فرزان شهیدی

دکتر رمضان عبدالله، تلاش ها و دستاوردها/ مرد وحدت در سرزمین فلسطین

مهمترین دستاورد دکتر رمضان عبدالله ادامه راه شهید فتحی شقاقی بود که بر آرمان فلسطین بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی و خط مشی امام راحل (ره) تاکید زیادی داشت.

هادي نيوز: دکتر رمضان عبدالله شلح دبیر کل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین در 18 خرداد 99 در اثر بیماری قلبی، دار فانی را وداع گفت. وی پس از شهادت فتحی شقاقی توسط موساد، دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را بر عهده گرفت و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸ به مدت ۲۳ سال در این جایگاه قرار داشت. رمضن عبدالله در این دوره نسبتا طولانی، در خدمت به آرمان فلسطین، تلاش ها و دستاوردهای بسیاری در کارنامه خود ثبت کرد.
مهمترین دستاورد دکتر رمضان عبدالله ادامه راه شهید فتحی شقاقی بود که بر آرمان فلسطین و احیای اسلامگرایی در عرصه فلسطین تاکید زیادی داشت.
شهید شقاقی تحت تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه های امام راحل (ره) قرار داشت و کتابی با عنوان «الخمینی الحل الاسلامی والبدیل» (امام خمینی راه حل اسلامی و جایگزین) نگاشت و راه امام را بهترین گزینه جهت تحقق آرمان فلسطین معرفی کرد. این در حالی بود که گفتمان غالب در آن دوره در میان مبارزان و گروه های فلسطینی عمدتا گرایش های ناسیونالیستی (ملی گرایانه) و سوسیالیستی (چپگرا) بود.
به همین دلیل بود که رابطه جهاد اسلامی با جمهوری اسلامی بسیار مستحکم بوده و از حمایت های ایران و شخص رهبر انقلاب و به ویژه سردار شهید سلیمانی برخوردار بود. در این میان، روابط رمضان عبدالله با شهید سلیمانی بسیار نزدیک و متمایز و فراتر از مناسبات رسمی و روتینی بود.
دستاورد دیگر رمضان عبدالله آن بود که زمانی که به سمت دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی رسید، به رغم شرایط دشوار و فشارهای امنیتی دشمن، این سازمان را وارد مرحله ثبات سیاسی کرد. جنبش جهاد اسلامی تحت مدیریت رمضان عبدالله از ساختار تشکیلاتی منظم و اساسنامه‌ مدون برخوردار شد.
وی مقاومت، جهاد و  مقابله نظامی با رژیم صهیونیستی را در قالب سازمانی تداوم بخشید. لذا یکی از ویژگی های دوران دبیرکلی او تداوم روش فکری و سیاسی شهید فتحی شقاقی و تأکید بر انجام عملیات نظامی، با وجود مشکلات و محدودیت های میدانی و لجستیکی بود.
در جنگ های غزه به ویژه نبرد 50 روزه در سال ۲۰۱۴، این جنبش با هدف قرار دادن تل آویو با موشک ‌های دوربرد به قدرت ‌نمایی پرداخت و نگرانی اسرائیل و حامیانش را بیش از گذشته برانگیخت.
به همین دلیل رمضان عبدالله همواره از سوی دشمن تحت تعقیب بوده و در لیست تروریسم قرار گرفت و حتی برای سر او جایزه 5 میلیون دلاری تعیین شده بود. اما وی به رغم فشارها و تهدیدات، از راه مقاومت عدول نکرد و تا پایان عمر بر مبانی آرمان فلسطین ثابت قدم ایستاد.
حمایت از انتفاضه دوم که منجر به خروج رژیم صهیونیستی از غزه شد؛ زنده نگه داشتن مساله فلسطین، ایجاد مانع اساسی در برابر برنامه اصلی رژیم صهیونیستی که تسلط بر کل فلسطین بود؛ و تقویت هویت اسلامی و گفتمان مقاومت در متن جریان ‌های فلسطینی از جمله دستاوردهای جهاد اسلامی بوده است که رمضان عبدالله به عنوان دبیرکل این جنبش در آن نقش اساسی داشته است.
جهاد اسلامی همانند جنبش حماس، از پایگاه اجتماعی گسترده ای برخوردار نبود، لذا بر خلاف حماس در زمینه سیاسی و خدمات اجتماعی فعالیت چندانی نداشته و در مشی مبارزاتی خود تا آن اندازه وارد سیاست می شد که در مسیر آزادی فلسطین موثر باشد. به همین دلیل این جنبش در عرصه نظامی بیشتر از عرصه سیاسی فعال بوده است.
با این حال رمضان عبدالله در سال های پایانی دبیرکلی خود، این جنبش را در جهت نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه سیاسی سوق داد. او در سال 2016 در همایشی که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تأسیس این جنبش و نیز سالگرد ترور شهید فتحی شقاقی برگزار شد، یک طرح ده ماده ای برای عبور از وضعیت کنونی فلسطین مطرح نمود که مهمترین عناوین آن عبارت بود از: انجام گفت وگوهای فراگیر ملی، یکپارچگی سرزمین و وحدت ملت فلسطین، عبور از اسلو، اصلاح ساختار سازمان آزادی بخش فلسطین و همکاری با کشورهای عربی و اسلامی.
دکتر رمضان عبدالله در عرصه سیاسی نگاه راهبردی و هوشمندانه ای داشت و بیش از همه بر وحدت فلسطینی ها در مقابله با دشمن صهیونیستی تاکید می کرد، خصوصا در دورانی که گروه های فلسطینی گرفتار واگرایی و نزاع داخلی شده بودند. به همین دلیل بود که به او لقب «مرد وحدت» داده بودند.
دکتر رمضان عبدالله به اعتراف کسانی که مدت ها با او بودند شخصیتی وارسته و فرهیخته داشت. نویسنده این سطور چندین بار توفیق حضور و گفت وگو با او داشته و حسن خلق و مناعت طبع و نیز بینش و هوشمندی او نسبت به امور، واقعا تحسین برانگیز بود.
ممکن است پرسیده شود آیا وفات رمضان عبدالله تاثیری در آینده جنبش جهاد اسلامی خواهد داشت؟
با توجه به ساختار سازمانی پویا و مستحکم جهاد اسلامی که توسط شهید فتحی شقاقی بنیانگذاری شد و با تلاش های بیش از دو دهه دکتر رمضان عبدالله تقویت شد، دورنمای جهاد اسلامی درخشان است و فقدان دکتر رمضان عبدالله، وقفه ای در این مسیر ایجاد نخواهد کرد. 
این در حالی است که جانشین وی یعنی جناب «زیاد نخاله» کاملا با رهبران فقید این سازمان همسو و همراه بوده و در کنار اعضای این جنبش، روی اصول اولیه همچون تحقق آرمان فلسطین و مبارزه با اشغالگران صهیونیستی ثابت قدم هستند.
این در حالی است که فلسطین با توطئه های جدیدی همچون طرح موسوم به «معامله قرن» مواجه بوده و تلاش های زیادی توسط دشمنان در جهت به فراموشی سپردن آرمان فلسطین و تثبیت رژیم غاصب صورت می گیرد.
در سایه پایداری در خط مقاومت که در میان مردم فلسطین و گروه های فلسطینی و از جمله جهاد اسلامی به وضوح دیده می شود، بی تردید رویای طرح های استعماری دشمن همچون «معامله قرن» بر باد رفته و مسلمانان شاهد آزادی قدس شریف خواهند بود.

بصیرت 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.