ویروس کرونا؛ یک سلاح جنگی دیگر در زرادخانه آمریکا

به جای آنکه همگان به این ویروس به چشم دشمنی نگاه کنند که در تمام کشورها باید ریشه کن شود، کاخ سفید، پنتاگون و سیا آن را به عنوان یک اسلحه جنگی می بینند که باید آن را در طرح های امپریالیستی خود لحاظ کنند.

هادی نیوز: دکتر تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در نطق روز پنج شنبه خود با تایید اینکه تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در سطح جهانی به 200 هزار تن رسیده، افزود: «همانطور که همیشه گفته ایم، تنها راهی که برای شکست این همه گیری پیش روی ماست از  طریق همبستگی است. همبستگی، همبستگی، همبستگی...ما یک نژاد انسانی هستیم و همین واقعا کافی است. این بیماری یک دشمن نامرئی علیه بشریت است.»

همبستگی بشریت در سطح جهان صرفا یک آرمان شرافتمندانه نیست، بلکه در مبارزه با ویروس کشنده ای که همزمان با گسترش آن در چهارگوشه جهان صدها میلیون تن از انسان ها را تهدید می کند، ضرورتی بر سر زندگی یا مرگ است. اما این آرمان  در مغایرت مطلق با واقعیت یک جامعه سرمایه داری جهانی قرار دارد که سطوح بی سابقه ای از نابرابری اجتماعی بر آن حاکم است و دنبال کردن منافع ژئواستراتژیک با توسل به شیوه های خشن و مرگبار از مشخصه های آن محسوب می شود. در کنار ویروس کرونا، «این دشمن نامرئی علیه بشریت» یک دشمن کاملا مرئی دیگر نیز ایستاده است؛ امپریالیسم جهانی.

این واقعیت در هیچ جا بیشتر از وضعیت ناخوشایندی که ایران و جمعیت حدودا 83 میلیونی اش با آن مواجه اند مشهود نیست. این کشور سومین میزان مرگ و میر بالا را بعد از چین و ایتالیا دارد، نرخ مرگ و میر در هیچ کشوری بالاتر از ایران نیست و تعداد افراد مبتلا نیز هر روز که می گذرد به شدت افزایش پیدا می کند. کیانوش جهانپور سخنگوی وزیر بهداشت ایران روز پنج شنبه اعلام کرد که در طول 24 ساعت گذشته 149 نفر جان خود را از دست داده اند و به این ترتیب جمع کل جان باختگان این ویروس در این کشور به 1284 نفر رسیده است. در طول همین مدت 1046 مورد ابتلای جدید گزارش شده که کل افراد مبتلا را به 18407 نفر افزایش داده است. اعتقاد بر این است که  که هر دوی این ارقام بسیار کمتر از میزان واقعی محاسبه شده است. جهانپور گفت: «بر اساس اطلاعات ما هر 10 دقیقه یک نفر جان خود را در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا از دست می دهد و هر ساعت حدود 50 نفر در ایران به این ویروس آلوده می شوند.»

واکنش واشنگتن به این بحران به جای همبستگی، تلاش عامدانه برای تشدید  آن به بهای جان تعداد بیشماری از مردم طبقه مزدبگیر ایران بوده است. به جای آنکه همگان به این ویروس به چشم دشمنی نگاه کنند که در تمام کشورها باید ریشه کن شود، کاخ سفید، پنتاگون و سیا آن را به عنوان یک اسلحه جنگی می بینند که باید آن را در طرح های امپریالیستی خود لحاظ کنند. این نتیجه گریزناپذیری است که از وضع تحریم های اقتصادی توسط دولت ترامپ می توان گرفت؛ تحریم هایی که برای مجازات ایران، شرکت ملی نفت این کشور را هدف گرفته اند.. تنها دو روز بعد مجموعه تحریم های دیگری از سوی  وزیر خارجه قلدر واشنگتن مایک پمپئو علیه 9 نهاد جداگانه در چین، هنگ کنگ و آفریقای جنوبی اعلام شد. این شرکت ها به اتهام کمک به دور زدن «تحریم های مهم» آمریکا علیه مواد پتروشیمی ایران، در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفتند. پمپئو با اشاره به همه گیری کرونا با عبارات و کلماتی آشکارا ستیزه جویانه و بیگانه هراسانه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «ویروس ووهان یک قاتل است و رژیم ایران هم یکی از همدستان آن به شمار می رود.» او درهمین کنفرانس ادعا کرد که واشنگتن آمادگی انجام اقدامات بشردوستانه برای کمک به سلامت مردم ایران را دارد.»

