علی مرادزاده

مطالبه «پرهیز مسئولان از فرافکنی و فرار به جلو»

«فرافکنی و فرار به جلو» درد بی‌درمان کشور است. این درد بیش از هر چیز در دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی و اجرایی کشور نهادینه شده است.

 نطق‌های اخیر نمایندگان مجلس یازدهم و پاسخ‌های غیر شفاف برخی وزرای کابینه در دو حوزه فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش از جهات مختلفی قابل تأمل است. نمایندگان به‌خوبی مطالبه کردند که وضعیت فرهنگ و هنر و سیستم آموزش کشور از یکسو و وضعیت اقتصادی کشوور و معیشت مردم از سامان قابل قبولی برخوردار نیست اما وزیران یاد شده با رویکرد فرافکنی و فرار به جلو توضیحاتی مطرح کردند و رفتند. در این زمینه چند نکته مطرح می‌شود.

آیا مجلس با فراخوان وزیران و شنیدن توضیحات آنان به وظیفه خود عمل کرده است یا برای این روند باید ورودی‌ها و خروجی‌هایی در نظر گرفته و طی یک فرایند منظم، پیگیری‌های لازم تا حصول نتیجه و حل مشکل انجام شود؟

مقوله مهم شفافیت؛ تنها منحصر در شفافیت آرای نمایندگان نیست بلکه در همه امور کشور باید مورد عمل قرار گیرد. کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی هر یک به‌تناسب وظایف خود وظیفه نظارتی و تقنینی را به انجام رسانده و مردم را از نتایج آن آگاه سازند تا نسبت به مجموعه نظام اعتمادسازی و تنها نسبت به افراد خاطی و دستگاه‌های کم‌کار؛ بی‌اعتمادی شکل بگیرد.

سیاسی‌کاری به‌ویژه در سال آخر عمر دولت‌ها به امری طبیعی و شاید به روال جاری تبدیل شده است. در این رابطه وظایف ذاتی و تخصصی دستگاه‌ها تحت‌الشعاع سیاسی‌کاری قرار می‌گیرد. یکی از مصادیق مطالبه گری در سال آخر دولت‌ها به پیگیری وظایف تخصصی و قانونی دستگاه‌ها و مسئولان با توجه به نیازهای کشور و خواسته‌های مردم مربوط می‌شود.

مقدورات حدود 62 دستگاه اقتصادی از هم‌اکنون مورد نظارت قرار گیرد تا جهش تولید هم به سرنوشت رونق تولید دچار نشود. جهش تولید را باید بیش‌ازپیش جدی گرفت. توجه نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی را به وجود قریب به 140 نمایندگی جمهوری اسلامی در سراسر جهان جلب می‌کنیم که با تشخیص وزیر امور خارجه و با دستور رئیس‌جمهور هیچ‌گونه تحرک و فعالیت اقتصادی ندارند و علیرغم تأکید رهبر معظم انقلاب از دیپلماسی اقتصادی خبری نیست. این خلأ از مهم‌ترین موانع جهش تولید است. یعنی نه زیرساخت‌ها و ابزارها و سرمایه‌های موردنیاز جذب می‌شود و نه بازاریابی صورت می‌پذیرد. 

هشدار به نمایندگان مجلس یازدهم که از قرائن موجود قابل پیش‌بینی است این‌که دچار حاشیه‌ها نشود. باید مطابق تدبیر رهبری معظم انقلاب، مسائل را اصلی – فرعی کنند و به اولویت‌های اصلی تمرکز نمایند. حاشیه‌سازی باتلاقی است که گذشتگان را در خود غرق کرد. اهل بصیرت باید از تاریخ؛ عبرت بگیرند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.