نفس‌هایی که میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها کشاند/ حقوق بشر آمریکایی!

نفس‌های «جورج فلوید» آمریکایی پس از تلاش‌های بی فایده‌اش زیر زانوی سنگین پلیس نژادپرست آمریکا به شماره افتاد و جانش را از دست داد؛ اما پایان نفسهایش سرآغاز اعتراضات مردمی در ایالت‌های مختلف آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی شد.

هادي نيوز: نفس‌های «جورج فلوید» آمریکایی پس از تلاش‌های بی فایده‌اش زیر زانوی سنگین پلیس نژادپرست آمریکا پس از هفت دقیقه به شماره افتاد و سپس جانش را از دست داد.

فردی که در کشوری زندگی می‌کرد که ادعای تمدن، روشنفکری، آزادی بیان و دموکراسیش گوش فلک را کر کرده است.

دولت تروریست و نژادپرست آمریکا سالهاست که برای همه کشورهای تحت سلطه خود و حتی سایر کشورها نسخه حقوق بشری و روشنفکری می‌پیچد و به خود اجازه داده تا درباره شرایط حقوق بشر در سایر کشورها از جمله ایران اظهارات مداخله جویانه داشته باشد.

حقوق بشر ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی به صِرف انسان بودن از آن بهره مند است، آمریکا حتی حقوق بشر را نیز دستمایه سلطه غیر قانونی خود برای سرنوشت ملت های جهان قرار می دهد و با سوءاستفاده بی‌رحمانه از نام حقوق بشر در جهت امیال غیر قانونی و فریبکارانه سیاسی، نظامی و اقتصادی‌اش گام برمی دارد.

ترور، جنگ‌های غیر قانونی، جاسوسی و نقض حریم خصوصی افراد، لابی های پشت پرده سیاسی، آزادی حمل سلاح، خشونت پلیس، نقض آزادی بیان، نقض حقوق مسلمانان، نقض حقوق پناهجویان، تبعیض نژادی و ... از جمله اقدامات این کشور در نقض حقوق بشر است.

اگر کمی به مواضع حقوق بشری آمریکا دقت کنیم به راحتی می توانیم بفهمیم که دولتمردان این کشور وضعیت حقوق بشر در جهان را بر مبنای منافع سیاسی خود انجام می‌دهند و با استفاده ابزاری از این موضوع، قضاوت‌های سوگیرانه و جانبدارانه مبنای عمل سیاسی آنها در ارتباط با کشورهای هدف قرار می‌گیرد و تحریم‌های اقتصادی و تحمیل فشارهای سیاسی علیه کشورهای مستقل با همین قضاوت‌های نادرست توجیه می‌شود.

[نفس‌هایی که میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها کشاند/ حقوق بشر آمریکایی!]

کشوری که خود همواره و آشکارا حقوق  بشر را نقض می‌کند و مدعی بشردوستی است با قانون حمل آزادانه سلاح جان و حریم شخصی شهروندان آمریکایی را به مخاطره انداخته و حق امنیت را از آنها سلب کرده است و با طرح مباحث مختلف، موضوع محدودیت و کنترل اسلحه را به حاشیه می‌برد.

پلیس این کشور به ظاهر دموکرات، برخلاف عرف متعارف که باید رکن اساسی حقوق شهروندی را تأمین کند، حقوق مردم آمریکا به ویژه سیاه پوستان را مورد تعرض قرار می‌دهد. آنها با جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر یعنی ۱۳ درصد از کل جمعیت آمریکا، بزرگترین اقلیت قومی در این کشور محسوب می‌شوند اما از تبعیض و رفتارهای نابرابر رنج می‌برند و همواره قربانیان قتل‌های با اسلحه در آمریکا هستند.

داستان طولانی خشونت پلیس با سیاهان و رنگین پوستان از زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون»، شروع شده و همچنان ادامه دارد؛ قتل «آمادو دیالو»، «اریک گارنر»، «مایکل براون» «رادنی کینگ» «آنتونی لامار اسمیت» «استفان کلارک» و حالا «جورج فلوید» که با توجه به اینکه در این کشور برخورد قانونی با پلیس در راستای سوءاستفاده از قدرت و هنجارشکنی‌های اخلاقی آن صورت نمی‌گیرد باید منتظر جنایتهای هولناک دیگری در این کشور باشیم.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس این واقعیتهاست که همواره بر افشای ماهیت ضد حقوق بشری دولت آمریکا تأکید داشته‌اند تا عدم صداقت و صلاحیت آمریکا در پیگیری مسائل حقوق بشری به تصویر کشیده شود.

