عقده‌گشایی تروریستی علیه رسانه‌های ایرانی با چه هدفی دنبال می‌شود؟

موج جدید تروریسم رسانه‌ای آمریکا علیه رسانه‌های ایرانی، دوباره خبرساز شده است.

هادی نیوز: «شیدا اسلامی» مدیر روابط عمومی معاونت برون مرزی صداوسیما نوشت: البته آنچه از تحولات اوایل سال گذشته تاکنون برمی‌آید، نشانگر آن است که سیستم حاکمه آمریکا به شدت نگران نفوذ رسانه‌های ایرانی و به ویژه شبکه‌های برون مرزی همچون پرس‌تی‌وی، هیسپان تی وی، العالم، رادیوهای 33 گانه برون مرزی و ... شده است. رسانه‌هایی که به بیش از 30 زبان زنده دنیا، مردم جهان را در جریان واقعیت رخدادهای ایران، خاورمیانه و سایر نقاط خبرخیز دنیا قرار می‌دهند و هرگونه اقدامی علیه آنها، ادعای «آزادی بیان» آمریکایی را زیر سوال می‌برد و نشان دهنده تناقض‌گویی‌های عجیب و غریب غول‌های این ادعا و ادعای حمایت از «جریان آزاد اطلاعات» است.

در این مدت به طور متناوب شاهد اقدامات آمریکا از طریق پلتفرم های اشتراک گذاری محتوا و شبکه های اجتماعی مهم چون فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب بوده ایم که به بهانه های واهی دست به محدود کردن کاربری رسانه های برون مرزی ایران زده‌اند.

پس از آن که دامنه  دات کام خبرگزاری فارس در هفته‌های اخیر مسدود شد، یوتیوب اکانت پرس تی وی بریتانیا را نیز بست. اقدامی که پیش از آن، با انتشار مقاله ای به اصطلاح در افشاگری چگونگی «ترویج پروپاگاندای ضد اسرائیلی» از سوی این صفحه ، زمینه سازی شده بود. گویی این جریان در قالب حلقاتی متصل به هم، دومینووار پیش می رود و به دنبال حذف و خاموشی صدای رسانه های ایرانی است.

پس از اقدام یوتیوب در انسداد اکانت پرس تی وی بریتانیا،«تایمز» لندن از خودش قهرمان سازی کرد و  در این خصوص نوشت: «یوتیوب به‌تازگی اکانت بریتانیایی شبکه تلویزیونی دولتی ایران را بعد از انتشار گزارش تایمز در خصوص چگونگی بهره‌گیری از این حساب کاربری برای ترویج پروپاگاندای ضد اسرائیلی و (انتشار محتواهایی) در جهت حمایت از ایران، بست.

کانال پرس تی وی بریتانیایی که صدها ویدیو در آن بارگذاری شده بود و 28 هزار مشترک داشت، در ماه جاری میلادی و چند روز بعد از کشته شدن یکی از رهبران نظامی ایران توسط آمریکا غیرفعال و حذف شد. این اکانت که از لندن مدیریت می شد، به دلیل نقض قوانین و سیاست های توییتر مسدود شد.

رئیس جمهور ترامپ بعد از آنکه ایران به اهداف آمریکایی در عراق در پی کشته شدن سردار قاسم سلیمانی حمله کرد، تحریم های علیه این کشور را تشدید کرد.

پرس تی وی وابسته به صداوسیمای جمهوری اییلامی ایران است که از سال 2013، تحت تحریم آمریکا قرار دارد؛ اگرچه باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش از این، این تحریم ها را اجرایی نکرده بودند.»

این پس از آن بود که تایمز در مقاله ای به اصطلاح  این موضوع را افشا کرده بود!! حال آن که محتوای مطالبی که از طریق این اکانت منتشر می شد، همواره شفاف بوده است و با توجه به محدودیت رسانه های ایرانی در مقابل جبهه گسترده و تکثر و تنوع روشن و آشکار رسانه های ضد ایرانی، در نگاه آماری و به لحاظ کمی، قابل رقابت با رسانه های ضد ایرانی و مبلغان نگاه صهیونیستی و آمریکایی نیست. اما به خو.بی می توان دریافت که عمق و قدرت نفوذ این رسانه ها آنچنان بالاست که قدرت های بزرگ دنیای رسانه و فضای مجازی را آرام نمی گذارد و آنها را به تسری تروریسم از صحنه هایی چون حذف فیزیکی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به حذف امکان کاربری و انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سوق می دهد.

