خرید اسلحه؛ مقابله با کرونا به روش آمریکایی

در هفته های اخیر به دلیل بیم و هراس عمومی از فروپاشی ساختار نظم و قانون، فروش اسلحه در آمریکا شاهد رشد بی سابقه ای بوده است. خریداران اکثر این سلاح ها کسانی هستند که برای اولین بار به سراغ خرید اسلحه می روند. تنها ظرف همین یک ماه حدود 3 میلیون و 700 هزار درخواست بررسی پیشینه قبل از خرید ارائه شده که معادل تعداد افرادی است که قصد خرید سلاح دارند.

هادی نیوز: با هشدارهای پرزیدنت ترامپ مبنی بر ترسناک بودن چند هفته آینده به دلیل افزایش شدید مرگ و میر ناشی از این بیماری، شبح همه گیری ویروس کرونا در آمریکا قطعا تیره تر از قبل شده است. برای غلیظ تر شدن این  آمیزه شوم، گزارش هایی در این باره منتشر شده اند که شهروندان آمریکایی به گونه ای در حال خریداری اسلحه گرم هستند که گویی اصلا فردایی وجود ندارد.

در هفته های اخیر به دلیل بیم و هراس عمومی از فروپاشی ساختار نظم و قانون، فروش اسلحه شاهد رشد بی سابقه ای بوده است. بر اساس گزارش ها خریداران اکثر این سلاح ها کسانی هستند که برای اولین بار به سراغ خرید اسلحه می روند. در طول ماه مارس یعنی پیش از آنکه به دلیل شیوع گیری ویروس کرونا به دستور دولت کسب و کارها تعطیل شوند، شمار درخواست ها برای بررسی  پیشینه افراد از سوی اف بی آی، نشان دهنده افزایش بسیار شدید درخواست خرید سلاح و عبور آن از سقف معمول خود بوده است.

تنها ظرف همین یک ماه حدود 3 میلیون و 700 هزار درخواست بررسی پیشینه قبل از خرید ارائه شده که معادل تعداد افرادی است که قصد خرید سلاح دارند. 

این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که آمریکا تا پیش از این نیز از نظر تعداد شهروندانی که مالک اسلحه گرم هستند جایگاه نخست را در جهان داشته و برآورد می شود که در این کشور 390 میلیون اسلحه در گردش باشد، یعنی چیزی معادل بیش از یک اسلحه برای هر یک از شهروندان آمریکایی. این را نیز به خاطر داشته باشید که آمریکا در زمینه مرگ های ناشی از تیراندازی های جمعی در جهان پیشتاز است.

آمار و  ارقام رسمی نشان می دهند که هر سال حدود 11 هزار آمریکایی در اثرتیراندازی با سلاح گرم به قتل می رسند. نزدیک به دو برابر این رقم نیز به دلیل خودکشی با اسلحه جان خود را از دست می دهند که جمع کل سالانه مرگ های ناشی از خشونت با اسلحه را به بیشتر از 30 هزار مورد می رساند. جمع شهروندان جان باخته آمریکایی در اثر بیماری کوود-19  با بالا رفتن نرخ تلفات در حال نزدیک شدن به10 هزار نفر است. برآوردهای رسمی هشدار می دهند که مرگ و میرهای ناشی از کووید-19 در آمریکا می تواند بالغ بر 200 هزار نفر شود.

اما آنچه که می توان به اثرات مرگبار این همه گیری اضافه کرد، رواج اسلحه و ترس روزافزون از بروز هرج و مرج های اجتماعی است. شاید وقتی که ترامپ ماه پیش گفت که هرچه تعطیلی اقتصاد طولانی تر شود به تلفات بیشتری منجر خواهد شد، به همین مسئله اشاره داشته است. در روزهای اخیر رئیس جمهور از این ابراز نگرانی کرده که اقتصاد آمریکا نمی تواند برای همیشه «به کسانی که کار نمی کنند پول پرداخت کند.»

ترامپ نمی خواهد اقتصاد دچار ریزش شود، به این دلیل که چنین اتفاقی امیدهای او برای انتخاب مجدد را نقش برآب خواهد کرد. با این حال ترامپ و طبقه شرکتی می دانند که اقتصاد سرمایه داری مثل یک دوچرخه است. وقتی که این دوچرخه از حرکت بازایستد، به زمین خواهد افتاد. پس  راه چاره این است که کسب و کارها بازگشایی شوند و کارگران به سر کارهایشان برگردند.

