مسافرت‌های خطرناک بحران‌های اجتماعی کرونا را بیشتر می‌کند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: باید از ترددهای بی‌مورد بین‌شهری و سفرهای استانی جلوگیری شود.

هادی نیوز: با وجود هشدارهای بسیار زیاد ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا درباره لزوم عدم خروج از خانه، بخشی از مردم همچنان به مسافرت می‌روند و در مکان‌های شلوغ شهر حضور می‌یابند.

 حضور مردم در نوار ساحلی شمال کشور و جدی نگرفتن هشدارهای وزارت بهداشت موجب شد مردم بومی به این مساله اعتراض کنند و در برخی شهرها مانع حضور خودروها با پلاک غیربومی شوند. قطعا ادامه این وضعیت موجب هرج و مرج در برخی نقاط کشور و ایجاد مشکلاتی فراتر از شیوع کرونا می‌شود. در اینجا باید مجریان قانون با هماهنگی همه‌جانبه به مساله محدودیت‌های ورود و خروج مسافران به استان‌های غیربومی ورود کرده و مانع دخالت و درگیری مردم شوند. تصاویری که از برخی شهرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد در عین حال که مسافران بی‌ملاحظه مقصر اصلی هرج و مرج هستند، دخالت بی‌مورد مردم بومی نیز بر مشکلات می‌افزاید. 

وزارت بهداشت بارها و بارها بر عدم خروج از خانه‌ها و شهرها تاکید کرده اما زیر بار قرنطینه شهرها نرفته و آن را بهداشتی نمی‌داند. با این وجود به نظر می‌رسد نهادهای دولتی درگیر در ستاد ملی مقابله با کرونا باید هماهنگی خود را بیش از پیش افزایش دهند و نباید شاهد اطلاعیه‌های متناقض استانداری‌ها و قرارگاه‌های بهداشتی باشیم. قطعا اگر این هماهنگی جدی گرفته نشود، هشدارهای وزارت بهداشت و ستاد ملی نیز جدی گرفته نمی‌شود.

همه مسؤولان کشور تاکید دارند برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا، مردم نباید سفر کنند، بلکه برای حفظ سلامت خود و همنوعان‌شان باید در خانه بمانند. معاون بهداشت وزارت بهداشت بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا تاکید کرد. دکتر علیرضا رئیسی با تاکید بر ضرورت در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: در خانه ماندن هموطنان و عدم حضور در معابر و خیابان‌ها رمز غلبه بر ویروس کرونا بوده و با تحمل و بردباری در مدتی کوتاه می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم. وی افزود: بدون شک حضور مردم در خیابان‌ها و سفرهای آنان به استان‌های مختلف باعث گسترش و تثبیت ویروس کرونا می‌شود و فقط در خانه ماندن و پیگیری اصول خودمراقبتی، یگانه راه غلبه بر این ویروس است. رئیسی ضمن اشاره به سفرهای برخی هموطنان به استان‌های شمالی کشور در این روزها اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در این استان‌ها و اختصاص کامل امکانات بهداشتی و درمانی به اهالی این مناطق، دیگر امکانی برای خدمت‌رسانی حوزه سلامت به مسافران وجود ندارد و در صورت بیماری، مسافران با مشکلات وسیعی مواجه خواهند شد. بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رئیسی گفت: با قدری تحمل و گذر از وضعیت فعلی می‌توان در ماه‌های آتی و در فضایی ایمن و مطمئن سفرها به اقصی نقاط کشور را انجام داد.

* ضرورت کاهش زمان کار ادارات و تعطیلی مغازه‌ها

با وجود تأکیدات فراوان مسؤولان بر ماندن در خانه اما خیلی‌ها همچنان سودای سفر در سر دارند که با این کار سلامت خود و جامعه را به خطر می‌اندازند. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره تبعات کم‌توجهی برخی‌ها به توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی بویژه توجه بر تاکید ماندن در خانه برای حفظ سلامت خود و دیگران گفت: تا زمانی که خود مردم نخواهند اصول بهداشتی و... را رعایت کنند، هیچ دستورالعمل، پروتکل، بخشنامه و توصیه‌ای کارساز نیست.