 این عزم جدی برخاسته از قوت و قدرت هراس انگیز رسانه های ایرانی در دل مسئولان سیستم حاکمه آمریکا در توئیت فارسی  وزارت خارجه آمریکا در این رابطه مشخص است. وزارت خارجه آمریکا به صراحت نوشته است:

« پس از آنکه نشریه بریتانیایی تایمز تبلیغات ضداسرائیلی شبکه پرس تی وی #ایران را فاش کرد، یوتیوب، حساب کاربری این شبکه را بست. توییتر و اینستاگرام هم باید چنین کنند. مضحک نیست که رژیم #ایران از شبکه های اجتماعی نهایت بهره را می برد، اما مردم خود را از استفاده از آنها محروم می کند؟»

لن خودورکوفسکی، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز این توئیت را به انگلیسی منتشر کرد:

وزارت خارجه آمریکا به این سوال پاسخ نمی دهد که چگونه رسانه های پرشمار موافق آمریکا می توانند با ید مبسوط از شبکه های اجتماعی بهره ببرند و علیه ایران تبلیغ و سیاه نمایی و به قول خودشان «پروپاگاندا» کنند، اما رسانه های محدود ایرانی باید از چنین امکانی محروم شوند؟ وزارت خارجه آمریکا با صراحت، دیگر صاحبان آمریکایی شبکه های اجتماعی را هم به اقدام علیه ایران ترغیب کرده است.

گام بعدی، واکنش نشان دادن رژیم صهیونیستی به اقدام یوتیوب بود.

خبر مسدود شدن اکانت پرس تی وی بریتانیا در یوتیوب  در صفحه وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل نیز منتشر شد و به طرز آشکاری از خشم صهیونیسم دولتی اسرائیل غاصب و کودک کش از «انتقام سخت» جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی پرده برداشت.

مسلم است که اسرائیل از درهم کوبیده شدن «عین الاسد» ناخشنود و عصبانی است و در زمین آمریکا بازی می کند و ترسی ندارد که بگوید اقدام علیه پرس تی وی، اقدامی مذبوحانه علیه حمله کوبنده ایران در پاسخ به ترور مقام بلندپایه ای از ایران در خاک کشوری دیگر است که با دعوت دولت حاکم بدان سفر کرده است. اقدامی که در هیچ قانون و منطق بین المللی و انسانی نمی‌گنجد.

صفحه انگلیسی«رادیو فردا»  نیز درخصوص مسدود شدن اکانت پرس تی وی بریتانیا در یوتیوب دست افشانی کرد و نوشت:

«یوتیوب، پلتفرم تحت مالکیت گوگل اکانت بریتانیایی شبکه پرس تی وی ایران را بعد از انتشار گزارش تایمز در خصوص اقدامات این شبکه مبنی بر تبلیغ علیه اسرائیل حذف کرد.

در گزارشی که روز چهارشنبه در نشریه تایمز منتشر شد، آمده است که یوتیوب این اکانت را که محتواهایی را علیه اسرائیل و در حمایت از ایران منتشر می کرد، مسدود کرد.

پرس تی وی یک شبکه 24 ساعته دولتی است که اخبار و مستندهایی را به زبان های انگلیسی و فرانسوی پخش می کند. این شبکه شاخه‌ای از صداوسیمای جمعوری اسلامی ایران است که در آوریل 2007 و به منظور مقابله با شبکه های همچون بی‌بی‌سی ورلد نیوز، سی‌ان‌ان اینترنشنال و الجزیره انگلیسی شروع به کار کرد.

کانال اصلی پرس تی وی در یوتیوب در سال 2009 راه‌اندازی شد و در ماه سپتامبر 2013 بسته شد.

بعد از آن، مجموعه ای از کانال های جدید ایجاد شد که در سال 2013 به حالت تعلیق درآمدند اما حذف نشده بودند. در 13 ژانویه اما تمامی اخبار و مستندهایی که توسط پرس تی وی در یوتیوب آپلود شده بود، بدون هشدار قبلی حذف شد.