اما اگر میلیون ها کارگر با علم به اینکه ممکن است جانشان در معرض خطر یک همه گیری قرار داشته باشد که مهار نشده، نخواهند به صف مقدم بازگردند چه؟



شرایط نزدیک به تمرد در ناو هواپیمابر یو اس اس تئودر روزولت از وجود یک آتش زیرخاکستر نافرمانی در مقابل مقامات خبر می دهد. وقتی که اربابان پنتاگون کاپیتان برت کروزیر را به این دلیل اخراج کردند که صدای هشدار خود را در مورد گسترش عفونت در میان 4 هزار خدمه این ناو بلند کرده بود، خدمه برای فرمانده خود به عنوان قهرمانی که سلامتی و ایمنی آنها را بر دستورهای آدمیرال ها مقدم دانسته هورا کشیدند.

در همه جا کمبود جدی تجهیزات حفاظتی بسیار مهم برای کارکنانی چون پرسنل مراقبت های درمانی، نشان می دهد که مقامات آمریکایی  برای تضمین ایمنی جامعه اقداماتی حتی نزدیک به کافی هم انجام نداده اند. اگر مقامات، مقاماتی که  نشان داده اند بی عاطفه و نامهربان هستند – که تنها انگیزه بخش آنها سودهای خصوصی است- کارگران را مجبور به بازگشت به سر کارهایشان کنند، این کار قطعا به انزجار و خشم گسترده تری منجر خواهد شد.

 اگر دولت از پرداخت چک های مساعده رفاهی ناتوان شود، همانطور که ترامپ تلویحا اشاره کرده که احتمالا به دلیل فشارهای مالی این اتفاق خواهد افتاد، مردم چگونه شکم خانواده هایشان را سیر خواهند کرد؟

تاکنون حدود 10 میلیون آمریکایی به دلیل همه گیری کووید-19 کار خود را از دست داده اند و جمع کل کسانی که کارشان را از دست می دهند، احتمالا بالغ بر 47 میلیون نفر خواهد شد. و بله، واشنگتن می تواند برای هزینه های نظامی اش تریلیون ها دلار در هر سال پیدا کند، اما وقتی پای پشتیبانی از کارگران و خانواده هایشان طی یک بحران پیش می آید، ناگهان پای دوراندیشی مالی به میان کشیده می شود. این قبیل اولویت های انحرافی به مردم می گوید تا جایی که به  طبقه حاکمه آنها مربوط می شود، به راحتی می توان مردم را دور انداخت.



تصور کردن این صحنه اصلا کار مشکلی نیست که اگر کار به جایی برسد که پای مرگ و زندگی به میان بیاید، مردمان گرسنه و درمانده به زور می کوشند راهی برای ورود به فروشگاه های تعطیل شده با هدف غارت مواد غذایی، دارو و دیگر اقلام ضروری باز کنند. به این ترتیب اخلاقیات پر کردن شکم فرزندان، بر الزامات قانونی پرداخت وجه اقلام خریداری شده – به خصوص زمانی که عملیات کنترلی در کار نیست- تقدم پیدا می کند.

اوضاع به گونه ای است که انگار این فقط شهروندان آمریکایی نیستند که انتظار مشکلات بیشتری را در آینده دارند. دولت آمریکا نیز بیشتر از 21 هزار سرباز متعلق به گارد ملی را بسیج کرده تا در صورت بروز بی نظم های اجتماعی آنها را در سطح ایالت ها به کار گیرد.

این روزها ایالات متحده اصلا جای خوبی نیست؛ جولان یک همه گیری که بی عملی دولت درقبال آن بیشتر بر وخامت آن افزوده، عدم احساس امنیت گسترده اجتماعی در میان کارگران محروم و اسلحه و مهمات کافی برای به راه انداختن یک جنگ. وقتی که ترامپ هشدار می دهد که هنوز بدتر از این ها در راه است، احتمالا حتی درک نمی کند که این آینده چه اندازه می تواند بد باشد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.