشکه باروت است.

فارس الصرفندي

العالم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.