این تصمیم گوگل برای مسدود کردن پرس تی وی، شامل دیگر شبکه ایرانی یعنی هیسپان تی وی نشد. گوگل در آوریل 2019 دسترسی شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی به اکانت های رسمی‌شان در پلتفرم هایی همچون جی میل را مسدود و اعلام کرد که این اکانت ها به دلیل نقض قوانین گوگل، غیرفعال شده‌اند و قابل بازیابی نیستند.

شبکه هیسپان تی وی، فعالیت خود را از ماه دسامبر 2012 آغاز کرد و اغلب کشورهای اسپانیایی زبان از جمله ونزوئلا، آرژانتین و کوبا معطوف به عنوان کشورهای هدف این شبکه هستند. صداوسیمای جمهوری اسلامی شبکه العالم را نیز که یک شبکه ماهواره‌ای عربی است، در اختیار دارد. تمامی این شبکه ها در کنار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی، خبرنگاران خارجی را نیز به خدمت می گیرند.

در گزارش آوریل 2019 سایت تایمز آو اسرائیل آمده که گوگل دسترسی به اکانت هیسپان تی وی را به دلیلی انتشار گزارشی مبنی بر صدور اجازه توسط وزیر بهداشت اسرائیل به شرکت های بین‌المللی به منظور انجام تست های پزشکی روی زندانیان فلسطینی و عرب در اسرائیل بدون اطلاع آن ها، مسدود کرد.»

 همه اینها در حالی بود که روز سه شنبه 9 بهمن نیز خبری مبنی بر آن منتشر شد که فیسبوک در اقدامی مغایر با اصل آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات، حساب کاربری وب سایت پرس تی‌وی فرانسوی را برای بار دوم در طی چند هفته اخیر مسدود کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که میزان بازدید کاربران جهانی از این حساب کاربری در طی چند هفته اخیر و به علت پوشش کامل و دقیق از مسائلی همچون ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و اخبار مربوط به جبهه مقاومت به طور قابل‌توجهی افزایش یافت و به عنوان منبعی برای دریافت اطلاعات دست‌اول برای مخاطبان و رسانه‌های جهان محسوب می‌شد.

حساب کاربری وب سایت پرس تی‌وی فرانسوی در فیسبوک، حدود 250 هزار دنبال‌کننده داشت که اکنون از دسترس خارج شده است.

بسته شدن حساب‎های کاربری پرس تی‌وی فرانسوی موضوع جدیدی نیست و پیش‎تر نیز شرکت گوگل، حساب کاربری این وب سایت را در یوتیوب مسدود کرده بود.»

تارنمای «رادیو پیام اسرائیل»  نیز در باره همین دست اقدامات مطرح کرد:

به گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز سامانه یوتیوب، صفحات شبکه تلویزیونی پرس‌ تی‌وی، متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را که از لندن برنامه پخش می کند، به دلیل نقض قوانین یوتیوب حذف کرد.

تایمز لندن در ادامه نوشته که حذف شدن این حساب در یوتیوب بعد از آن انجام شده که این روزنامه افشا کرده چطور از آن برای «تبلیغات به نفع تهران و ضد اسرائیل» استفاده می‌شده است.

در این گزارش امده که حساب یوتیوب دفتر پرس‌ تی‌وی در بریتانیا، چند هفته پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در عراق از این شبکه اجتماعی حذف شده، صدها ویدیو را به اشتراک گذاشته بود و حدود ۲۸ هزار دنبال‌کننده داشت.

هم چنین  روابط عمومی شبکه پرس تی‌وی خبر داده‌ که فیسبوک حساب کاربری وب سایت پرس تی‌وی فرانسوی را برای بار دوم طی چند هفته اخیر مسدود کرد. این حساب نیز حدود ۲۵۰ هزار دنبال‌کننده داشت.

در این گزارش امده که پیشتر به دنبال شکایت مازیار بهاری، خبرنگاری که در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ زندانی شد، آفکام، نهاد مسئول نظارت بر فعالیت رسانه‌ها در بریتانیا، رای به لغو پروانه فعالیت تولیدی و قطع فرکانس پخش شبکه خبری پرس‌تی‌وی از طریق ماهواره شبکه اسکای را داد.

گفتنی است در روزهای اخیر فعالیت سایت خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نیز مسدود شده است.»

«ایران اینترنشنال» نیز نگاشت:

وب‌سایت یوتیوب حساب بریتانیایی شبکه تلویزیونی پرس‌ تی‌وی، متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض قوانین یوتیوب حذف کرد.