سیامک مره‌صدق در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه آموزش از راه دور مدارس، کاهش ساعات کاری بانک‌ها و ادارات و... با هدف قرنطینه شدن مردم در خانه برای کاهش مراودات و تجمعات است، افزود: با توجه به شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا در کشور به نظر می‌رسد به جز بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌و‌نقل عمومی، همچنین برخی فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی آن هم در برخی ساعات، تمام مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و امکان ارائه‌دهنده خدمات در شهر، باید تعطیل شوند، چرا که این ویروس ویروسی ناشناخته و کشنده است و سرعت انتقال فوق‌العاده‌ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه با هم باید برای ریشه‌کنی این ویروس مرموز و مرگبار تلاش کنیم، افزود: هیچ معنایی ندارد که مغازه‌ها در این روزهای سخت شیوع ویروس کرونا فعالیت کنند. البته وزارت بهداشت فاقد امور اجرایی سختگیرانه و نیروهای سخت‌افزاری است و فقط پروتکل تعریف می‌کند، بنابراین همه ارگان‌ها، دستگاه‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی باید در اجرای دستوالعمل‌های وزارت بهداشت، نسبت به رعایت اصول بهداشتی و... به جد تلاش کنند. در چنین شرایطی ضرورت جلوگیری از ترددهای بی مورد شهری و بین شهری یا سفرهای استانی و... همچنین رعایت نکات خودمراقبتی چون ماندن در منزل الزامی است. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به رقم اندک اعتبار وزارت بهداشت برای مبارزه با ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: 580 میلیارد تومان برای این بیماری اختصاص داده شده است که چنین رقمی بسیار ناچیز است و نیاز به بازنگری دارد.

وی اضافه کرد: مبارزه با این بیماری باید قاطع باشد. وزارت بهداشت به تنهایی توان ریشه‌کنی آن را ندارد، چرا که این بیماری شباهت به یک جنگ بیولوژیک دارد، در این صورت تمام قوای نظامی و اقتصادی کشور برای ریشه‌کنی آن باید پای کار بیایند و از نیروهای خط مقدم رزم که کادر پزشکی هستند بخوبی پشتیبانی کنند. اگر وزارت بهداشت نیازمند استخدام یا به‌کارگیری نیروهای کارآزموده به صورت پاره‌وقت و... است باید آنها در چنین شرایطی به کار گرفته شوند.

مره‌صدق اضافه کرد: دیروز با حضور وزیر بهداشت در مجلس شورای اسلامی به وی اعلام کردم که چرا نیروهای متخصص یا کارآزموده را در این شرایط سخت استخدام یا دعوت به کار نمی‌کنید؟ اما وی در جواب گفت؛ با وجودی که 3 هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد اما نه مجوز استخدام دارم و نه منابع مالی لازم.

***

جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، سختگیری‌ها در مبادی ورودی و خروجی شهر قم تشدید می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، استاندار قم با اعلام این خبر گفت: از زائران و مسافران تقاضا داریم قم را برای سفر یا توقف انتخاب نکنند و شرایط فعلی این شهر را در نظر بگیرند. جهت جلوگیری از انجام سفرهای نوروزی باید اطلاع‌رسانی دقیق شود و هتل‌داران و مسافرخانه داران قم نیز باید همکاری لازم را در عدم پذیرش مسافر داشته باشند. بهرام سرمست خاطرنشان کرد: بستن جاده به روی مسافران اقدامی صحیح نیست اما باید به طور جدی به مردم هشدارهای لازم ارائه شود تا در جهت حفظ سلامت خود و خانواده‌های‌شان قرنطینه خانگی را جدی بگیرند. با آنکه در استان قم اولین مورد کشف ویروس اتفاق افتاد اما این به معنای شیوع ویروس از قم نبود، چرا که ویروس 14 روز دوره نهفتگی دارد. پس از کشف ویروس در این شهر، استان‌های دیگر در آمادگی کاملی به سر می‌بردند که در کاهش شیوع بیماری اثرگذار بود. استاندار قم درباره تامین اقلام بهداشتی نیز تصریح کرد: کمبودها به دولت و دستگاه‌های اجرایی ارجاع داده شده است، البته بخش خصوصی تولید کننده اقلام بهداشتی و خیرین نقش مهمی در رفع کمبودها دارند، ضمن اینکه باید از ظرفیت مردمی نیز در رفع مشکلات استفاده کرد. همگرایی و همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی نقش مهمی در مدیریت این بحران دارد و اصحاب رسانه در این میان دارای نقشی مهم و اساسی هستند تا در مجموع بتوان اقدامات پیشگیرانه را توسعه داد. با وجود توصیه‌های جدی، مردم هنوز قرنطینه خانگی را جدی نگرفته‎اند و با این شرایط نمی‌توان در قطع زنجیره انتقال ویروس موفقیتی به دست آورد. استاندار قم عنوان کرد: مهار ویروس کرونا تا یک ماه دیگر توفیق بزرگی است که با مشارکت مردم و رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه خانگی تحقق پیدا می‌کند.

منبع:وطن امروز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.