حرف روز/ آغاز دومینوی بزرگ

در حرف روز ۱۴ دی ماه همین نشریه‌ـ یعنی یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی‌ـ نوشته شد، عملیات بزدلانه آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد که منجر به شهادت سیدالشهداء جبهه مقاومت شد، مقطعی تاریخ‌ساز است و تاریخ تحولات منطقه غرب آسیا را به دو بخش پیش از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و پس از شهادت ایشان تقسیم خواهد کرد[...]

یادداشت: در حرف روز ۱۴ دی ماه همین نشریه‌ـ یعنی یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی‌ـ نوشته شد، عملیات بزدلانه آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد که منجر به شهادت سیدالشهداء جبهه مقاومت شد، مقطعی تاریخ‌ساز است و تاریخ تحولات منطقه غرب آسیا را به دو بخش پیش از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و پس از شهادت ایشان تقسیم خواهد کرد. حال به روشنی می‌توان با مرور برخی رویدادهای کم‌نظیر هفته‌های گذشته به این واقعیت اذعان کرد. برای نمونه حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد (پادگان تروریست‌های آمریکایی) که بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون سابقه نداشته، از جمله اتفاقات مهم این دوران به شمار می‌رود. همچنین تظاهرات میلیونی روز گذشته مردم عراق که با انگیزه پایان دادن به حضور آمریکا در کشورشان برپا شد، از رویدادهای مهم این دوران ارزیابی می‌شود. برخی رخداد دیروز عراق را به انقلاب دوم این کشور تعبیر کردند؛ انقلاب نخست مردم عراق به قیام سال ۱۹۲۰ این کشور و در مخالفت با اشغالگری و استعمارگری انگلیس اشاره دارد. بی‌تردید همه این تحولات حساس و تعیین‌کننده و رخدادهای بعد از این، از ثمرات خون شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس است.
شهادت مظلومانه حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به شکل یک عامل پیشران و تعیین‌کننده موضوع خروج آمریکا از منطقه را مطرح کرد. در واقع، قرار بود واشنگتن پس از داعش با ترور سران مقاومت در منطقه و عراق راه خود را برای حضور و نفوذ در این کشور هموار کند و به تصور خود موانع را از سر راه خود بردارد؛ اما اتفاقی کاملاً متفاوت رخ داد و همین عملیات تروریستی جرقه اخراج نیروهای آمریکایی را رقم زد. مقامات واشنگتن تصور می‌کردند با ضربه به رأس و مغز متفکر مقاومت می‌توانند موجب منفعل شدن یا از کار افتادن محور مقاومت در منطقه شوند؛ اما دقیقاً برخلاف تصور آنها تحولات به وقوع پیوست؛ چرا که ترور شهید سلیمانی سبب بیدارتر شدن ملت‌ها نسبت به اهداف آمریکا شده و زمینه را برای فعالیت بیشتر مقاومت علیه آنها در منطقه فراهم کرده و زمینه خروج نیروهای نظامی از کل منطقه را آماده کرده است.
رویداد بزرگ دیروز عراق را می‌توان آغاز دومینوی تغییرات بزرگی دانست که منطقه پس از شهادت سردار سلیمانی به خود خواهد دید؛ به نظر می‌رسد خروج آمریکایی‌ها از منطقه محور اساسی و بنیادین معادلات و تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.