روزنامه بریتانیایی تایمز با انتشار این خبر نوشت حذف شدن این حساب در یوتیوب بعد از آن انجام شده که این روزنامه افشا کرده چطور از آن برای «تبلیغات به نفع تهران و ضد اسرائیل» استفاده می‌شده است.

حساب یوتیوب دفتر پرس‌ تی‌وی در بریتانیا، چند هفته پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در عراق از این شبکه اجتماعی حذف شده، صدها ویدیو را به اشتراک گذاشته بود و حدود ۲۸ هزار دنبال‌کننده داشت.

همچنین رسانه‌های ایران به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی‌وی خبر داده‌اند که فیسبوک حساب کاربری وب سایت پرس تی‌وی فرانسوی را برای بار دوم طی چند هفته اخیر مسدود کرد. این حساب نیز حدود ۲۵۰ هزار دنبال‌کننده داشت.

پیشتر به دنبال شکایت مازیار بهاری، خبرنگاری که در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ زندانی شد، آفکام، نهاد مسئول نظارت بر فعالیت رسانه‌ها در بریتانیا، رای به لغو پروانه فعالیت تولیدی و قطع فرکانس پخش شبکه خبری پرس‌تی‌وی از طریق ماهواره شبکه اسکای را داد.

در روزهای اخیر دامنه‌های بین‌المللی سایت خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نیز مسدود شده است.»

تارنمای «همبستگی ملی» نیز با ذوق زدگی نوشت:

«تایمز لندن نوشت: «پرس.تی.وی با رادیو تلویزیون رژیم ایران ارتباط دارد. این کانال از سال ۲۰۱۳ هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

دونالد ترامپ پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و شلیک موشک به اهداف آمریکایی در عراق، تحریم‌ها را علیه رژیم ایران سخت‌تر کرده است.»

روز ۴بهمن ۹۸نیز به دستور وزارت خزانه داری آمریکا دامنه بین المللی خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس مسدود شد. علت این مسدود شدن قرار داشتن سپاه در فهرست موجودیت های ویژه لیست گذاری شده SDN اعلام شد.

 به دنبال خبرگزاری سپاه پاسداران، دامنه بین المللی سایت حکومتی فرارو نیز روز ۷بهمن ۹۸مسدود شد.»

مطلب منتشر شده در تارنمای «اتحاد انجمن ها برای ایران آزاد»  نیز با عنوان «دست یوتیوب درد نکند، کاربری پرس تی وی رژیم را بست»، حاکی از همین ذوق زدگی عناصر و جریان های ضد ایرانی از ایجاد محدودیت برای رسانه های ایرانی در فضای مجازی است. عناصر و جریان هایی که برخلاف نمود عملی ادعاهای آمریکا برای مقابله با خشونت علیه مخالفان و ...، شبانه روز در پی ایجاد  جو تهدید و ارعاب بر علیه ملتی هستند که در تازه ترین رویداد، با حضور چند ملیونی خود در تشییع سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و اعتراضات مستقیم علیه آمریکا، نشان داده اند میانه ای با معاندین جمهوری اسلامی ندارند، اما نه یوتیوب، نه فیس بوک و نه هیچ غول رسانه ای دیگری، دسترسی آشوب انگیزانه و خشونت طلبانه آنها را مسدود نمی کند.

نکته جالب در بسیاری واکنش های منتشر شده از سوی رسانه های مغرض آن است که ارتباط این اقدامات اخیر با انتقام سخت ایران از آمریکا سرپوش گذاشته نشده و به آن اعتراف شده است!

مطلب منتشر شده در تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک اما حاکی از آن است که:

«بعد از افشاگری یک روزنامه انگلیسی درباره اینکه پرس‌ تی‌ وی چطور از حساب خود برای انتشار پیام‌ هایی در حمایت از ایران و ضد اسرائیل استفاده می‌ کند، یوتیوب حساب کاربری رسانه ایرانی در انگلیس را حذف کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، یک روزنامه انگلیسی اعتراف کرده وبگاه «یوتیوب» حساب کاربری «پرس‌تی‌وی» را به دلیل انتشار مطالبی در حمایت از ایران و علیه اسرائیل حذف کرده است.

تایمز نوشته بعد از افشاگری این روزنامه، درباره اینکه پرس‌ تی‌ وی چطور از حساب خود برای انتشار پیام‌ هایی در حمایت از ایران و ضد اسرائیل استفاده می‌ کند، یوتیوب حساب کاربری رسانه ایرانی در انگلیس را حذف کرده است.

