قاسم حبيب زاده

پانزده خرداد ۱۳۴۲

بسیاری از تحلیلگران قیام ۱۵ خرداد مردم مسلمان قم، تهران و سایر شهرهای ایران را سرآغاز انقلاب اسلامی می دانند که ابراز خشم مردم از دستگیری امام خمینی توسط رژیم شاه بود.

 رژیم شاه در خرداد سال ۴۲ با به‌کارگیری حداکثر خشونت و کشتار مردم، توانست اعتراض آنها را سرکوب کند و با به خاک و خون کشیدن مرد و زن پیر و جوان و حتی کودکان حاضر در راهپیمایی، زوال حکومت خود را تا ۱۵ سال به تاخیر اندازد، اما این جنایت چند پیام مهم برای مردم مسلمان ایران و رژیم شاه و حامیان او داشت .

مردم بعد از این واقعه به این واقعیت پی بردند که رژیم شاه هیچ ارزشی برای آموزه های دینی و حتی جان مردم قائل نیست و امکان تحمل چنین حکومتی وجود ندارد، اما عدم گستره فهم و بصیرت قاطبه مردم، تحقق سرنگونی شاه را تا ۱۵ سال به تاخیر انداخت و از طرفی برای خود رژیم هم ثابت شد که هیچ مفاهمه ای بین او و مردم مسلمان ایران وجود ندارد، اما توانست با ابزار تبلیغات تا مدت ها بر این عدم مفاهمه سرپوش گذارند که البته با گسترش درک و بصیرت مردمی، حکومت دیکتاتوری از بین رفت.
نکته حائز اهمیت در خصوص این رویداد در حال حاضر، تغییر جای جلال و شهید است که این روزها در فضای مجازی گسترش یافته است. به میزانی که صاحبان قلم و سخن کمتر از واقعیت‌های چنین رویدادهایی بگویند و بنویسند و جنایت های رژیم گذشته را برای نسل جوان فعلی تشریح ننمایند، کم نیستند افرادی که فکر و ذهن جوانان را دزدیده و از قاتل مردم ایران، چهره ای موجّه و خادم ترسیم  نمایند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.