ایشان همچنین در روز چهارشنبه دوم خرداد سال ۹۷ در بخشی از بیاناتشان در دیدار رمضانی با مسئولان نظام به جنایت‌های رژیم آمریکا علیه حقوق بشر اشاره کردند و با برشمردن موارد و مصداق‌هایی از نقض حقوق بشر توسط رژیم آمریکا، فرمودند: «چند مسئله‌ی حقوق بشری در مورد آمریکا وجود دارد که سازمان ملل جدّاً باید این‌ها را دنبال کند. این پرونده‌ها حل‌نشده است، تمام‌نشده است، نیمه‌کاره‌مانده است که بعضی‌ها اصلاً از اوّل هم دنبال نشده... یک مسئله‌ی دیگر هم رفتار جنایت‌بار دولت آمریکا و پلیس آمریکا با سیاه‌پوست‌ها است. متّهم سیاه‌پوست یا مظنون سیاه‌پوست، محکوم به انواع سختی‌ها است، حتّی مرگ؛ هیچ اشکالی ندارد! بعد هم می‌آیند در یک دادگاهی یک سرهم‌بندی‌ای می‌کنند و جانیِ قاتل را رها می‌کنند، آن بیچاره هم خونش به هدر میرود. این هم قابل پیگیری است».

در ادامه سریال حقوق بشر آمریکایی وزارت امور خارجه این کشور محکومیت‌های قضائی برخی از کشورها را مورد نکوهش قرار می‌دهد به عنوان مثال دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل اجرای شریعت اسلامی از جمله حکم اعدام را نقد می‌کند اما خودشان اعدام را غیر انسانی و با تزریق‌های مرگبار، صندلی‌های اعدام الکتریکی و … در این کشور اجرا می‌کنند.

در تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی که شهره عام و خاص‌اند و موج تبلیغاتیشان اسلام هراسی و اسلام ستیزی است و مسلمانان این کشور بارها بدون دلیل از سوی بازرسی‌های ضدتروریستی اف. بی. ای مورد بازخواست قرار گرفتند.

از زمان روی کار آمدن ترامپ، تبعیض‌ها علیه مسلمانان در آمریکا تشدید هم شد تا جایی که مسلمانان ایالت متحده از آینده و جایگاه خود در جامعه آمریکا در دوره ترامپ ابراز نگرانی کردند.

 

اما آنچه که بیشتر تاسف بار است نقض حقوق بشر در فراتر از مرزهاست از حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی گرفته تا دخالت در امور داخلی کشورها که به یک سیاست مستمر این کشور تبدیل شده است.

تروریست پروری در دوره جنگ سرد با تأمین مالی برخی جریان‌ها و ایجاد القاعده، ظهور داعش در عراق و سوریه سیاست ایالت متحده در منطقه غرب آسیا بود تا با دامن زدن به آشوب همیشگی بتواند اهداف منطقه‌ای خود از جمله کسب منابع نفتی و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی را دنبال کند.

دولتمردان این کشور همچنین با راهبرد «تغییر رژیم» کشورهای مستقل و مقاوم در برابرشان از جمله ایران را در اهداف خود دارند تا با روش‌های مختلف بر تضعیف و براندازی دولت قانونی کشورمان فشار بیاورند و اعتراضات به حق ملت همیشه بیدار جمهوری اسلامی را وارونه نشان داده و آنها را علیه مسئولین و نظام جلوه دهند.

 

کشوری که ۴۰ سال و اندی انواع سیاست‌های خصمانه آمریکا را تجربه کرده است و امروز هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ سیاست اعمال تحریم با خروج غیر انسانی و غیر منطقی ترامپ از برجام و تشدید تحریم‌های ضد ایرانی را تجربه می‌کند.

 آمریکا جنگی اقتصادی با هدف سخت کردن شرایط اقتصادی برای مردم ایران به راه انداخت و با تهدید کشورها و شرکت‌های مختلف تلاش کرد تا سایر کنشگران اقتصادی را از همکاری و تجارت با ایران منصرف سازد و با ایجاد ائتلافی بین‌المللی علیه ایران «کنفرانس ورشو» می خواست مردم را از نظام دلسرد سازد. اما فراموش کرده که جمهوری اسلامی ایران امروز با پشتوانه ملت بیدارش با ایمان به خدا، رهبری حضرت امام خامنه‌ای و همبستگی و اتحاد در هر زمان و مکانی در مقابل استکبار ایستاده و از نظر علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به پیشرفت و توسعه چشمگیری رسیده است.

آمریکا به راستی با استفاده ابزاری از حقوق بشر و شعار بشردوستی بزرگترین پارادوکس رفتاری را به نمایش گذاشته است و با ادعای حمایت از حقوق بشر به نقض مکرر آن در سطح داخلی و بین‌المللی می‌پردازد تا از این طریق بر سرنوشت ملت‌ها سلطه یافته و انواع فشارها را بر کشورهای مخالف خود تحمیل کند، اما با این کارنامه سیاه آمریکا در این برهه عقب‌گرد داشته و قدرتش هر روز رو به افول است.

گزارش از سمانه حسن‌خانی

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.