طبق اطلاعات این روزنامه کانال Press TV UK در یوتیوب که هزاران ویدئو منتشر کرده بود و ۲۸۰۰۰ مشترک داشت چند روز بعد از ترور سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غیرفعال و حذف شده است.

دیگر شبکه‌ های اجتماعی از جمله اینستاگرام هم در هفته‌ های گذشته اقدام به حذف تصاویر منتشرشده از سردار سلیمانی توسط کاربران کرده‌ اند.

این چندمین بار است که یوتیوب اقدام به حذف حساب‌های کاربری پرس‌ تی‌ وی می‌کند. مدیر وب‌ سایت و رسانه‌های اجتماعی شبکه پرس‌ تی‌ وی پیش از این گفته که اعتراض این رسانه را به گوش یوتیوب رسانده اما هیچ‌ وقت پاسخی دریافت نکرده است.

کارشناسان معتقدند اینگونه اقدامات شبکه‌های اجتماعی، ادعاهای آنها مبنی بر اینکه اهداف خودشان را بستری برای ارائه دیدگاه‌های مختلف می‌ دانند زیر سوال می‌برد»

 در مجموع، مرور همه این انعکاس ها و عقده گشایی ها حکایت از یک چیز دارد و آن گسترده شدن دامنه تروریسم آمریکایی و اسرائیلی به جبهه رسانه است. اتفاقی که از سال 1391 با حذف فرکانس شبکه های  ایرانی از برخی ماهواره ها رنگ و شدتی بیشتر از گذشته به خود گرفت و در طول این سال ها نیز متوقف نشده و به وضوح در دستور کار غرب قرار دارد.  اقدامی که همواره رنگ سیاسی زده می شود تا پس پرده منویات غرب از چنین رویکردی افشا نشود. اما دم خروس همیشه بیرون می زند.

یکم بهمن خبری مبنی بر مسدود کردن صفحات کانال آی فیلم فارسی و کانال عربی شبکه آی فیلم از سوی سایت یوتیوب در اقدامی ناگهانی و بدون اطلاع قبلی منتشر شد.

این صفحات قبل از بسته شدن، هیچ‌گونه هشداری دریافت نکردند و همه قوانین و مقررات حق مالکیت معنوی را نیز که مدنظر این سایت است، رعایت کرده بودند.

یوتیوب بدون هیچ اخطار قبلی صفحه آی فیلم عربی را کاملاً از دسترس شبکه و مخاطبان خارج کرد که این امر خلاف موازین حرفه‌ای است.

یوتیوب آی فیلم عربی با بیش از ۵۶۰ هزار عضو به علت پخش سریال‌های ایرانی با دوبله عربی بسیار مورد توجه مخاطبان عرب زبان در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته بود، تا جایی که میزان بازدید یک سال اخیر از این صفحه از مرز یک میلیارد و دویست میلیون دقیقه گذشته بود.

به فاصله چند روز پس از مسدود شدن صفحه یوتیوب آی فیلم عربی، یوتیوب بدون اطلاع قبلی صفحه آی فیلم فارسی را نیز از دسترس خارج کرد.

سال گذشته نیز یوتیوب در اقدامی عجیب و سؤال برانگیز، صفحات یوتیوب آی فیلم انگلیسی و آی فیلم ۲ را از دسترس خارج و علت آن را نقض مقررات خود اعلام کرده بود!

همه این‌ها در حالی است که صفحات یوتیوب شبکه آی فیلم فقط سریال‌های ایرانی را پخش می‌کردند و هیچ‌گونه محتوای (یا موضع گیری) سیاسی نداشتند. حال باید پرسید این صفحات چه محتوای سیاسی و در ضدیت با چه موضوعی را منتشر می کرده اند که مشمول غضب یوتیوب شده اند؟ آیا این جز آن است که دستگاه تبلیغاتی غرب از اسلام و ایران هراس دارد؟ و اساسا همه این ادعاهای مطرح شده در بستن صفحات رسانه های ایرانی مثل کف روی آب پرغلغله و تو خالی‌اند؟

رسانه های حامی آمریکا این بار برای محدود کردن آی فیلم، کدام «مازیار بهاری» و چه و چه و چه را بهانه می آورند؟

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.