این سطح از دروغگویی و  ریاکاری حتی بر اساس معیارهای دولت ترامپ نیز حیرت انگیز است. تحریم های آمریکا که بانک مرکزی ایران را در فهرست سیاه قرار داده، خرید داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی را  که ظاهرا تحت برنامه «فشار حداکثری» کاری مجاز به شمار می رود، غیرممکن کرده است. این وضعیت موجب ده ها هزار مرگ زودهنگام و قابل پیش گیری تا پیش از شیوع ویروس کرونا شده است. اکنون بر اساس برآورد یک پزشک ایرانی، میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 می تواند به 3.5 میلیون نفر برسد. این رنج و درد انسانی برای برنامه تحریم های «فشار حداکثری» واشنگتن آسیب جانبی محسوب نمی شود، بلکه هدف مستقیم آن به شمار می رود. امپریالیسم آمریکا از طریق مجازات جمعی بی رحمانه، گرسنگی دادن و گسترش بیماری، به دنبال اجرای برنامه تغییررژیم خود در تهران با هدف از میان برداشتن یک مانع منطقه ای بر سر راه هژمونی خود بر منطقه غنی از نفت خلیج فارس و در عین حال آماده سازی خود برای جنگ با چین است. همه گیری ویروس کرونا را باید به عنوان یک اسلحه دیگر در زرادخانه آمریکا دید.

همانطور که حمله موشکی 3 ژانویه و ترور ژنرال قاسم سلیمانی در فرودگاه بین المللی بغداد روشن ساخت، امپریالیسم آمریکا خود را برای دست زدن به جنگ تهاجمی مستقیم علیه ایران برای دستیابی به اهداف خود آماده می کند. با همان قاعده حاکم بر قتل غیرقانونی سلیمانی، ترامپ به پنتاگون دستور بمباران کشتی ها، سیستم های دفاع هوایی و دیگر اهداف ایرانی را به منظور هموار کردن  راه برای یک مواجهه نظامی فاجعه بار داده بود.

میزان مشکلات دولت ایران در مواجهه با شیوع ویروس کرونا خود را در درخواست این کشور از صندوق بین المللی پول نشان داد. تهران که برای بیشتر از چهار دهه است هیچ درخواستی از این صندوق نداشته، یک وام اضطراری 5 میلیارد دلاری را درخواست کرد که برای خرید اقلام پزشکی نیاز مبرمی به آن دارد.

با توجه به  رای تعیین کننده واشنگتن در صندوق بین المللی پول، احتمالا درخواست این وام رد خواهد شد. درست همانطور که درخواست ونزوئلا رد شد، کشور نفتی دیگری که با تحریم های «فشار حداکثری» شدیدی مواجه است و این کشور نیز با شیوع ویروس کرونا دست به گریبان است. هیئت مدیره صندوق بین المللی پول با بدبینی ادعا کرده بود که نمی تواند چنین پولی را  به ونزوئلا بپردازد، چون در شناسایی کامل دولت پرزیدنت نیکولاس مادورو تردید دارد. انگار که عروسک دست نشانده آمریکا خوآن گوآیدو و دار و دسته کوچک مورد حمایت سیا، این دسیسه چینان دست راستی که او را احاطه کرده اند، می توانند تلاش هایی را برای مهار و تخفیف این بیماری سازماندهی کنند! همزمان متحدین دست راستی واشنگتن در آمریکای لاتین هر نوع همکاری را با ونزوئلا در مبارزه با انتشار ویروس کرونا رد کرده اند، باز هم به امید که بتوانند از صدها و هزاران مرگ و میر برای سرنگورن کردن دولت فعلی این کشور و بر سر کار آوردن یک رژیم دست نشانده آمریکا استفاده کنند.

تاثیرات این سیاست های مجرمانه  محدود به کشورهای هدف باقی نخواهد ماند. ویروس کرونا پیشتر از ایران به اکثر نقاط خاورمیانه و جنوب آسیا منتشر شده است. پنتاگون مجبور شده سربازان اشغالگر خود را در افغانستان حبس کند، از ترس اینکه  بازگشتن آنها بتواند این ویروس را به داخل کشور گسترش دهد. کمیته ملی حزب سوسیالیت برابری (آمریکا) در بیانیه روز 17 مارس 2020 خود «چگونه با همه گیری کووید-19 مبارزه کنیم: برنامه اقدامی برای طبقات مزدبگیر» درخواست «خاتمه دادن به کلیه تحریم ها و اقدامات جنگ تجاری» را مطرح کرده است. در این بیانیه آمده است: «تحریم های اقتصادی توان واکنش ایران، ونزوئلا و سایر کشورها را تحلیل برده و مانع از دستیابی آنها به تجهیزات پزشکی اساسی می شود. تمهیدات جنگ تجاری تحمیل شده از سوی ایالات متحده و کشورهای اروپایی باید به حالت تعلیق در آید. ویروس کرونا یک بیماری جهانی است که مستلزم یک واکنش هماهنگ جهانی است.»

همه گیری ویروس کرونا در سطح جهان بار دیگر به روشن ترین وجه نشان داده است که منافع اساسی طبقات مزدبگیر و نفس بقای بشریت با امپریالسیم در تضاد قرار دارد. همبستگی لازم برای شکست این بیماری و نجات جان میلیون ها تن در سراسر جهان، تنها از طریق متحد شدن طبقات مزدبگیر در سطح کشورها در مبارزه ای مشترک علیه امپریالیسم امکان پذیر است.

نویسنده: بیل فان اوکن (Bill Van Auken) سیاستمدار و فعال سیاسی چپگرا

منبع: https://b2n.ir/969994

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.