شفافیت، بر مصالح ملی ارجحیت می‌دهد

سیدعلی یزدی‌خواه، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شفافیت در بخش‌های مختلف کارکرد مجلس حاکم باشد، خود به خود از عزم همگانی در مجلس، نظارتی درونی شکل می‌گیرد که باعث می‌شود مصالح ملی بر مصالح شخصی تقدم یابد.

ا سیدعلی یزدی‌خواه، منتخب مردم تهران، اقدامات متفاوت مجلس یازدهم را بررسی کرده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- یکی از شاخصه‌ها در راستای کارآمدی مجلس و شفافیت آرا و آرامش خاطر مردم عزیز و موکلان محترم، بحث شفافیت آراست. شاید امکان عملیاتی‌کردن شفافیت آرا مثلا در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نظامی یا برخی مواردی که باعث تزریق نگرانی به جامعه می‌شود، به صورت صددرصد وجود نداشته باشد اما در برخی موارد قابل اطلاع‌رسانی است. اگر شفافیت در بخش‌های مختلف کارکرد مجلس حاکم باشد، خود به خود از عزم همگانی در مجلس، نظارتی درونی شکل می‌گیرد که باعث می‌شود مصالح ملی بر مصالح شخصی تقدم یابد.

- تا چندی پیش حدود 170 نماینده مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان را به امضا رساندند. قرار است در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، روی طرح شفافیت آرای نمایندگان تامل بیشتری صورت بگیرد و بعد از آن، به صحن علنی بیاید و پیگیری شود. 

- فعلا اکثریت مطلق نمایندگان، بدون اینکه فشاری از بیرون روی آنها وارد شود و به صورت کاملا داو‌طلبانه، طرح شفافیت را امضا کرده‌اند تا به سمت عملیاتی‌شدن برود.

- چهار سال فرصت کمی نیست که ارباب جراید به نمایندگی از افکار عمومی جامعه، اجرایی‌شدن این طرح را مطالبه کنند. البته مجلس قبلی این تکلیف را داشت اما در عمل، نمره قبولی درباره شفافیت آرا نگرفت.

- اولین تحول در کارکرد مجلس، خود را در همان شروع به کار مجلس، نشان داد. در مجالس قبلی، روزهای متمادی طول می‌کشید تا هیات‌رییسه سنی، هیات‌رییسه موقت و هیات‌رییسه دائمی شکل بگیرد و از فراکسیون‌ها برای اقبال نمایندگان به افراد و کاندیداهای سمت‌های اجرایی مجلس، نظرخواهی شود اما در مجلس یازدهم، در عرض کمتر 24 ساعت، هیات‌رییسه دائم انتخاب شد.

- نرم‌افزاری برای امتیازدهی به اعضای کمیسیون‌ها در نظر گرفته شده است. این امتیازها قطعی شد و در اختیار نمایندگان قرار گرفت که البته سخنگوی هیات‌رییسه باید این موضوع را به‌طور نهایی اعلام کند.
 
- یکی از کارهای تحولی مجلس درباره کمیسیون‌های تخصصی بود، یعنی به جای اینکه عضویت در کمیسیون‌ها بر مبنای سلیقه‌های شخصی و دیدگاه و نظر اشخاص باشد، در این دوره «تجربیات تخصصی» و «تحصیلات» به‌عنوان دو معیار و اولویت مهم برای حضور و عضویت افراد در کمیسیون ها، در نظر گرفته شد.

- آرمان‌گرایی و تحول‌خواهی در مجلس می‌توانند هم‌راستا با هم باشند و لزوما مغایر یکدیگر نیستند. مجلس بر مبنای شرح وظایف ذاتی که دارد که عمدتا قانون‌گذاری و نظارت و توجه به مشکلات حوزه‌های انتخابیه است، باید به این عرصه ورود پیدا کند. 

- یکی از مشکلات امروز ما، تورم و تکثر قوانین است و مجلس باید به این عرصه ورود و قوانین مزاحم را حذف کند و تعارضات تقنینی را اصلاح کند و نیز برای جهش تولید، اقتصاد، معیشت و صادرات تسهیلگری کند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.